Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Home › Wydarzenia › Raport IEA: utrzymanie koniunktury EV będzie wymagało intensywnych działań  

Raport IEA: utrzymanie koniunktury EV będzie wymagało intensywnych działań  

Raport IEA: utrzymanie koniunktury EV będzie wymagało intensywnych działań  

  • 08/08/2022
Przeczytasz w 4 min
  • 08/08/2022
Przeczytasz w 4 min

Wsparcie poszczególnych rządów oraz prawdziwy wysyp nowych modeli wciąż stanowią podstawę sprzedaży aut elektrycznych na głównych rynkach świata. Jednak obecna sytuacja wskazuje, że aby utrzymać trend wzrostowy rozwoju elektromobilności potrzebne będą jeszcze większe wysiłki, w celu przezwyciężenia problemów z łańcuchami dostaw, zwiększenia inwestycji w wydobycie minerałów o kluczowym znaczeniu dla produkcji m. in. baterii dla elektryków. Konieczne będzie też stosowanie rygorystycznych norm dotyczących wydajności pojazdów i emisji dwutlenku węgla oraz nadanie priorytetu pojazdom dwu- i trzykołowym i autobusom miejskim. Takie zalecenia zawarła  Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA, International Energy Agency) w najnowszej edycji corocznego Global Electric Vehicle Outlook.

Utrzymać wzrostowy trend

Sprzedaż samochodów elektrycznych (w tym w pełni elektrycznych i hybryd typu plug-in) podwoiła się w 2021 r., osiągając nowy rekord 6,6 mln sztuk. Dziś, co tydzień sprzedaje się ich więcej niż w całym 2012 r. – wynika z danych IEA opublikowanych w Global Electric Vehicle.

Według Agencji, sprzedaż samochodów elektrycznych, która na dobre „napędziła się” do 2021 r., utrzymuje się na wysokim poziomie w 2022 r. Jednak zapewnienie obecnego i przyszłego wzrostu będzie wymagało intensywniejszych działań na rzecz dywersyfikacji produkcji akumulatorów i dostaw kluczowych minerałów w celu zmniejszenia ryzyka zerwania łańcuchów dostaw i wzrostu cen.

2 miliony w pierwszym kwartale 2022 r.

Sprzedaż samochodów elektrycznych (w tym w pełni elektrycznych i hybryd typu plug-in) podwoiła się w 2021 r., osiągając nowy rekord 6,6 mln, przy czym dziś co tydzień sprzedaje się więcej niż w całym 2012 r., wynika z danych opublikowanych w najnowszej edycji corocznego Global Electric Vehicle Outlook . Pomimo problemów w globalnych łańcuchach dostaw, sprzedaż nadal silnie rosła w 2022 roku. Dwa miliony samochodów elektrycznych sprzedanych na całym świecie w pierwszym kwartale tego roku, to trzy czwarte więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Liczba samochodów elektrycznych na drogach świata do końca 2021 roku wyniosła około 16,5 miliona, czyli trzykrotnie więcej niż w 2018 roku.

W Chinach najwięcej i najtaniej

W Chinach sprzedaż samochodów elektrycznych prawie potroiła się w 2021 r. do 3,3 mln, co stanowi około połowę globalnej sprzedaży. Sprzedaż również silnie wzrosła w Europie (wzrost o 65% do 2,3 mln) i Stanach Zjednoczonych (ponad dwukrotnie do 630 000). Chińskie samochody elektryczne są zazwyczaj mniejsze niż na innych rynkach. Oprócz niższych kosztów produkcji, znacznie zmniejszyło to różnicę cenową w stosunku do tradycyjnych samochodów. Średnia cena samochodu elektrycznego w Chinach była tylko o 10% wyższa niż w przypadku konwencjonalnych ofert, w porównaniu ze średnią 45-50% na innych głównych rynkach. Z kolei sprzedaż samochodów elektrycznych pozostaje w tyle w większości gospodarek wschodzących i rozwijających się, gdzie często dostępnych jest tylko kilka modeli w cenach nieosiągalnych dla konsumentów masowych.

Koncerny same się elektryfikują

Trwałe wsparcie polityczne było jednym z głównych powodów silnej sprzedaży samochodów elektrycznych na wielu rynkach. Ogólne wydatki publiczne na dotacje i zachęty podwoiły się w 2021 r. do prawie 30 mld USD. Coraz więcej krajów ma ambitne cele dotyczące elektryfikacji pojazdów na nadchodzące dziesięciolecia, a wielu producentów samochodów planuje zelektryfikowanie swoich flot (niezależnie od działań poszczególnych rządów). W 2021 roku na świecie dostępnych było pięciokrotnie więcej modeli samochodów elektrycznych niż w 2015 roku, a do końca 2021 roku liczba dostępnych modeli osiągnęła 450.

Rozsądne zarządzanie zasobami

– Niewiele obszarów nowej globalnej gospodarki energetycznej jest tak dynamicznych, jak pojazdy elektryczne. Sukces sektora w ustanawianiu nowych rekordów sprzedaży jest niezwykle zachęcający, ale nie ma miejsca na samozadowolenie. Politycy, dyrektorzy branżowi i inwestorzy muszą być bardzo czujni i zaradni, aby zmniejszyć ryzyko zakłóceń dostaw i zapewnić zrównoważone dostawy kluczowych dla produkcji minerałów. MAE współpracuje z rządami na całym świecie nad strategicznym zarządzaniem zasobami tych minerałów, które są potrzebne w pojazdach elektrycznych i innych kluczowych technologiach czystej energii – powiedział dyrektor wykonawczy MAE Fatih Birol.

Wojna i ceny głównym problemem

W perspektywie krótkoterminowej największymi przeszkodami w utrzymaniu silnej sprzedaży pojazdów elektrycznych są gwałtownie rosnące ceny niektórych kluczowych minerałów niezbędnych do produkcji baterii, a także zakłócenia łańcucha dostaw spowodowane atakiem Rosji na Ukrainę i trwającymi blokadami Covid-19 w niektórych częściach Chin. W dłuższej perspektywie potrzebne są więc większe wysiłki, aby rozwinąć wystarczającą infrastrukturę ładowania, która pomoże obsłużyć oczekiwany wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych.

Ceny litu, kluczowego minerału dla akumulatorów samochodowych, były w maju 2022 r. ponad siedmiokrotnie wyższe niż na początku 2021 r., wzrosły również ceny kobaltu i niklu. Po uwzględnieniu wszystkich innych zmiennych koszt akumulatorów może wzrosnąć o 15%. Jeśli ceny te utrzymają się na obecnym poziomie, odwróciłoby to kilkuletnie spadki cen baterii. Istotnym czynnikiem, który należy uwzględnić jest tu inwazja Rosji na Ukrainę, ponieważ Rosja dostarcza 20% światowego niklu do akumulatorów.

Europa i USA w kontrze do Chin

Rządy w Europie i Stanach Zjednoczonych promowały politykę ukierunkowaną na rozwój łańcuchów dostaw pojazdów elektrycznych, ponieważ ponad połowa wszystkich zdolności przetwarzania i rafinacji litu, kobaltu i grafitu znajduje się w Chinach. Ponadto Chiny wytwarzają trzy czwarte wszystkich akumulatorów litowo-jonowych i mają 70% zdolności produkcyjnej katod i 85% anod, które są podstawowymi składnikami akumulatorów. Ponad połowa wszystkich samochodów elektrycznych w 2021 r. była montowana w Chinach, a kraj ten jest gotowy do utrzymania swojej dominacji produkcyjnej.

Ciężarowa elektryfikacja

Podczas gdy prawie 10% wszystkich samochodów sprzedawanych na całym świecie w 2021 r. było elektrycznych, liczba sprzedaży ciężarówek BEV wyniosła zaledwie 0,3%. Udział ten musiałby wzrosnąć do około 10% do 2030 r. w scenariuszu zgodnym z zobowiązaniami i celami klimatycznymi ogłoszonymi dotychczas przez kraje na całym świecie – oraz do 25% do 2030 r. w scenariuszu zerowej emisji netto IEA do 2050 r. Ciężarówki elektryczne do tej pory były w znacznym stopniu wykorzystywane tylko w Chinach dzięki silnemu wsparciu rządu. Na szczęście kolejne kraje ogłosiły plany elektryfikacji ciężkich ciężarówek, a producenci poszerzają swój wybór modeli. Ciężarówki dalekiego zasięgu wymagają punktów ładowania o dużej mocy (infrastruktur), które są obecnie drogie i często wymagają modernizacji.

Pakiet zaleceń

W najnowszym raporcie przygotowanym przez IEA można znaleźć pakiet zaleceń, które musza być spełnione by rynek wciąż rósł. Obejmują one:

  • stosowanie rygorystycznych norm dotyczących wydajności pojazdów i emisji dwutlenku węgla, aby wzmocnić popyt na pojazdy elektryczne;
  • nadanie priorytetu pojazdom dwu- i trzykołowym oraz autobusom miejskim w celu uruchomienia pojazdów elektrycznych na rynkach wschodzących i rozwijających się;
  • promowanie większych inwestycji w wydobycie minerałów o krytycznym znaczeniu, przy jednoczesnym poszanowaniu praktyk zrównoważonych pod względem środowiskowym i społecznym, aby zapewnić wystarczające dostawy do napędzania przejścia na czystą energię.

Źródło: na podstawie raportu Międzynarodowej Agencji Energetycznej, foto. Pixabay

  • Tagi: IEA, International Energy Agency
REKLAMA

Więcej z kategorii

Wydarzenia

Polska, Rynek, Wydarzenia

eLiderki „Nowej Mobilności” z rabatem

OTOMOTO i PSPA wspierają kobiety w motoryzacji

05/12/2023
Biznes, Dostawcze, Magazyn, Pojazdy, Rynek, Transport ciężki, Wydarzenia

Rynek

Quantron wjeżdża do Polski z nowymi rozwiązaniami w sektorze TSL

10/11/2023
Technologia, Wydarzenia

Japan Mobility Show 2023

D:X CONCEPT – PHEV od Mitsubishi

27/10/2023
Wydarzenia

EVerywoman Race

Elektromobilne panie wyruszyły w edukacyjną podróż na rzecz walki z rakiem piersi

16/10/2023
KNM2023, Wydarzenia

Kongres Nowej Mobilności 2023  

Wysyp bezemisyjnych premier podczas największego elektromobilnego wydarzenia                                                                                                   

25/09/2023
Wydarzenia

The Best Young Driver

Zakopiańczyk najlepszym Młodym Kierowcą!

12/09/2023
BYD, Osobowe, Tesla, Volkswagen, Wydarzenia

IAA Mobility

BYD i Tesla dominują w globalnej sprzedaży samochodów elektrycznych

06/09/2023
Wydarzenia

Ruszył konkurs „Najlepszy Młody Kierowca 2023”

Bezpieczniej z udziałem samochodów elektrycznych

28/08/2023
Polska, Rynek, Wydarzenia

OTOMOTO i PSPA wspierają kobiety w motoryzacji

05/12/2023
Biznes, Dostawcze, Magazyn, Pojazdy, Rynek, Transport ciężki, Wydarzenia

Quantron wjeżdża do Polski z nowymi rozwiązaniami w sektorze TSL

10/11/2023
Technologia, Wydarzenia

D:X CONCEPT – PHEV od Mitsubishi

27/10/2023
Wydarzenia

Elektromobilne panie wyruszyły w edukacyjną podróż na rzecz walki z rakiem piersi

16/10/2023
KNM2023, Wydarzenia

Wysyp bezemisyjnych premier podczas największego elektromobilnego wydarzenia                                                                                                   

25/09/2023
Wydarzenia

Zakopiańczyk najlepszym Młodym Kierowcą!

12/09/2023

Wybór Redakcji

Biznes, Finansowanie

Arval złożył wnioski o dofinansowanie ponad 2,5 tys. elektrycznych aut

07/12/2023
Jednoślady, Pojazdy

Elektryczne hulajnogi opuściły polskie miasta

07/12/2023
E.ON

Zarządcy nieruchomości ważnym ogniwem elektryfikacji transportu

07/12/2023
Autobusy, Floty, Solaris

Elektryczne autobusy Urbino 18 zasilą warszawską flotę MZA

07/12/2023
KIA, Osobowe, Pojazdy

Test na pięć gwiazdek w Euro NCAP

06/12/2023
Autobusy, Floty, MAN, Pojazdy

Pierwsze autobusy elektryczne Lion’s City E trafiły do Zamościa

06/12/2023
Izera, Osobowe

Budowa fabryki samochodu elektrycznego Izera ma ruszyć w I kw. 2024 r.

06/12/2023
Raporty

Producenckie deklaracje o zerowej emisji nie muszą się pokryć z rzeczywistością

06/12/2023

Narzędzia
i kalkulatory

Katalog
samochodów
elektrycznych

Mapa stacji
ładowania

Kalkulator
kosztów
ładowania

(stacje)

Porównywarka
taryfowa

(ładowanie
domowe)

Profiler
ładowarki
domowej

Kalkulator
dopłat dla osób
fizycznych

Kalkulator
dopłat dla
przedsiębiorców

Kalkulator
CO₂

Mapa zasięgu
samochodu
elektrycznego

Kalkulator
całkowitych
kosztów
posiadania

Porównywarka
EV

Ranking
EV

Kalkulator czasu
ładowania

Kalkulator
oszczędności
użytkowych

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła