Quantron AG powstała na bazie prawie 140 lat doświadczenia jako spółka zależna firmy Haller GmbH. Obecnie działa w Stanach Zjednoczonych, we Włoszech, Hiszpanii, Szwajcarii i Rumunii. Wejście marki na polski rynek w tym momencie nie jest przypadkowe. Kluczowe zmiany jakie będą w najbliższych latach zachodzić na terenie kraju stanowi niepowtarzalną szansę na zdobycie i ugruntowanie ważnej roli w sektorze transportu.
– To moment, w którym całe krajowe ustawodawstwo i branża transportowa będą musiały dostosować się do wymagań, aby spełnić unijne cele. Jesteśmy partnerem na drodze lepszej, zrównoważonej przyszłości – powiedział Jacek Grzybek, dyrektor zarządzający Quantron Polska.
Jednym z ważniejszych postulatów przedstawicieli firmy, który mogliśmy usłyszeć podczas premiery na jubileuszowej dziesiątej edycji targów TransLogistic, jest dostępność pojazdów. Od 3 do 10 miesięcy polscy klienci poczekają na realizację zamówień na samochody dostawcze. W przypadku samochodów ciężkich może być to dłużej, jednak jak zapewnia producent będzie on konkurencyjny z ofertami innych marek dostępnych na rynku. Dodatkowo dowiedzieliśmy się, że niektóre warianty aut są dostępne od ręki i czekają na placu na nowych właścicieli/użytkowników.
Mówiąc o ofercie warto podkreślić, że marka ekspansję w Polsce rozpoczyna z dość bogatym portfolio. W tym momencie w ofercie znajdują się:
- QLI BEV – pojazd dostawczy powstały na bazie Iveco Daily, o dmc od 3,5 do 7,2 tony zasilany energią elektryczną. Są produkowane zarówno jako nowe pojazdy, jak i przez modyfikację silników spalinowych w używanych pojazdach. W zależności od wyboru wariantu nadwozia do wyboru są różne pojemności baterii (37, 75, 115 kWh). Ich ładowanie może odbywać się przy wykorzystaniu stacji AC (13 kW) lub DC (50, 70, 105 kW – w zależności od wersji). Zasięg według producenta może wynosić do 250 km.
- QLI FCEV – transporter powstały na bazie Iveco Daily, wyposażony w ogniwa paliwowe zasilane wodorem, o masie 4,2 tony. Zbiorniki na wodór mają pojemność 8,2 kilograma co zapewnia rzeczywisty zasięg do 450 km. Dzięki wielu wariantom nadwozia jest elastyczny w użyciu, a ładowność i czasy tankowania są zbliżone do pojazdu z porównywalnym silnikiem spalinowym.
- Quargo 4 EV – przeznaczony do transportu towarów w centrach miejskich z realnym zasięgiem do 230 km będącym w czołówce w swojej klasie. Posiada rozstaw osi o rozstawie 3300 mm, dmc 4,5 tony, a ładowność 1600 kg. Pojemność akumulatora wynosi 81 kWh, z możliwością ładowania akumulatorów prądem stałym przy maksymalnej mocy ładowania 60 kW zapewnia jej naładowanie do pełna w ciągu 2 godzin.
- QHM BEV – elektryczny ciągnik siodłowy, powstały na pojeździe marki MAN, z silnikiem o mocy 350 kW i zasięgiem powyżej 200 km. Pojemność baterii w zależności od wersji wynosi 200 lub 280 kWh. Czas ładowania jest zależne od typu ładowarki. Przy prądzie przemiennym (AC od 22 do 44 kW) jest to od 4,6 do 6,4 godziny. Dla prądu stałego (DC) czas skraca się od 1,5 do 2 godzin (150 kW).
- QHM FCEV – ciągnik siodłowy, powstały na pojeździe marki MAN, zasilany wodorem (ogniwa paliwowe). Moc systemowa tego pojazdu to 550 kW, a moc ogniwa paliwowego określono na 240 kW. Pojemność zastosowanej baterii to 124 kWh, a zbiorniki na wodór mają objętość 54 kg. Czas ich napełniania to poniżej 20 minut (700 bar). Deklarowany przez producenta zasięg to 700 km.
- CIZARIS 12 EV – w 100% elektryczny autobus miejski. Posiada cztery warianty zestawu bateryjnego: 242, 281, 363 oraz 422 kWh. Przekłada się to na zasięgi od 160 do 370 km. Czas ładowania w zależności od pojemności akumulatora określono na 3-5 godzin przy maksymalnej mocy ładowania 150 kW. Należy też podkreślić, że moc silnika umieszczonego na osi napędowej to 245 kW. Na pokład możliwe jest zabranie 95 pasażerów (36 miejsc siedzących).
Należy dodać, że w listopadzie bieżącego roku Quantron nawiązał strategiczną współpracę z firmą Ford Trucks dotyczącą elektryfikacji samochodów na bazie ciężarówki Ford F-MAX. Dzięki pierwszej fazie zawartego porozumienia z Ford Trucks firma zapewni płynną adaptację zaawansowanych samochodów ciężarowych Forda, o masie do 44 ton, które będą produkowane zgodnie z nowymi standardami już od pierwszego kwartału 2024 r.
Jak na razie nie wiadomo jakie będą dokładne ceny pojazdów oferowanych w Polsce. – Cennik naszych samochodów wciąż się tworzy. – Chcemy dostosować go maksymalnie do realiów rynku i wymagań branży. Jedno jest pewne, będzie on konkurencyjny w stosunku do cen aut spalinowych – wskazał Grzybek. Wiadomo natomiast, że będą one sprzedawane w modelu bezpośrednim poprzez własną sieć opiekunów klienta.
Oprócz nowych pojazdów elektrycznych, firma oferuje także usługę przekształcania samochodów spalinowych na pojazdy napędzane energią elektryczną.
– Jedną z kluczowych usług firmy Quantron jest elektryfikacja istniejących na rynku użytkowych samochodów spalinowych i przekształcenie ich w pojazdy zeroemisyjne. Nadanie pojazdom spalinowym drugiego życia ma ogromny potencjał dla ochrony klimatu i zarządzania zasobami. W ten sposób emisje z produkcji baterii do samochodów elektrycznych mogą być w pełni zrekompensowane poprzez uniknięcie emisji z produkcji nowych pojazdów – podkreślił Grzybek.