Home Pojazdy Osobowe Izera Prace przygotowawcze w toku

Kolejne 250 mln zł na Izerę

Prace przygotowawcze w toku

Kolejne 250 mln zł na Izerę

Prace przygotowawcze w toku

Dodatkowe 250 mln zł ma umożliwić m.in. kontynuację prac z dostawcą platformy
Fot. EMP
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Spółka ElectroMobility Poland (EMP), której głównym zadaniem jest budowa polskiego elektryka dostała 250 mln zł dokapitalizowania z budżetu państwa. Olbrzymia kwota, ma pomoc m.in. w dostosowaniu fabryki w Jaworznie do wymogów dyktowanych przez platformę Geely SAE (Sustainable Experience Architecture). Powstał na niej nowy elektryczny Smart #1, a w przyszłym roku ma być podstawą Volvo EX30. Problemem może być coraz większy udział w projekcie państwa, przy braku prywatnych inwestorów. A ci z kapitałem są bardzo potrzebni. Na budowę fabryki, opłacenie licencji i zaprojektowanie SUV-a potrzeba wielu miliardów złotych.

Okres świąteczno-noworoczny okazał się bogaty w prezenty dla spółki budującej polskiego elektryka. Jak się okazuje EMP i Skarb Państwa podpisały aneks do umowy inwestycyjnej zawartej w 2021 roku. W efekcie dofinansowanie projektu wzrosło dwukrotnie z kwoty 250 mln zł do kwoty 500 mln zł.

Z dokumentacji wynika, że dodatkowe 250 mln zł ma umożliwić kontynuację prac z dostawcą platformy, dalsze prace inżynieryjne oraz działania przygotowawcze związane z budową fabryki Izery w Jaworznie. Wiadomo ponadto, że zmieni się też stylistyka samochodu. Jako pierwszy taśmy opuści elektryczny SUV (obecnie są one najpopularniejsze na rynku) o długości ponad 4,5 m, następnie hatchback i kombi.

Realizacja umowy inwestycyjnej umożliwia kontynuowanie prac z dostawcą platformy, dalsze prace inżynieryjne oraz działania przygotowawcze związane z budową fabryki Izery” – możemy przeczytać na Facebooku Izery.

Przypomnijmy, że dostawcą platformy dla polskiego elektryka będzie Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding), największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna. EMP planuje budowę gamy modelowej samochodów elektrycznych segmentu C. Pierwszym z modeli będzie wspomniany SUV.

Obecnie wspólnie z partnerem technologicznym – Geely – realizowane są zadania projektowe związane z inżynierią produktu oraz inżynierią produkcji. Zespoły zakupowe pracują z branżą poddostawców nad pozyskaniem ofert – powiedział dla Dziennik.pl Paweł Tomaszek z ElectroMobility Poland.

Opracowana w globalnych centrach badawczo-rozwojowych w Europie i Chinach przez Geely Holding technologia SEA jest specjalnie zaprojektowaną architekturą, dedykowaną dla pojazdów elektrycznych. Jest ona wysoce skalowalna – dostępna zarówno dla małych pojazdów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych pojazdów dostawczych. Platforma zapewnia rozbudowaną strukturę oprogramowania, pozwalającą na minimalizacje inwestycji w jego rozwój po stronie partnerów. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi w zakresie od 1800mm do 3300mm, w zależności od wymagań.

Chiński partner został na ogół dobrze przyjęty przez obserwatorów rynku. Maciej Mazur Dyrektor Zarządzający PSPA, Wiceprezydent AVERE, po ujawnieniu dostawcy platformy chwalił wybór EMP.

To z pewnością najważniejsza informacja dotycząca projektu realizowanego przez ElectroMobility Poland. Wybór Geely to decyzja optymalna z kilku powodów. Za Geely przemawia doświadczenie i wiodąca pozycją w światowym sektorze elektromobilności. O ile wiele osób może  nie kojarzyć nazwy koncernu, o tyle należące do niego marki, takiej jak Volvo, smart, Lotus, czy Polestar, są już powszechnie znane. (…) Geely nie tylko zwiększa szanse na uruchomienie produkcji Izery, ale również daje nadzieję dotyczącą napływu do Polski kolejnych inwestycji sektora zeroemisyjnego transportu, być może nawet na uruchomienie w naszym kraju produkcji samochodów elektrycznych, np. którejś z marek koncernu lub też przeznaczonych do nich podzespołów, np. w ramach współdzielenia fabryki w Jaworznie – skomentował Maciej Mazur.

Źródło: dziennik.pl, własne, PSPA

Narzędzia
i kalkulatory