Przygotowanie do testu
Obydwa samochody zostały naładowane do niemal identycznego poziomu: starszy Model Y do 96%, a nowszy do 95%. Sprawdziliśmy także temperaturę baterii przed rozpoczęciem trasy:
• Nowy Model Y: 47°C (minimalna) – 59°C (maksymalna)
• Starszy Model Y: 54°C (minimalna) – 55°C (maksymalna)
Oba pojazdy były wyposażone w 19-calowe felgi z oponami zimowymi, jednak starszy model posiadał dodatkowe kołpaki aero, które mogą poprawiać efektywność energetyczną.
Trasa testowa
Test odbył się na trasie Warszawa – Piotrków Trybunalski – Warszawa, o łącznej długości 287 km. Prędkość przelotowa wynosiła 120 km/h, a warunki atmosferyczne były nieciekawe: lekka mżawka, temperatura 3°C oraz wiatr z zachodu.
Wyniki testu
Odcinek Warszawa – Piotrków Trybunalski (144 km)
• Starszy Model Y: 21,8 kWh/100 km, 48% zużytej baterii
• Nowy Model Y: 21,9 kWh/100 km, 42% zużytej baterii
Obydwa modele uzyskały niemal identyczne wyniki zużycia energii. Różnica w poziomie zużytej baterii może wynikać z potencjalnej degradacji akumulatora w starszym modelu (przebieg 61 000 km) oraz lepszego współczynnika aerodynamicznego w nowym modelu.
Odcinek Piotrków Trybunalski – Warszawa (143 km)
• Starszy Model Y: 19,7 kWh/100 km, 42% zużytej baterii
• Nowy Model Y: 20,2 kWh/100 km, 39% zużytej baterii
Powrót do Warszawy był bardziej efektywny energetycznie, co wynikało z ukształtowania terenu (lekki spadek). Zaskakująco, starszy Model Y uzyskał lepszy wynik zużycia energii niż nowszy, co może sugerować, że nakładki aerodynamiczne faktycznie mają pozytywny wpływ na efektywność.
Podsumowanie
Na całej trasie (287 km):
• Starszy Model Y zużył łącznie 90% baterii, średnie zużycie: 20,8 kWh/100 km
• Nowy Model Y zużył łącznie 81% baterii, średnie zużycie: 21,1 kWh/100 km
Różnica 9 punktów procentowych na korzyść nowego Modelu Y sugeruje, że degradacja baterii w używanym Y-ku odgrywa tutaj kluczową rolę. Z kolei wynik o 0,3 kWh/100 km lepszy w poprzedniku podczas całego testu pokazuje jak duży wpływ na zużycie energii w samochodzie mają nakładki aerodynamiczne.
Wnioski
Realny zasięg – w warunkach ok. 3 stopni, przy prędkości 120 km/h, wynosi około 320 km w poprzedniku i 350 km w nowym Modelu Y.
Test pokazał, że zmiany wprowadzone w nowym Modelu Y są zauważalne, ale nie zawsze przekładają się na jednoznaczną przewagę nad starszym modelem. Dla osób użytkujących Model Y na długich trasach warto rozważyć stosowanie nakładek aero, które mogą poprawić efektywność energetyczną pojazdu i zwiększyć zasięg.
Łukasz Lewandowski