Ekologiczna i wydajna konstrukcja
Prom, zbudowany przez hiszpańską stocznię Metaltec Naval, to 15-metrowy aluminiowy katamaran, który może pomieścić do 84 osób. Na jego pokładzie znajduje się nawet taras widokowy, zapewniający dodatkowe miejsca siedzące i przyjemną podróż z widokiem na port. Ecocat Tres kursuje co 15–30 minut przez co najmniej 12 godzin dziennie, a cała trasa zajmuje około 10 minut.
Pod pokładem zamontowano dwa silniki Molabo ARIES i50 o napięciu 48V, które pozwalają promowi osiągnąć prędkość maksymalną 12 węzłów. Przy standardowej prędkości 5 węzłów jednostka może działać nawet 21 godzin na jednym ładowaniu, co czyni ją niezwykle niezawodną dla codziennych podróżnych – piszą eksperci ds. elektromobilności.
Bezpieczeństwo i oszczędność energii
Niskonapięciowa konstrukcja silników Molabo sprawia, że są one bezpieczniejsze w obsłudze niż tradycyjne systemy wysokonapięciowe. Pasażerowie doceniają też cichszą i bardziej komfortową podróż dzięki zredukowanym wibracjom i hałasowi – chwali się przewoźnik.
Cały układ napędowy i energetyczny, dostarczony przez Azimut Marine, obejmuje: dwa elektryczne napędy ARIES o mocy 50 kW, 36 baterii o łącznej pojemności 216 kWh, szybkie ładowarki oraz zintegrowane panele słoneczne. Co ciekawe, energia słoneczna może pokryć nawet 40 proc. zapotrzebowania promu na prąd.
Wkład w walkę o klimat
Dzięki wprowadzeniu Ecocat Tres roczna emisja CO₂ w porcie zmniejszy się o około 90 ton. To ważny krok w realizacji celów klimatycznych Barcelony.
– Ten w pełni elektryczny, zeroemisyjny prom pomaga nam zmieniać mobilność w porcie i przyspieszać dekarbonizację naszych operacji – powiedział José Antonio Carbonell, prezes Portu w Barcelonie.
Nowy prom to nie tylko korzyść dla środowiska, ale też wygodna i nowoczesna forma transportu, która może inspirować inne miasta do podobnych inwestycji.
Nie tylko Barcelona
Portal elektromobilni.pl informował w październiku ubiegłego roku o elektrycznym promie Candela P-12 Nova w Sztokholmie, który stał się częścią pierwszej na świecie linii promowej zasilanej energią elektryczną. Prom wykorzystuje technologię „hydrofoilową”, unosząc kadłub nad wodę, co znacząco zmniejsza zużycie energii i pozwala na cichą, szybką podróż.

Projekt pilotażowy prowadzony przez Candelę oraz lokalne władze ma na celu wdrożenie bezemisyjnego transportu wodnego, który jest ekologiczny, ekonomiczny i efektywny. Candela P-12 Nova wzbudziła duże zainteresowanie, a jej sukces w Sztokholmie może wyznaczyć nowe standardy w miejskim transporcie wodnym. Firma otrzymała już szereg zamówień, m.in. z Arabii Saudyjskiej, Nowej Zelandii i Berlina.

OW