Ford poinformował o powołaniu Ford Blue i Ford Model e, które będą działały w sektorze pojazdów elektrycznych i spalinowych. Firma tym samym przyspiesza realizację planu Ford+ w celu m.in. osiągnięcia rocznej produkcji ponad 2 milionów pojazdów elektrycznych do 2026 roku. Do 2030 roku pojazdy elektryczne będą stanowić połowę globalnego wolumenu Forda. Amerykański producent przewiduje, że w 2022 r. wyda na rozwój sektora pojazdów elektrycznych 5 mld USD.
Odrębnie ale razem
Ford Model e przyspieszy innowacje i wprowadzanie prekursorskich pojazdów elektrycznych na dużą skalę, a także opracuje oprogramowanie oraz technologie i usługi związane z pojazdami skomunikowanymi dla wszystkich modeli Forda. Z kolei Ford Blue będzie czerpać z wiedzy Forda w dziedzinie motoryzacji, aby m.in. poprzez inwestycje w nowe modele, doświadczenia i usługi wzmocnić pozycję samochodów marki m.in. modeli serii F, Rangera i Mavericka, Bronco, Explorera oraz Mustanga. Firma ma odegrać czołową rolę w opracowywaniu nowych rozwiązań związanych z zakupem i eksploatowaniem pojazdów elektrycznych. Ford Blue i Ford Model e mają funkcjonować jako odrębne firmy, jednak jak podkreśla producent, będą jednocześnie dzielić się technologiami i najlepszymi praktykami, aby jak najlepiej wykorzystać efekt skali i wdrażać usprawnienia.
Firma przyspiesza tym samym realizację planu Ford+ w celu m.in. osiągnięcia rocznej produkcji ponad 2 milionów pojazdów elektrycznych do 2026 roku. Do 2030 roku pojazdy elektryczne będą stanowić połowę globalnego wolumenu Forda.
Uwolnienie potencjału Ford+
W maju ubiegłego roku producent przedstawił plan Ford+. Utworzenie dwóch odrębnych, ale strategicznie współzależnych firm motoryzacyjnych, czyli Ford Blue i Ford Model e, wraz z nową firmą funkcjonującą pod nazwą Ford Pro, pomoże uwolnić pełen potencjał planu Ford+, jak również będzie napędzać dalszy wzrost i budowanie wartości. Dzięki temu Ford zajmie pozycję, która pozwoli mu na osiągnięcie przewagi, zarówno nad starszymi producentami samochodów, jak i nowymi konkurentami z branży EV.
„W krótkim czasie dokonaliśmy ogromnego postępu. Wprowadziliśmy na rynek światowy serię niezwykle popularnych produktów, a popyt na nasze nowe pojazdy elektryczne, takie jak F-150 Lightning i Mustang Mach-E, jest ogromny. Niemniej, dzięki programowi Ford+ chcemy ponownie zyskać miano wyjątkowej i zmieniającej świat firmy, a to wymaga koncentracji. Idziemy na całość, tworząc oddzielne, ale uzupełniające się firmy, które pozwolą na szybkie wdrożenie zmian i zapewnią nieograniczoną innowacyjność w działaniu. Ford Model e będzie centrum innowacji i rozwoju Forda – zespołem najlepszych na świecie specjalistów w dziedzinie oprogramowania, elektryki i motoryzacji, który stworzy naprawdę niesamowite pojazdy elektryczne i opracuje cyfrowe rozwiązania dla nowych pokoleń klientów Forda – powiedział Jim Farley Prezes i Dyrektor Generalny Forda.
„Misją Ford Blue jest zbudowanie bardziej dochodowej i dynamicznej działalności w zakresie pojazdów spalinowych, wzmocnienie pozycji odnoszących sukcesy i kultowych rodzin pojazdów oraz zwiększenie lojalności klientów poprzez świadczenie nieocenionych usług. Chodzi o wykorzystanie stuletniego doświadczenia i wiedzy do budowania nowej przyszłości. Ten zespół będzie wyjątkowo mocno zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości, ograniczanie strat w każdym aspekcie działalności, maksymalizację przepływów finansowych i optymalizację naszego śladu przemysłowego – dodał Farley.
5 mld w elektryki
Amerykański producent przewiduje, że w 2022 r. wyda na rozwój sektora pojazdów elektrycznych 5 mld USD, w czym zawierają się nakłady inwestycyjne, wydatki i inwestycje bezpośrednie – stanowi to dwukrotny wzrost w porównaniu z rokiem 2021. Ford podtrzymał swoje zobowiązanie co do osiągnięcia neutralności węglowej do 2050 r. oraz do wykorzystywania w 100% lokalnej, odnawialnej energii elektrycznej we wszystkich swoich zakładach produkcyjnych do 2035 r.
– Nowe struktury zwiększą naszą zdolność do generowania najwyższego w branży wzrostu, rentowności i płynności w nowej erze transportu. Dzięki temu zwiększymy naszą skuteczność w alokacji kapitału na działalność związaną z technologiami pojazdów spalinowych i elektrycznych oraz oczekiwane przez nas zyski – pomoże w tym maksymalne wykorzystanie obecnych możliwości, dodawanie nowych kompetencji tam, gdzie są one potrzebne, upraszczanie procesów i obniżanie kosztów. Co najważniejsze, wierzymy, że przyniesie to wzrost i znaczny profit dla naszych akcjonariuszy – powiedział John Lawler, dyrektor finansowy Forda.
Źródło: na podstawie Ford