Pierwszą generację Kii Soul zaprezentowano w 2008 roku jako futurystycznie stylizowany prototyp Soul Concept (Soul to po angielsku dusza). Wersja produkcyjna trafiła na rynek w tym samym roku. Pięć lat później koreański producent odsłonił drugą generację (w 2012 roku pojawiła się studyjna zapowiedź w prototypie Kia Track’ster Concept).
Auto zatrzymało charakterystyczne cechy poprzednika, takie jak masywna maska, zadarta ku górze linia szyb i pionowe lampy tylne. Projektanci dodali także nakładki na zderzaki i nadkola, aby nadać karoserii charakterystyczny wygląd typowy dla samochodów typu SUV. Zachowano także opcję znaną z pierwszej generacji, czyli dwubarwne malowanie nadwozia.
Na bazie wersji spalinowej w 2014 roku Koreańczycy pokazali światu wersję Soul z napędem EV. Tym samym e-Soul stał się pierwszym w pełni elektrycznym samochodem producenta, który został zaprojektowany i skierowany do globalnej sprzedaży.
Jaki jest elektryczny e-Soul?
Przede wszystkim ma praktyczne nadwozie. Choć zarys karoserii pozostał bez zmian w porównaniu do wersji spalinowych, kilka detali odróżnia model napędzany energią elektryczną. Są to m.in. przeprojektowany grill skrywający gniazdo do ładowania baterii, aerodynamiczne obręcze kół oraz brak klapki wlewu paliwa i końcówki układu wydechowego.
Wnętrze auta również przeszło kilka zmian. Otwierając drzwi elektrycznej Kii, zauważamy fotele, boczki drzwiowe i podsufitkę wykonane z biodegradowalnych materiałów. Dbałość o środowisko jest tutaj widoczna, choć szary materiał tapicerki może nie przypaść do gustu wszystkim.
Wnętrze oferuje zegary pozbawione obrotomierza, a konsola centralna zawiera przyciski, które pozwalają sprawdzić zasięg i aktualne zużycie energii. Zasięg jest przedstawiony za pomocą okręgu na mapie na ekranie o wysokiej rozdzielczości, dzięki czemu kierowca otrzymuje czytelne informacje na temat możliwości dojazdu do wybranego celu.
Co ciekawe, w kabinie jest możliwość ustawienia nawiewu tylko w stronę kierowcy – co w zamyśle projektantów oszczędza energię elektryczną. Warto dodać, że boczne wyloty wentylacyjne są zintegrowane ze sferycznymi głośnikami wysokotonowymi.
Walory praktyczne wnętrza wersji elektrycznej e-Soula nie różnią się znacząco od wersji spalinowych. Ilość miejsca na wysokości kolan pozostała bez zmian, podobnie jak pojemność bagażnika wynosząca 354 litry (1367 l po rozłożeniu oparć tylnej kanapy). Pod podłogą części bagażowej znajduje się schowek na przewody do ładowania. Wymiary auta po konwersji na prąd są także te same. Samochód ma długość 4140 mm, szerokość 1800 mm i wysokość 1600 mm, przy rozstawie osi wynoszącym 2570 mm. Jego masa własna to 1426 kg, a wnętrze pomieści 5 pasażerów, choć wygodniej będzie 4 dorosłym osobom.
Napęd
Po włączeniu przycisku „Start” kontrolka na desce rozdzielczej sygnalizuje gotowość do jazdy. Samochód rusza niemal bezszelestnie, a jedynym dźwiękiem jest szum opon. Warto wspomnieć, że Soul EV jest wyposażony w opony o zmniejszonym tarciu, co wpływa na osiągi pojazdu.
5-drzwiowy crossover segmentu B ma przędni napęd realizowany z elektrycznego silnika generującego 110 KM i 285 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie auta jest natychmiastowe, ale masa auta wpływa na nieco opóźnione reakcje na ruchy kierownicą. Warto dodać, że podczas miejskiej jazdy to opóźnienie jest praktycznie nieodczuwalne. Dzięki temu, że elektryczna Kia wykorzystuje rekuperacje, to korzystanie z tradycyjnych hamulców jest ograniczone niemal do minimum.
Soul EV może rozpędzić się do 145 km/h, ale jazda z takimi prędkościami znacząco obniża zasięg pojazdu. Według producenta wynosi on 212 km, ale w rzeczywistości bliżej mu do 160-170 km. Zasięg „topnieje” także podczas zimowej aury. W takiej sytuacji konieczne jest znalezienie stacji szybkiego ładowania lub podłączenie pojazdu do tradycyjnego gniazdka.
Kia e-Soul pierwszej generacji jest wyposażona w polimerowe akumulatory litowo-jonowe o pojemności 27 kWh, które są chłodzone powietrzem. Przy użyciu ładowarki pokładowej o mocy 6,6 kW baterie można naładować od 0 do 100% w około 4-5 godzin. Natomiast w przypadku szybkiego ładowania przy wykorzystaniu zewnętrznej ładowarki CHAdeMO o mocy 50 kW, czas ładowania od 0 do 80% wynosi około 33 minut. Jeśli natomiast korzystamy z ładowarki o mocy 100 kW, czas ten skraca się do zaledwie 25 minut. Dodatkowa dioda na przedniej szybie informuje o gotowości auta do jazdy po naładowaniu baterii.
Warto podkreślić, że pierwsza generacja Kia Soul EV była samochodem o niskim wolumenie produkcji, oferowanym na ograniczonej liczbie rynków ze względu na brak niewystarczającej wówczas infrastruktury ładowania. Szacowano, że roczny wolumen sprzedaży na początku produkcji wyniesie około 5000 sztuk.
e-Soul II
W 2019 roku Kia zaprezentowała trzecią generację Kii Soul, która jest dostępna na europejskim rynku wyłącznie jako e-Soul, czyli elektryk. De facto to również druga generacja modelu e-Soul, ponieważ pierwszy wypust nie miał odsłony w wersji EV.
Parametry
Aktualna Kia e-Soul mierzy 419,5 cm długości, 180,0 cm szerokości i 160,5 cm wysokości, a rozstaw osi wynosi 260,0 cm. Pojemność bagażnika to 315 litrów z możliwością powiększenia do 1339 litrów.
Samochód jest oferowany w dwóch wersjach silnikowych (tylko z przednim napędem). Pierwsza opcja ma silnik elektryczny o mocy 136 KM i akumulator o pojemności 39,2 kWh, zapewniając przyspieszenie 0-100 km/h w 9,9 s i zasięg do 276 km (WLTP). Druga alternatywa ma silnik o mocy 204 KM i akumulator 64 kWh. Przyspieszenie to 0-100 km/h w 7,9 s a zasięg to 452 km – dane producenta.
W rzeczywistości bateria o pojemności 64 kWh pozwala na osiągnięcie realnego zasięgu około 400 km, przy średnim zużyciu energii wynoszącym 16 kWh. Jednak w warunkach miejskiej jazdy, w dużych korkach i przy letnich temperaturach zużycie energii spada nawet do 11,0 kWh przy wyłączonej klimatyzacji. Większy zasięg daje także możliwość sterowania poziomem rekuperacji (odzyskiwaniem energii podczas hamowania) za pomocą łopatek przy kierownicy. W takich warunkach zasięg e-Soula w mieście może wynieść nawet 500 km! Za to na trasie średnie zużycie prądu oscyluje w granicach poniżej 18 kWh, co daje realny dystans ok. 300 km.
Szybkie ładowarki DC 100 kW pozwalają naładować baterie od 10% do 80% w 54 minuty, natomiast słabsze urządzenie (DC 50 kW) pozwala uzupełnić energię od 10% do 80% w 57 minut dla wersji 39,2 kWh i 75 minut dla wersji 64 kWh. Ładowarka 7,2 kW „tankuje energię” w 39,2 kWh baterii do 100% w około 6 godzin, a w wersji 64 kWh w około 9,5 godziny.
Wnętrze
Kia e-Soul przyciąga swoim wnętrzem. Mimo niewielkiego bagażnika i wysokiego progu załadunku, 315-litrowa pojemność pozwala na krótkie wypady za miasto. W obu rzędach siedzeń wygodnie mieści się 4 dorosłych pasażerów o wzroście co najmniej 185 cm. W wyższych wersjach wyposażenia przednie skórzane fotele są elektrycznie regulowane i wyposażone w funkcję wentylacji. Podobnie jak w pierwszej generacji, tak i tu kabinę cechuje cisza nawet przy prędkościach 140-150 km/h. Osiągnięcie akustycznego komfortu wspomaga system audio Harman&Kardon, który dorównuje systemom z aut klasy Premium.
Aktualne ceny
Na najpopularniejszym portalu aukcyjny dostępnych jest zaledwie kilkadziesiąt modeli Kii e-Soul obu generacji. Najtańsze, bezwypadkowe egzemplarze z importu z 2015 roku zaczynają się od 54 tys. zł. W tym przypadku przebieg to 82 tys. km. 5 tys. więcej trzeba zapłacić za modele krajowe, ale z dwukrotnie większym przebiegiem. Ceny pierwszej generacji kończą się na ok. 80 tys. zł za wersje z 2018 roku i przebiegiem w okolicach 40 tys. km.
Ceny drugiej generacji zaczynają się od kwoty 120 tys. zł za wersję z 2019 roku z polskiego salonu, a kończą na egzemplarzach z 2021 roku w cenie ok. 160 tys. zł – w zależności od wersji wyposażenia.
Aktualne ceny salonowych modeli e-Soul (rok modelowy 2023):
Model | Moc | Bateria | Zasięg | Cena (bez dopłat) | Cena (z dopłatami) |
e-Soul M | 136 KM | 39,2 kWh | 276 km | 170 990 zł | 152 240 zł (dla osób fizycznych lub firm) * 143 990 zł (dla osób fizycznych z Kartą Dużej Rodziny lub firm z deklaracją przebiegu powyżej 15 000 km) * |
e-Soul L | 136 KM | 39,2 kWh | 276 km | 181 990 zł | 163 240 zł (dla osób fizycznych lub firm) * 154 990 zł (dla osób fizycznych z Kartą Dużej Rodziny lub firm z deklaracją przebiegu powyżej 15 000 km) * |
e-Soul XL | 136 KM | 39,2 kWh | 276 km | 191 990 zł | 173 240 zł (dla osób fizycznych lub firm) * 164 990 zł (dla osób fizycznych z Kartą Dużej Rodziny lub firm z deklaracją przebiegu powyżej 15 000 km) * |
e-Soul M | 204 KM | 64 kWh | 452 km | 185 900 zł | 167 150 zł (dla osób fizycznych lub firm) * 158 900 zł (dla osób fizycznych z Kartą Dużej Rodziny lub firm z deklaracją przebiegu powyżej 15 000 km) * |
e-Soul L | 204 KM | 64 kWh | 452 km | 196 400 zł | 177 650 zł (dla osób fizycznych lub firm) * 169 400 zł (dla osób fizycznych z Kartą Dużej Rodziny lub firm z deklaracją przebiegu powyżej 15 000 km) * |
e-Soul XL | 204 KM | 64 kWh | 452 km | 206 400 zł | 187 650 zł (dla osób fizycznych lub firm) * 179 400 zł (dla osób fizycznych z Kartą Dużej Rodziny lub firm z deklaracją przebiegu powyżej 15 000 km) * |
*Uwaga: W cenie uwzględniono dopłatę 18 750 zł dla osób fizycznych lub firm oraz dopłatę 27 000 zł dla osób fizycznych z Kartą Dużej Rodziny lub firm, które deklarują średnioroczny przebieg powyżej 15 000 km. Cena bez dopłat jest podana tylko w celu porównania.
Co jest dobre?
- Ciekawy i wyróżniając się design
- Dobra ergonomia i cisza w kabinie
- Zadowalające parametry układu napędowego 2. generacji
- Konkurencyjny zasięg aktualnego modelu
Co dobre nie jest?
- Mały bagażnik i niewystarczający zasięg pierwszej generacji
- W autach z pierwszych lat produkcji czuć masę pojazdu co wpływa na prowadzenie
- Ograniczona oferta rynkowa pierwszej generacji
- Zimno skraca zasięg, zwłaszcza w pierwszych modelach
Autor: Oskar Włostowski