Z najnowszego Licznika elektromobilności wynika, że w naszym kraju było zarejestrowane do końca września 2024 r., łącznie 74 307 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze trzy kwartały br. ich liczba zwiększyła się o 14 102 szt. czyli o 5% więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. Rynek więc sukcesywnie rośnie, ale Polacy wciąż nie mają dostatecznej wiedzy na temat elektromobilności. Z badania przeprowadzonego w sierpniu br., na zlecenie BMW Group Polska wynika, że wielu naszych rodaków wciąż opiera swoje opinie na powszechnie powielanych mitach i obawach związanych z pojazdami BEV.
Mały zasięg? Niekoniecznie
Z badanie wynika, że aż 74% respondentów uważa, że samochody elektryczne mają mały zasięg, a co drugi (49%) jest zdania, że mieści się on średnio w granicach 200-300 km (przy normalnej jeździe ). Tymczasem wiele nowoczesnych modeli BEV jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu nawet 600 km, co w pełni zaspokaja codzienne potrzeby większości użytkowników. Potwierdzają to także dane BMW Group, które wskazują, że przeciętny kierowca samochodu miejskiego pokonuje dystans nie większy niż 60 km dziennie.
– Wielu Polaków nie zdaje sobie sprawy, że współczesne samochody elektryczne pozwalają na komfortowe użytkowanie zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach. Elektromobilność przestaje być domeną jedynie krótkich dojazdów do pracy, co potwierdzają chociażby wyniki rejestracji naszych pojazdów. Przykładowo, jeden z naszych najpopularniejszych modeli elektrycznych, BMW i4, ma zasięg nawet do 600 km – powiedział Mateusz Grupa, E-mobility Manager w BMW Group Polska.
Szybkie ładowarki, szybkie ładowanie
Dwie z trzech osób (66%) biorących udział w badaniu uważają, że ładowanie samochodów elektrycznych zajmuje za dużo czasu. Najczęściej (25%) wskazywali, że średni czas ładowania przy podłączeniu do szybkiej ładowarki to 60 min, natomiast blisko co piąta osoba (17%) zaznaczyła odpowiedź: 1,5 godziny. Tymczasem szybkie ładowarki pozwalają już w 30 minut zwiększyć stan baterii do poziomu umożliwiającego przejechanie kilkuset kilometrów. Przykładowo posiadacze BMW i5 mogą po 10 min zyskać 156 km zasięgu.
Wiele z oferowanych w sprzedaży nowoczesnych pojazdów elektrycznych pozwoli zatem na przejazd z Warszawy do Poznania bez przerw na ładowanie, a z Warszawy do Berlina – z jednym, 34-minutowym przystankiem. Ciągle rozwijająca się infrastruktura sprawia natomiast, że pojazd naładujemy dziś w trakcie wizyty w centrum handlowym, pod supermarketami czy w pracy.
Emisyjny bilans po stronie elektryków
50% ankietowanych uważa, że pojazdy elektryczne nie są bardziej ekologiczne od samochodów spalinowych. Wśród przyczyn wymienia się produkcję energii w Polsce opartą głównie na węglu oraz emisje związane z produkcją i eksploatacją pojazdów zasilanych prądem. W rzeczywistości bilans emisji w całym cyklu życia samochodów elektrycznych jest ponad dwukrotnie niższy niż w przypadku ich spalinowych odpowiedników. Wykorzystanie zielonej energii do produkcji baterii skutkuje spadkiem CO2 o 2 tony – niemal 10% całkowitego śladu produkcyjnego.
– Elektromobilność jest jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej. Jako BMW Group nie tylko pracujemy nad ograniczeniem emisji CO2 w fazie użytkowania, ale także w całym cyklu życia pojazdów. Naszym celem jest, by do 2030 roku – także dzięki dalszej zrównoważonej produkcji – obniżyć emisję dwutlenku węgla o 40% – dodał specjalista od elektromobilności w BMW.
Neue Klasse nadjeżdża
W roku przyszłym koncern z Bawarii otworzy całkowicie nowy rozdział w swojej historii, wprowadzając na rynek BMW Vision Neue Klasse. Ten w pełni elektryczny model zredefiniuje charakter marki i przyszłe generacje jej pojazdów, które wyznaczą nowe standardy cyfryzacji, elektryfikacji i gospodarki o obiegu zamkniętym. Zmniejszona zostanie m.in. emisja CO2 podczas produkcji ogniw do baterii nawet o 60% – podkreśla producent.
Zimą zasięg mniejszy
54% badanych uważa, że baterie w samochodach elektrycznych szybko się zużywają, a 43% respondentów twierdzi, że niskie temperatury uniemożliwiają jazdę pojazdem BEV w okresie zimowym. Tymczasem rzeczywistość pokazuje, że żywotność nowoczesnych baterii przekracza oczekiwania użytkowników. Nawet najstarsze akumulatory wysokiego napięcia w UE nadal zachowują ponad 80% swojej pojemności. Zużycie baterii można więc porównać do trwałości układów napędowych w pojazdach zasilanych konwencjonalnie.
Z kolei w warunkach zimowych spadek zasięgu przy normalnej jeździe wynosi jedynie 10%, co odpowiada większemu zużyciu paliwa w samochodach spalinowych. Współczesne elektryki są projektowane tak, aby radzić sobie z trudnymi warunkami atmosferycznymi bez utraty wydajności.
Elektromobilność z potencjałem
Darmowe parkowanie w wyznaczonych miejscach, możliwość poruszania się buspasem, czy programy dopłat do samochodów przekonują do zakupu samochodów elektrycznego 31% ankietowanych.
– Transformacja motoryzacji to jeden z kluczowych elementów walki ze zmianami klimatycznymi. Badanie pokazało, że mimo silnej wiary w mity, elektromobilność w Polsce ma ogromny potencjał. Naszą misją jest, aby BMW Group produkowało najbardziej zielone samochody elektryczne, a do 2030 r. mają one stanowić 50% naszej globalnej sprzedaży i będą dostępne we wszystkich segmentach BMW Group – podsumował Grupa.
PM