- Produkcyjna wersja torowej odmiany ujrzała światło dzienne
- Parametry? 1548 KM i od 0 do 100 km/h w niecałe 2 sekundy
- Bolit z torowym pakietem wyceniono w Chinach (w przeliczeniu) na ok. 320 tys. zł
- Wersja Nürburgring Limited Edition kosztuje 814 900 RMB, czyli równowartość 448 195 zł
Xiaomi SU7 to samochód, o którym niedawno zrobiło się bardzo głośno za sprawą rekordów na torze Nurburgring. Teraz chiński producent prezentuje produkcyjną odmianę torowej wersji Ultra – takiej, w której faktycznie można osiągać doskonałe rezultaty na zamkniętych obiektach.
Tor sprzedażowym lewarem
„Zamach na utytułowanych rywali” – tak można określić rezultat, który chiński producent Xiaomi (znany do tej pory z produkcji elektroniki użytkowej i dopiero debiutujący w świecie motoryzacji, co dodaje smaczku sytuacji) po raz kolejny osiągnął na legendarnym torze Nurburgring Nordschleife. Prototypowa wersja SU7 Ultra osiągnęła tam ostatnio imponujący czas 6:22.091 min, poprawiając dotychczasowy własny rekord (który już przyniósł firmie rozgłos) o 24 sekundy.

Tym samym zajęła 3. miejsce na ogólnej liście rekordów Nürburgringu oraz ustanowiła nowy rekord dla prototypów EV. To szybciej niż wiele modeli Porsche, BMW czy Audi. Na niemieckim torze, na którym wspomniane firmy regularnie testują auta!
Doskonały ruch marketingowy
Chińska firma dokładnie tego potrzebowała – rozgłosu. Wejście w kompetencje firm znanych i cenionych od lat i „upokorzenie” ich na własnym terenie to skuteczna taktyka. Xiaomi SU7 zdobyło w Chinach ogromną popularność – również dlatego, że oferuje świetne osiągi za niską cenę.
Teraz na rynek wchodzi już nie prototypowa, a produkcyjna wersja SU7 Ultra. Nie jest tak szybka na Nurburgringu, ale wciąż imponuje. Ustanowiła rekord w kategorii elektrycznych samochodów klasy executive z czasem 7:04.957 min.

Model ten wprowadzono w trzech wariantach: wersji standardowej, konfiguracji z pakietem torowym Track Package oraz w kolekcjonerskiej edycji Nürburgring Limited Edition, która została wyceniona najwyżej i objęta limitowaną produkcją.
Moc: aż 1548 KM (!)
Samochód jest napędzany przez autorski system Hyper Tri-Motor i osiąga moc 1548 koni mechanicznych. Jeśli chodzi o osiągi: przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 1,98 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 350 km/h.
Jak podaje producent, zaawansowane rozwiązania techniczne obejmują między innymi akumulator o wysokiej mocy zoptymalizowany do jazdy torowej, specjalnie dostrojony układ chłodzenia i hamowania, pneumatyczne zawieszenie z podwójnymi komorami powietrznymi oraz adaptacyjne amortyzatory. Całość została dostrojona właśnie na torze Nurburgring.
Opcjonalny pakiet torowy Track Package zawiera wzmocnione zawieszenie typu coilover marki Bilstein, sportowe klocki hamulcowe Endless, komplet opon Pirelli P ZERO piątej generacji oraz dodatkowy zestaw semi-slicków Pirelli P ZERO Trofeo RS, 21-calowe kute felgi w kształcie litery U, poszerzenia nadkoli z włókna węglowego oraz dach z włókna węglowego o powierzchni 1,7 m². Całkowita cena auta w tej konfiguracji wynosi na rynku chińskim 629 900 RMB, czyli ok. 318 000 zł. Wersja standardowa kosztuje równowartość ok. 270 000 zł.

Jeszcze bardziej zaawansowaną pod względem jazdy sportowej wersją jest SU7 Ultra Nürburgring Limited Edition – ma pełen Track Package oraz dodatkowe elementy aerodynamiczne z włókna węglowego, takie jak maska z podwójnym wywietrznikiem, spoiler, nakładki boczne i pakiet karbonowych elementów wnętrza.
Dodatkowo samochód posiada kubełkowe fotele z włókna węglowego z certyfikacją FIA, sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa i nie ma tylnych siedzeń, a zamiast nich zamontowano stalową półklatkę bezpieczeństwa, która zwiększa sztywność nadwozia o 12%, redukuje masę o 30 kg i poprawia odporność dachu na zgniatanie o 57%.
Pod podwoziem zamontowano aerodynamiczny panel generujący dodatkowe 44 kg docisku. Edycja jest w pełni homologowana do jazdy po drogach publicznych, ale została stworzona z myślą o maksymalnych osiągach na torze. Wersja Nürburgring Limited Edition została ograniczona do zaledwie 100 egzemplarzy, z czego tylko 10 przypada na rok modelowy 2025. Jej cena wynosi 814 900 RMB, czyli równowartość 448 195 zł.
Europejski debiut przed końcem dekady
Czy Xiaomi, które planuje także debiut w Europie („przed 2030 rokiem”, jak podają przedstawiciele marki), zagrozi Tesli Model S, Porsche Taycanowi, Audi e-tron GT RS czy nadchodzącemu, elektrycznemu Mercedesowi AMG? Bardzo możliwe. Można wskazywać, że chińskie auto jest gorzej wykonane w środku albo mniej prestiżowe, ale możliwość rozpędzania się od 0 do 100 km/h w dwie sekundy może skusić wielu klientów.
Pytanie, jak będą prezentować się ceny w Europie. Gdy osiągną równowartość ok. 700 000 zł – co przy wersji topowej nie jest wykluczone – Xiaomi nie będzie dużo tańsze od konkurentów. SU7 Ultra musi więc kosztować odpowiednio mniej. Czekamy na cenniki. Jak na razie, możemy podziwiać, jak szybko Chińczycy się uczą i wchodzą na terytoria, które jeszcze niedawno wydawały się dla nich kompletnie niedostępne.
PMA
Fot. Mat. prasowe