Home Technologia Baterie Recykling i innowacje zmienią rynek pojazdów elektrycznych

Zrównoważony łańcuch dostaw

Recykling i innowacje zmienią rynek pojazdów elektrycznych

Zrównoważony łańcuch dostaw

Recykling i innowacje zmienią rynek pojazdów elektrycznych

Według IEA, recykling stanie się kluczowy w następnej dekadzie, szczególnie po 2035 roku
Fot. BMW
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Światowy popyt na akumulatory trakcyjne ma wzrosnąć ponad siedmiokrotnie do 2035 roku, a recykling stanie się kluczowym elementem walki o zrównoważony rozwój. Nowy raport Międzynarodowej Agencji Energetycznej pokazuje, jak innowacje technologiczne, globalna współpraca i gospodarka obiegu zamkniętego mogą nie tylko ograniczyć emisje, ale także zmniejszyć uzależnienie od surowców naturalnych. Czy akumulatory z recyklingu to zatem przyszłość ekologicznej mobilności?

Dynamiczny wzrost popytu na akumulatory

Według najnowszego raportu Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), światowy popyt na akumulatory do pojazdów elektrycznych (EV) wzrośnie czteroipółkrotnie do 2030 roku, a do 2035 roku nawet ponad siedmiokrotnie! W 2023 roku rynki wschodzące i gospodarki rozwijające się (tzw. EMDE), z wyłączeniem Chin, odpowiadały za jedynie 3% światowego popytu na akumulatory trakcyjne. Jednak do 2030 roku ich udział wzrośnie do 10%, co świadczy o rosnącej globalizacji tego sektora elektromobilności – przekonuje IEA.

Fot. BMW

Równocześnie produkcja akumulatorów również ulega dywersyfikacji, co wynika z inwestycji w Europie i Ameryce Północnej. Oczekuje się, że przy pełnym wdrożeniu zobowiązań klimatycznych, wzrost popytu i produkcji w krajach rozwijających się (poza Chinami) będzie jeszcze bardziej znaczący.

Porównanie emisji w cyklu życia

Samochody elektryczne zasilane akumulatorami są bardziej ekologiczne niż pojazdy z silnikiem spalinowym (ICE). Emisje w cyklu życia średniej wielkości samochodu elektrycznego stanowią około 50% emisji odpowiednika ICE. W Chinach różnica ta jest zgodna ze średnią światową, natomiast w Wielkiej Brytanii i Chile redukcja emisji przekracza 60%. W Indiach natomiast różnica wynosi zaledwie 20%, co podkreśla potrzebę dalszej optymalizacji procesów w niektórych regionach – przekonują autorzy raportu.

Rola recyklingu w przyszłości

Rzecz jasna, produkcja akumulatorów wiąże się z istotnymi emisjami, głównie z przetwarzania minerałów krytycznych i samego procesu produkcji. Elektryfikacja tych procesów, zwiększenie gęstości energii akumulatorów oraz wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu może znacząco zmniejszyć te emisje.

Według IEA, recykling stanie się kluczowy w następnej dekadzie, szczególnie po 2035 roku, gdy liczba zużytych akumulatorów zacznie gwałtownie rosnąć. Jeśli uda się skutecznie skalować systemy recyklingu, zapotrzebowanie na lit i nikiel może spaść o 25%, a na kobalt nawet o 40% do 2050 roku, co pozwoli ograniczyć eksploatację surowców naturalnych.

Mobilność elektryczna w krajach EMDE

Używane pojazdy elektryczne mogą znacząco przyczynić się do wzrostu mobilności elektrycznej w krajach EMDE. Międzynarodowa współpraca w zakresie handlu używanymi pojazdami, wspierana odpowiednimi strategiami gospodarowania zużytymi akumulatorami, jest kluczowa dla zapewnienia zrównoważonego rozwoju tych rynków – twierdzi IEA.

Wnioski i rekomendacje

Raport podkreśla, że zrównoważony rozwój łańcuchów dostaw akumulatorów EV wymaga współpracy międzynarodowej, inwestycji w recykling oraz zaawansowanych technologii produkcji. Wdrażanie gospodarki obiegu zamkniętego i efektywniejsze wykorzystanie minerałów krytycznych stanowi priorytet zarówno dla rządów, jak i dla przemysłu.

Wnioski płynące z raportu IEA wskazują także, że dalsze działania na rzecz recyklingu i dywersyfikacji produkcji akumulatorów nie tylko przyczynią się do zmniejszenia emisji, ale również zwiększą stabilność łańcucha dostaw w globalnym ekosystemie energetycznym.

OW

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory