Rejestracje za Odrą. Jak radzą sobie modele elektryczne?

907 299 – tyle aut osobowych zarejestrowano w pierwszych czterech miesiącach obecnego roku w Niemczech. Ile z nich stanowiły modele elektryczne i inne z alternatywnymi źródłami napędu?

To ważne pytanie, bacznie obserwujemy bowiem rynek niemiecki, zmagający się jeszcze niedawno ze znaczącymi spadkami, wpływającymi na nastroje u producentów aut elektrycznych i ich strategie.

Alternatywy rosną

W pierwszych czterech miesiącach 2025 roku niemiecki rynek motoryzacyjny odnotował znaczący wzrost udziału pojazdów z alternatywnymi napędami.

Z 907 299 nowo zarejestrowanych samochodów osobowych, aż 510 165 (56,2%) miało alternatywne źródła napędu – czyli były autami elektrycznymi (BEV), hybrydami, hybrydami plug-in, czy autami z ogniwami paliwowymi albo zasilanymi gazem CNG. W porównaniu do analogicznego okresu w 2024 roku, liczba tych pojazdów wzrosła o 24,2%.

Jeśli chodzi o modele z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in lub wodorowym, mówimy o 246 633 aut – to 27,2% całości. Ten segment notuje więc wzrost o 44,1% w porównaniu pierwszymi czterema miesiącami 2024 r.

Pojazdów elektrycznych w okresie styczeń-kwiecień zarejestrowano po raz pierwszy 158 503 – to wzrost o 42,8%. Takie modele zanotowały 17,5-procentowy udział w rynku.

Niemiecka trójka na czele

Najwięcej aut z alternatywnymi napędami rejestrował Volkswagen, przed Mercedesem i BMW. Z kolei największy udział w całości sprzedaży modeli z napędami alternatywnymi widzimy w Volvo (100%, ponieważ każde Volvo jest obecnie „przynajmniej” miękką hybrydą) czy w Suzuki (wynik to 99,9%, zapewne zakrzywiony przez pojedyncze, sprzedane sztuki Jimny) i w Lexusie (wynik 99,3% – nie 100, za sprawą sportowych LC albo RC F).

Największy wzrost w kategorii napędów alternatywnych zanotował Bentley, a z marek popularnych – Seat i MINI. Duże spadki zanotowały m.in. Jaguar, Smart czy Fiat, a niewielki spadek zauważono w Audi.

Tym razem bez Tesli

W kwestii aut całkowicie elektrycznych, najwięcej rejestruje Volkswagen. Dziwi brak w „topce” Tesli. Największe wzrosty notują Ford, Cupra, BYD czy Lexus. Spadki: Honda, Fisker, Smart, a także Tesla (spadek o ponad 60%). Gorzej (spadek o ok. 11%) idzie także w tym segmencie rynku Mercedesowi.

Czekamy na dane z połowy roku: te, które widzimy już teraz, nastrajają jednak optymistycznie. Rynek EV w Niemczech łapie wiatr w żagle.

Top 3 marek – napędy alternatywne (elektryczny BEV, hybrydowy, plug-in, ogniwa paliwowe, gaz CNG, wodór)

Niemieckie markiMarki importowane
Najwięcej nowych rejestracji z alternatywnym napędem 
VW – 66 423Seat – 32 774
Mercedes – 63 218Skoda – 21 668
BMW – 60 554Volvo – 21 422
Największy udział w całości sprzedaży (w %) 
BMW – 78,9%Volvo – 100,0%
Mercedes – 76,4%Suzuki – 99,9%
Audi – 64,4%Lexus – 99,3%
Największy wzrost (w %) 
MINI – +177,1%Bentley – +1 254,5%
VW – +144,4%Lamborghini – +480,0%
Opel – +61,0%Cupra – +222,6%
Największy spadek (w %) 
Smart – -76,3%Jaguar – -77,5%
Audi – -3,8%Fiat – -51,1%
 Mitsubishi – -34,1%
Źródło: KBA

Top 3 marek – samochody BEV

Niemieckie markiMarki importowane
Najwięcej nowych rejestracji BEV 
VW – 35 118Skoda – 13 474
BMW – 14 466Seat – 11 259
Audi – 12 024Hyundai – 7 787
Największy udział w całości sprzedaży (w %) 
Smart – 100,0%Tesla – 100,0%
MINI – 36,2%Polestar – 100,0%
Porsche – 29,9%XPENG – 100,0%
Największy wzrost (w %) 
Ford – +298,4%Cupra– +261,4%
MINI – +232,7%BYD – +252,1%
Porsche – +220,5%Lexus – +251,7%
Największy spadek (w %) 
Smart – -76,3%Fisker – -99,1%
Mercedes – -10,9%Honda – -98,7%
 Tesla – -60,4%
Źródło: KBA
REKLAMA