Pożary samochodów elektrycznych statystycznie zdarzają się tak samo często lub rzadziej od aut konwencjonalnych

Pożary samochodów elektrycznych, to spektakularne wydarzenia, które zawsze są nośnym medialnie tematem. Ostatnio spłonął elektryczny Lucid Air w Warszawie. Jak prezentują się statystyki dotyczące pożarów samochodów ogółem za rok 2023 i 2024? Ile z nich to były pożary EV?

Pożary pojazdów o napędzie elektrycznym to zdecydowanie temat medialny – dużo bardziej medialny niż faktyczne zagrożenie oraz statystyczne występowanie takich zdarzeń. W 2023 roku Państwowa Straż Pożarna odnotowała 21 pożarów samochodów o napędzie elektrycznym w Polsce (przy 8157 pożarach samochodów łącznie). W roku 2024 (do 21.05.2024) odnotowaliśmy 11 pożarów samochodów o napędzie elektrycznym – przy 3312 pożarach samochodów osobowych i ciężarowych łącznie. Statystycznie, czyli porównując ilość zarejestrowanych aut o napędzie elektrycznym oraz tych konwencjonalnych, pojazdy o napędzie elektrycznym palą się porównywalnie często lub rzadziej niż te o napędzie konwencjonalnym.

Jak dziś gasi się samochody elektryczne i jakimi technologiami oraz sprzętem dysponuje PSP? Jaki jest stan przygotowania polskich służb pożarniczych do gaszenia EV?

Samochody (niezależnie od rodzaju napędu) gasimy zasadniczo sprzętem i środkami gaśniczymi dostępnymi w każdej jednostce Państwowej oraz Ochotniczej Straży Pożarnej, czyli wodą podawaną klasycznymi prądownicami. Prądownice to takie strażackie urządzenia służące do podawania wody – nie mają nic wspólnego z prądem elektrycznym. Można również przyjąć bardzo ogólnie, że podstawowe metody i taktyka działania jest taka sama dla wszystkich pożarów samochodów – dopiero w szczegółach lub w pewnych elementach działań, należy stosować różne metody działania lub dodatkowe środki ochrony indywidualnej. Szczegółowe sposoby postępowania podczas zdarzeń z pojazdami o napędzie alternatywnym opisane są w dokumencie o nazwie „Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym” wydanym w maju 2023 r. „Zasady” z 2023 r. to aktualizacja i rozszerzenie zasad obowiązujących od czerwca 2020 r. Zasady zostały wdrożone we wszystkich jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej.

Pożary samochodów elektrycznych statystycznie zdarzają się tak samo często lub rzadziej od aut konwencjonalnych - fot 1 KG PSP biuro prasowe
St. bryg. Tomasz Jonio, Naczelnik Wydziału Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa w Biurze Planowania Operacyjnego Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej

Czy technologie gaszenia w Polsce są Państwa zdaniem wystarczająco nowoczesne, w porównaniu do technologii używanych zagranicą? Czerpiecie z doświadczenia innych zagranicznych służb pożarniczych?

Technologia gaszenia pożarów w Polsce, w tym również samochodów o napędzie elektrycznym, jest zdecydowanie nowoczesna. Nie odbiegamy jakością wyszkolenia oraz wyposażenia względem służb zagranicznych, a wielu (może nawet w większości) aspektach jesteśmy wzorem do naśladowania dla innych krajów. Jednak przygotowując aktualizację zasad postępowania z pojazdami o napędzie elektrycznym, zadaliśmy pytanie kilkunastu krajom europejskim. Otrzymane odpowiedzi przeanalizowaliśmy w zespole powołanym do aktualizacji zasad postępowania – nasze zasady powstały w oparciu o wiedzę i doświadczenie zespołu, analizę dotychczasowych zdarzeń w kraju oraz na świecie, ale również wykorzystaliśmy wiedzę i doświadczenie służb ratowniczych z innych krajów Europy.

Jak wygląda kwestia szkolenia służb pożarniczych z budowy aut elektrycznych? Czy np. producenci samochodów elektrycznych (osobowych, ciężarowych) organizują Państwu takie szkolenia?

Strażacy Państwowej Straży Pożarnej oraz Ochotniczych Straży Pożarnych muszą się szkolić i doskonalić w sposób ciągły, żeby nie wyjść z wprawy do działań „standardowych” oraz być na bieżąco z nową tematyką zagrożeń.  Nie inaczej jest z tematyką pojazdów o napędzie elektrycznym. Szkoły i ośrodki szkolenia PSP organizują i prowadzą szkolenia i konferencje dotyczących nowoczesnych technologii. Korzystamy również z wiedzy producentów samochodów lub firm i stowarzyszeń zrzeszających wielu producentów (między innymi współpraca z Polskim Stowarzyszeniem Nowej Mobilności), żeby uzyskać dostęp do najnowszych rozwiązań, i tym samym sprawniej działać przy wystąpieniu zagrożenia.

A może Państwowa Straż Pożarna prowadzi szkolenia z zakresu gaszenia EV? Komu są dedykowane?

Jak opisywałem w poprzednim pytaniu – organizujemy takie szkolenia i przeznaczone są one dla strażaków. Dodatkowo „Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym” szczegółowo opisują występujące zagrożenia oraz sposób postępowania podczas działań.

Co stanowi największe zagrożenie/problem w przypadku pożaru samochodu elektrycznego? O czym musi pamiętać kierowca samochodu elektrycznego w momencie pojawienia się np. samozapłonu baterii?

Kierowca powinien eksploatować pojazd zgodnie z zaleceniami producenta – tyle i aż tyle. Jeżeli pożar się dopiero rozpoczyna i jest niewielkich rozmiarów to w miarę możliwości należy podjąć próbę gaszenia dostępnym sprzętem. Jeżeli takie działanie będzie nieskuteczne lub pożar rozwinie się gwałtownie to należy usunąć się w bezpieczne miejsce i zawiadomić służby ratownicze. Należy pamiętać również, że do pożaru akumulatora w samochodzie o napędzie elektrycznym dochodzi rzadko – statystycznie w mniej niż 20 % przypadków pożarów.

Jednym z elementów rozwoju elektromobilności jest rozbudowa infrastruktury ładowania np.: w centrach handlowych, garażach podziemnych w domach wielorodzinnych. Na jakie kwestie, z punktu widzenia bezpieczeństwa, należy zwracać uwagę, instalując ładowarki w takich miejscach?

7 maja miała miejsce premiera „Wytycznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej garaży w obiektach budowlanych, przeznaczonych do ładowania samochodów elektrycznych i hybrydowych plug-in” opracowanych przez zespół ekspertów z Państwowej Straży Pożarnej, Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego oraz Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności. Dokument ten szczegółowo opisuje szereg zaleceń, żeby obiekt wyposażony w ładowarki, był obiektem bezpiecznym.

Jak PSP podchodzi do tematu ładowarek w garażach domów wielorodzinnych? Jesteście za, czy raczej sceptycznie podchodzicie do tematu?

Państwowa Straż Pożarna musi obiektywnie odnosić się do tematyki bezpieczeństwa ludzi i obiektów. Musimy również być przygotowani, żeby zachowując bezpieczeństwo działań i ratowników, móc skutecznie nieść pomoc w przypadku w przypadku każdego rodzaju zagrożenia – również tego płynącego z rozwoju świata i nowych technologii. Sprawność pojazdu oraz poprawna instalacja ładowarki to zdecydowanie najlepsza metoda na zmniejszenie ryzyka wystąpienia awarii i zagrożenia pożarowego.

Elektryfikacja dotyczy również służb państwowych, które wymieniają floty na bezemisyjne. Czy PSP wymienia swoją flotę w tym kierunku?

Państwowa Straż Pożarna posiada w swojej flocie pojazdy o napędzie hybrydowym oraz elektrycznym, jednak nie ma aktualnie konkretnych planów, żeby całą flotę wymieniać na pojazdy o takich napędach.

Ile PSP ma takich samochodów (elektrycznych, hybryd plug-in czy wodorowych) i jakie funkcje spełniają? Jakie są plany w tym zakresie na ten rok i lata następne?

Państwowa Straż Pożarna posiada aktualnie w swoich zasobach 15 samochodów o napędzie elektrycznym. Są to pojazdy operacyjne z funkcją przewozu osób i podstawowego, niewielkiego sprzętu. Szczegółowe plany zakupu kolejnych pojazdów elektrycznych nie są jeszcze określone.

Dziękuję za rozmowę,

Maksym Berger

REKLAMA