Polscy operatorzy dołączyli do LMS

Polscy operatorzy dołączyli do LMS

Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Kolejni polscy operatorzy dołączyli do specjalnie zaprojektowanej platformy Last Mile Solutions (LMS), umożliwiającej zarządzanie stacjami ładowania producentów kompatybilnych z protokołem OCPP 1.5-2.0. Obecnie system obsługuje 6 platform w Polsce m.in. Lotos Niebieski Szlak, Eonic, Total Energies, Elzab czy TSG Polska i jest dopasowany do każdego modelu biznesowego. Mogą z niego korzystać zarówno użytkownicy końcowi, zarządcy sieci, wspólnoty mieszkaniowe, jednostki administracyjne czy organizacje rozwijających się komercyjnie usług ładowania.

Ponad 70 tysięcy stacji ładowania w Europie. Ponad 22 miliony transakcji ładowania. 85 niezależnych operatorów CPO. To tylko niektóre z danych wykorzystywania platformy Last Mile Solutions, która integruje 75 modeli stacji ładowania różnych producentów. Kolejnym milowym krokiem twórców tego systemu, jest zrzeszenie kolejnych polskich operatorów oraz poszerzenie możliwości samego systemu.

Obecnie system obsługuje 6 platform w Polsce, w tym takie platformy jak Lotos Niebieski Szlak, Eonic, Total Energies, Elzab, TSG Polska, Ecotap. W ramach tych platform posiadamy około 40 zarejestrowanych mniejszych operatorów, obsługujemy około 300 stacji ładowania. Od 2018 roku system obsłużył 72 000 sesji ładowania – powiedziała Katarzyna Ciarkowska, Country Director Poland w Last Mile Solutions.

Platforma zrzeszająca Europę

Inteligentne rozwiązania zarządzania stanowią podstawę rozwoju rynku e-mobility. Platforma Last Mile Solutions jest tego najlepszym przykładem. Od założenia firmy w 1997 roku oraz opracowania produktu, udało się zrzeszyć 85 niezależnych operatorów PCO/eMSP w dwudziestu krajach rynku europejskiego, spersonalizować 35 mobilnych aplikacji i udostępnić użytkownikom ponad 70 tysięcy punktów ładowania w systemie oraz 200 tysięcy punktów ładowania w roamingu. W efekcie wydano niemal pół miliona kart ładowania i obsłużono ponad 22 miliony transakcji od 2010 roku. W godzinach szczytu obsługiwanych jest nawet do 20 tysięcy transakcji jednocześnie. To jednak nie jest szczyt ambicji firmy.
W planie mamy ciągłe rozszerzanie bazy operatorów i liczby stacji ładowania, połączenie platform na poziomie walutowym, wprowadzenie dodatkowych opcji i narzędzi dla operatorów związanych z wzajemnymi rozliczeniami, pełną integrację z nawigacją Sygic, integrację ze stacjami ładowania obsługującymi karty płatnicze czy rozbudowę możliwości obsługi funkcjonalności Smart Charging w zależności od różnych parametrów oraz pełna obsługa flot samochodowych – dodała Katarzyna Ciarkowska.

Platforma dostosowana do przepisów

Opisywana platforma stanowi największy niezależny system do zarządzania i rozliczania stacjami ładowania. Jej dużą zaletą – z punktu widzenia Polski – jest dostosowanie do krajowych przepisów prawnych i Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Oferuje klientom narzędzia do pełnienia funkcji operatora stacji oraz dostawcy usług ładowania pod własnym szyldem. Oznacza to, że z rozwiązania mogą skorzystać klienci, którzy postanowią zawrzeć umowę na obsługę swojej stacji w jednej z platform lub stworzyć własną platformę, a następnie przez nią obsługiwać swoje stacje ładowania, a także oferować taką usługę kolejnym klientom.

Należy też dodać, że moduł obsługujący rozliczenia flotowe, pozwala na łatwe i zautomatyzowane rozliczanie klientów posiadających floty samochodowe czy pojazdy służbowe oraz realizację zwrotów za ładowanie aut służbowych w domu. Moduł roamingowy pozwala na udostępnienie stacji ładowania klientom należącym do systemów korzystających z Hubject, największej sieci eRoamingowej dla e-mobilności na świecie. Jest to tylko jedna z opcji współpracy. W zależności od wybranego modelu współpracy, obowiązują różne rozliczenia pomiędzy operatorem a systemem jak np. warianty abonamentowe, transakcyjne, jednorazowe, jak też różne możliwości generowania przychodów z tytułu ładowania, świadczenia usługi czy marży na sprzedaży energii.

Rola operatora

Wśród zalet platformy można wymienić tę najistotniejszą. Otóż jest to proste narzędzie do wypełniania roli operatora i/lub dostawcy usługi ładowania. Ponadto daje możliwość zdalnego, technicznego zarządzania stacjami ładowania w infrastrukturze czy bieżący dostęp do danych i statystyk z podziałem na konkretne punkty. Nie zabrakło też helpdesku świadczonego dla operatorów oraz użytkowników końcowych w trybie 24/7, obsługi  stacji z terminalem płatniczym, funkcjonuje rozbudowany roaming oraz elastyczność dostarczanych rozwiązań.

Z kolei dla użytkownika istotnym faktem jest to, że stacje operatora są widoczne i dostępne w aplikacjach w połączeniu ze wszystkimi innymi operatorami i dają możliwość automatycznego rozliczania użytkowników końcowych w ramach różnych metod płatności. W tym rozróżnia się wystawianie faktur z poleceniem przelewu, płatności kartą kredytową lub płatniczą, przelewami PayPal, a w niedalekiej przyszłości również za pośrednictwem, popularnego m.in. w Polsce, BLIKa.

Rozwiązanie pokładowe

Last Mile Solutions to nie tylko platforma, ale też realne i mobilne rozwiązanie dla każdego odbiorcy. Poczynając od operatora po użytkownika. Jest to na tyle wygodne, że w pojazdach elektrycznych stanowi ona podstawowe wyposażenie. – Opracowana przed Digital Charging Solutions, aplikacja ma dostęp do stacji ładowania, zarejestrowanych w naszych platformach poprzez połączenie roamingowe – podkreśla Ciarkowska. Dodaje również, że w planach jest wprowadzenie dostępnych stacji we wszystkich możliwych systemach roamingowych.

Maciej Gis

Narzędzia
i kalkulatory