Postbus zamówił bezemisyjne autobusy

Postbus zamówił bezemisyjne autobusy

Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Producent z Bolechowa poinformował o podpisaniu umowy ramowej z austriackim przewoźnikiem Österreichische Postbus. Kontrakt zakłada możliwość realizacji przez Solarisa zamówień do 106 sztuk autobusów bateryjnych i wodorowych, które będą użytkowane na terenie całej Austrii. Zaoferowane modele to bateryjny Urbino 9 LE electric oraz wodorowy Urbino 12 hydrogen. Umowa przewiduje dostawy w latach 2022-2025.

Z opcją przedłużenia

W lutym tego roku Solaris podpisał z Österreichische Postbus AG, największym austriackim przewoźnikiem i liderem na rynku regionalnych usług autobusowych, umowę ramową na dostawę do 106 autobusów. Realizacja potencjalnych zamówień przewidziana jest na lata 2022-2025, z opcją przedłużenia do 2028 roku. Wśród autobusów, które może zakupić klient, znajduje się do 24 najnowszych bezemisyjnych modeli Urbino 9 LE electric oraz do 82 napędzanych wodorem Urbino 12 hydrogen.

Zaoferowane w umowie ramowej wodorowe autobusy firmy Solaris to najbardziej innowacyjne pojazdy w portfolio producenta. Dzięki cichej pracy oraz zerowej emisji spalin w miejscu użytkowania, autobusy zyskują coraz większą popularność wśród europejskich przewoźników. Podpisana umowa, to kolejny już kontrakt na wodorowce pomiędzy Österreichische Postbus AG a firmą Solaris. Poprzednia umowa, zawarta w lutym 2021 roku, zakładała między innymi dostarczenie do 40 sztuk Solaris Urbino 12 hydrogen.

Para produktem ubocznym

Energia, którą zasilane są autobusy napędzane wodorem, pochodzi z ogniw paliwowych o mocy 70 kW. W procesie odwróconej elektrolizy z wody powstaje energia, przekazywana bezpośrednio do układu napędowego – osi z silnikami elektrycznymi. Jedynymi produktami ubocznymi takiego procesu są ciepło i para wodna. Wodór, niezbędny do zasilania autobusu, będzie magazynowany w pojeździe w postaci gazowej, w umieszczonych na dachu, pięciu zbiornikach o łącznej pojemności 1560 litrów. Dodatkowo w każdym z zamówionych pojazdów zostanie zamontowana bateria Solaris High Power.

Niewielkie gabaryty atutem

Umowa zakłada również możliwość zakupu Urbino 9 LE electric – najmłodszego członka elektrycznej rodziny Solaris, który miał swoją premierę we wrześniu 2021. Model jak podkreśla producent został skonstruowany w taki sposób, aby można go było dopasować do wymogów homologacyjnych w klasie I lub II. Stanowi więc doskonały element łączący sieć dróg miejskich i podmiejskich. Dzięki niewielkim gabarytom doskonale sprawdzi się również przy stromych podjazdach czy na ostrych zakrętach górzystej Austrii. Zaoferowane 9-metrowe autobusy zostaną wyposażone w elektryczny silnik centralny. Układ napędowy zasili energia pochodząca z zestawu baterii Solaris High Energy o łącznej pojemności około 280 kWh, a przestronne wnętrze pomieści co najmniej 65 pasażerów. Ponadto, dzięki unowocześnionej konstrukcji w tylnej części autobusu, uzyskano więcej przestrzeni nad głowami pasażerów, co wpłynie pozytywnie na jakość podróży.

Wieloletni kontrahent

Solaris jest obecny w Austrii od 2003 roku i do tej pory dostarczył na ten rynek ponad 400 autobusów do 40 miast. Blisko 70 z tych pojazdów są bezemisyjne. Zarówno Solaris Urbino 12 hydrogen, jak i 9-metrowe Urbino electric sukcesywnie zyskują kolejnych nabywców, nie tylko w Austrii. Od czasu premiery autobusu Urbino 12 hydrogen w czerwcu 2019 roku, firma otrzymała zamówienia również z Czech, Francji, Niderlandów, Niemiec, Polski, Włoch oraz Szwecji. Producent deklaruje, że pierwsze egzemplarze Urbino 9 LE electric już wkrótce będzie można zobaczyć na ulicach polskich i włoskich miast.

Źródło: na podstawie Solaris

Narzędzia
i kalkulatory