Home Technologia Baterie Prom w Barcelonie. 21 godzin na akumulatorach

Bezemisyjna żegluga

Prom w Barcelonie. 21 godzin na akumulatorach

Bezemisyjna żegluga

Prom w Barcelonie. 21 godzin na akumulatorach

Prom, zbudowany przez hiszpańską stocznię Metaltec Naval, to 15-metrowy aluminiowy katamaran
Fot. Molabo
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Port w Barcelonie wprowadził do użytku Ecocat Tres – w pełni elektryczny prom pasażerski, napędzany silnikami Molabo ARIES i50. To kolejna jednostka w rozwijającej się flocie zeroemisyjnych promów Bus Nàutic, zapewniająca ekologiczny transport między nabrzeżami Drassanes i Llevant. W ciągu zaledwie pierwszych trzech miesięcy działalności, operator przewiózł już ponad 125 000 pasażerów.

Ekologiczna i wydajna konstrukcja

Prom, zbudowany przez hiszpańską stocznię Metaltec Naval, to 15-metrowy aluminiowy katamaran, który może pomieścić do 84 osób. Na jego pokładzie znajduje się nawet taras widokowy, zapewniający dodatkowe miejsca siedzące i przyjemną podróż z widokiem na port. Ecocat Tres kursuje co 15–30 minut przez co najmniej 12 godzin dziennie, a cała trasa zajmuje około 10 minut.

Pod pokładem zamontowano dwa silniki Molabo ARIES i50 o napięciu 48V, które pozwalają promowi osiągnąć prędkość maksymalną 12 węzłów. Przy standardowej prędkości 5 węzłów jednostka może działać nawet 21 godzin na jednym ładowaniu, co czyni ją niezwykle niezawodną dla codziennych podróżnych – piszą eksperci ds. elektromobilności.

Bezpieczeństwo i oszczędność energii

Niskonapięciowa konstrukcja silników Molabo sprawia, że są one bezpieczniejsze w obsłudze niż tradycyjne systemy wysokonapięciowe. Pasażerowie doceniają też cichszą i bardziej komfortową podróż dzięki zredukowanym wibracjom i hałasowi – chwali się przewoźnik.

Cały układ napędowy i energetyczny, dostarczony przez Azimut Marine, obejmuje: dwa elektryczne napędy ARIES o mocy 50 kW, 36 baterii o łącznej pojemności 216 kWh, szybkie ładowarki oraz zintegrowane panele słoneczne. Co ciekawe, energia słoneczna może pokryć nawet 40 proc. zapotrzebowania promu na prąd.

Wkład w walkę o klimat

Dzięki wprowadzeniu Ecocat Tres roczna emisja CO₂ w porcie zmniejszy się o około 90 ton. To ważny krok w realizacji celów klimatycznych Barcelony.

 – Ten w pełni elektryczny, zeroemisyjny prom pomaga nam zmieniać mobilność w porcie i przyspieszać dekarbonizację naszych operacji – powiedział José Antonio Carbonell, prezes Portu w Barcelonie.

Nowy prom to nie tylko korzyść dla środowiska, ale też wygodna i nowoczesna forma transportu, która może inspirować inne miasta do podobnych inwestycji.

Nie tylko Barcelona

Portal elektromobilni.pl informował w październiku ubiegłego roku o elektrycznym promie Candela P-12 Nova w Sztokholmie, który stał się częścią pierwszej na świecie linii promowej zasilanej energią elektryczną. Prom wykorzystuje technologię „hydrofoilową”, unosząc kadłub nad wodę, co znacząco zmniejsza zużycie energii i pozwala na cichą, szybką podróż.

Projekt pilotażowy prowadzony przez Candelę oraz lokalne władze ma na celu wdrożenie bezemisyjnego transportu wodnego, który jest ekologiczny, ekonomiczny i efektywny. Candela P-12 Nova wzbudziła duże zainteresowanie, a jej sukces w Sztokholmie może wyznaczyć nowe standardy w miejskim transporcie wodnym. Firma otrzymała już szereg zamówień, m.in. z Arabii Saudyjskiej, Nowej Zelandii i Berlina.

OW

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory