NFOŚiGW podsumował miniony rok. Jak podają przedstawiciele tej instytucji, w 2024 r.:
- Ogłoszono 70 naborów wniosków w ramach Funduszy Europejskich i programów priorytetowych.
- Podpisano umowy na niemal 18 mld zł dofinansowania.
- Wypłacono 13,5 mld zł, z czego ponad 90 proc. w formie dotacji.
- Pozyskano łącznie 12,4 mld zł nowego finansowania z Funduszu Modernizacyjnego.
- NFOŚiGW świętował jubileusz 35-lecia.
- Rozpoczęto reformę programu Czyste Powietrze i uruchomiono nabór wniosków dla poszkodowanych w powodzi.
Co więcej, w minionym roku przyjęta została „Wspólna strategia działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej na lata 2025-2028” oraz „Strategia Działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na lata 2025-2028”.
Wsparcie przynoszące efekty
– Wspieramy przedsięwzięcia przynoszące konkretne efekty ekologiczne. W minionym roku przeznaczyliśmy miliardy złotych na realizację ekologicznych projektów, które przyczyniają się do ochrony środowiska i podnoszenia jakości życia w naszym kraju. To był także rok jubileuszu 35-lecia Narodowego Funduszu i przyjęcia nowej strategii działania na lata 2025-2028. W 2025 rok wchodzimy już z nową, czteroletnią strategią ukierunkowaną na wspieranie transformacji niskoemisyjnej, zrównoważonego rozwoju i poprawy jakości środowiska – powiedziała Dorota Zawadzka Stępniak, prezeska NFOŚiGW.
13,5 mld zł ze środków krajowych i unijnych
Jak podaje organizacja: NFOŚiGW wypłacił beneficjentom w 2024 r. 13,5 mld zł dofinansowania na projekty związane m.in. z poprawą efektywności energetycznej i jakości powietrza, budowaniem odporności miast na zmiany klimatu, elektromobilnością i racjonalnym gospodarowaniem odpadami. Ze środków własnych NFOŚiGW w formie dotacji wypłacił 10 mld zł, a w formie pożyczek 1,1 mld zł.
Wsparcie zewnętrzne, m.in. z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 (FEPW), Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) oraz Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ) stanowiło 2,4 mld zł. W przypadku środków zewnętrznych 100 procent wsparcia stanowiły dotacje.
„Mój Elektryk” wśród priorytetowych programów
Jak podaje NGOŚiGW, w 2024 r. najwięcej środków przeznaczonych zostało na realizację programów priorytetowych: Czyste Powietrze, Mój Elektryk i Ciepłe Mieszkanie. Najwyższe pożyczki wypłacone przez NFOŚiGW w 2024 r. otrzymały projekty związane z efektywnością energetyczną, gospodarowaniem odpadami oraz budową instalacji OZE.
W 2024 r. NFOŚiGW podpisał 156 umów o wartości ponad 10 mld zł w ramach naborów przeprowadzonych w programach FEnIKS i FEPW. Największa kwotę stanowi wsparcie na program Czyste Powietrze. W ramach programów priorytetowych podpisano ponad 61 tys. umów na 7,5 mld zł. Kwota obejmuje m.in. ustawowe zadania – Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg i Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych. Najwięcej podpisano umów w programie Mój Prąd – ponad 50 tys.
Rekordowe środki z Funduszu Modernizacyjnego
12,4 mld zł to środki, które NFOŚiGW pozyskał w 2024 r. w 2 transzach z Funduszu Modernizacyjnego na finansowanie transformacji energetycznej i elektromobilności. Programy przygotowane przez Fundusz zakładają wsparcie m.in. budowy magazynów energii elektrycznej i niezbędnej infrastruktury dla poprawy stabilności polskiej sieci elektroenergetycznej oraz elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Mój Elektryk 2.0
3 lutego startuje program Mój Elektryk 2.0. Będzie skierowany do osób fizycznych i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Maksymalna cena zakupionego samochodu ma wynieść 225 tys. zł netto.
Wyjściowa kwota dopłat to 18 750 zł. Kolejne 10 000 zł przysługuje po zezłomowaniu samochodu spalinowego, który był własnością wnioskodawcy przez okres przynajmniej 3 lat. Złomowanie nie mogło nastąpić wcześniej niż przed 1 lutego 2020 roku.

Bonus 11 250 zł przysługuje osobom wykazujących roczny dochód w wysokości maksymalnie 135 000 zł. Łącznie można więc otrzymać 40 000 zł. W przypadku leasingu lub najmu długoterminowego maksymalna kwota to 30 000 zł plus 5000 zł przy złomowaniu auta spalinowego i ewentualne kolejne 5000 zł przy osobach z dochodem do 135 000 zł.
Dopłatami są objęte wyłącznie auta nowe lub demonstracyjne, sprzedawane przez dealerów (maksymalny przebieg: 6000 km). Do programu Mój elektryk 2.0 mogą zgłaszać się także klienci, którzy kupili samochód EV po 1 lipca 2024 roku. Program ma działać w tej formie przynajmniej do 30 czerwca 2026 roku.
MA