Pierwszym modelem wykorzystującym nową baterię Qilin jest elektryczny van Zeekr 009, którego dostawy z akumulatorem Qilin mają rozpocząć się w drugim kwartale 2023 roku. Produkcja seryjna tego pojazdu klasy premium trwa od połowy stycznia, ale na razie z taśmy zjeżdżały tylko 009 z akumulatorem o pojemności 116 kWh, który nadal opiera się na klasycznym układzie z modułami (bateria Qilin jest używana tylko w akumulatorze 140 kWh w 009). Warto przypomnieć, że jednym inwestorów Zeekr jest właśnie CATL. Co więcej Zeekr w lutym poinformował, że zebrał właśnie 750 mln USD w kolejnej rundzie dofinansowań. Ta gigantyczna kwota ma zaś być przeznaczona na ekspansję producenta na rynek Europy.
Na razie jednak nie wiadomo, jakie ilości baterii Qilin CATL będą dostarczane do Zeekr. Chińskie media cytują anonimowe źródła, które mówią, że wyposażony w nie zostanie “wysoki procent pojazdów”. Przypomnijmy, że kluczowe dane dotyczące akumulatora Qilin zostały zaprezentowane w połowie ubiegłego roku. Bateria Qilin pozwala na wykorzystanie objętości przekraczające 72% i gęstość energii na osiągnięcie 255 Wh / kg, co pozwala pojazdom osiągnąć zasięg 1000 km.
CATL dedykuje akumulator Qilin na rynek pojazdów elektrycznych klasy premium. Bateria Qilin jest wyposażona w najnowszą technologię ochrony o wysokim poziomie bezpieczeństwa NP 2.0. Natomiast na rynek „nieco tańszych” pojazdów elektrycznych CATL wprowadził akumulator M3P. Bateria CATL M3P jest oparta na chemii fosforanu litowo-żelazowego (LFP), ale nie jest baterią LFP. Utrzymuje wysokie bezpieczeństwo i długą żywotność akumulatorów LFP, ale z 20-procentowym wzrostem gęstości energii ogniw, co czyni go bardzo konkurencyjnym.
W sierpniu ubiegłego roku szefa bateryjnego giganta Robin Zeng, pochwalił się, że do tej pory akumulatory CATL zostały sprzedane do odbiorców w 56 krajach i regionach na całym świecie. Są lub były eksploatowane w ponad 5 milionach pojazdów.
Firma posiada 10 zakładów produkcyjnych w Chinach oraz fabrykę w Niemczech, która w grudniu 2022 roku uzyskała wszystkie zezwolenia na rozpoczęcie produkcji. CATL buduje też swoją drugą fabrykę w Europie na Węgrzech, która będzie miała łączną moc 100 GWh. Wcześniej chiński gigant rozważał w tym kontekście także lokalizację fabryki w Polsce.