Traton Group, Daimler Truck i Volvo Group zakończyły ostatni etap i utworzyły spółkę joint venture na rzecz rozwoju infrastruktury ładowania w Europie. Wcześniej producenci podpisali wiążącą umowę na instalację i obsługę publicznej sieci ładowania akumulatorów elektrycznych, ciężkich długodystansowych samochodów ciężarowych i autokarów w Europie. Kosztem 500 mln euro na Starym Kontynencie ma powstać 1700 punków ładowania ciężarówek.
Wezwanie do działania
Spółka będzie samodzielnym podmiotem prawnym, działającym pod własną tożsamością korporacyjną i planuje zainstalować i obsługiwać co najmniej 1700 wysokowydajnych punktów ładowania zielonej energii na autostradach i węzłach logistycznych w całej Europie oraz w ich pobliżu. Inwestycja wynosi łącznie 500 mln euro i jest jedną z największych inwestycji w infrastrukturę ładowania w europejskim przemyśle samochodów ciężarowych o dużej ładowności. Jak podkreślają animatorzy przedsięwzięcia, projekt jest wezwaniem do działania dla innych graczy z branży, a także rządów i decydentów, do współpracy na rzecz szybkiej rozbudowy niezbędnej sieci ładowania oraz inwestycji w energię odnawialną. Sieć ładowania zainicjowana przez trzy strony będzie otwarta i dostępna dla wszystkich ciężkich pojazdów użytkowych w Europie, niezależnie od marki.
– Znalezienie najlepszych rozwiązań dla wyzwań klimatycznych jest naszym najpilniejszym priorytetem jako branży. Kiedy rozmawiamy z klientami o ciężarówkach elektrycznych, zawsze pytają: gdzie możemy ładować? Aby zapewnić wsparcie tak szybko, jak to możliwe, łączymy siły w celu uruchomienia europejskiej sieci ładowania – powiedział Christian Levin, dyrektor generalny i prezes Scania i Traton Group.
Praca nad skalowaniem
Zespół wchodzący w skład spółki joint venture będzie pracował nad skalowaniem operacji i wdrażaniem sieci, aby zapewnić niezawodne i wygodne publiczne ładowanie pojazdów ciężarowych. Ponieważ w nadchodzących latach oczekuje się szybkiego wzrostu zapotrzebowania na elektryczne ciężarówki i autokary z akumulatorem, zespół będzie współpracować w różnych branżach, aby zaprojektować i zbudować rozwiązania do ładowania odpowiadające potrzebom firm transportowych i kierowców.
Partnerzy i konkurenci
Traton Group (spółka należy do Grupy Volkswagen, jest producentem pojazdów użytkowych) wraz ze Scania i MAN, Daimler Truck i Volvo Group będą posiadać równe udziały we wspólnym przedsięwzięciu, ale jak podkreślają, nadal będą konkurentami we wszystkich innych obszarach.
Źródło: na podstawie Scania, fot. Scania