Home Pojazdy Osobowe Tesla Pierwsze porównanie Modelu Y: przed i po liftingu

Test Tesli

Pierwsze porównanie Modelu Y: przed i po liftingu

Test Tesli

Pierwsze porównanie Modelu Y: przed i po liftingu

Fot. Łukasz Lewandowski
Test pokazał, że zmiany wprowadzone w nowym Modelu Y są zauważalne, ale nie zawsze przekładają się na jednoznaczną przewagę nad starszym modelem
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Elektryczna motoryzacja rozwija się w zawrotnym tempie, a producenci samochodów stale udoskonalają swoje modele, wprowadzając kolejne ulepszenia. W naszym najnowszym teście porównujemy dwie wersje Tesli Model Y Long Range AWD – wersję sprzed liftingu oraz najnowszy model po liftingu. Sprawdziliśmy ich zużycie energii, realny zasięg oraz wpływ aerodynamicznych zmian na osiągi. Warto przeczytać i obejrzeć film Łukasza – szefa EV Klub Polska. To jeden z pierwszych w naszym kraju testów „w realu”, dwóch odmian najlepiej sprzedającego się modelu elektrycznego na świecie!

Przygotowanie do testu

Obydwa samochody zostały naładowane do niemal identycznego poziomu: starszy Model Y do 96%, a nowszy do 95%. Sprawdziliśmy także temperaturę baterii przed rozpoczęciem trasy:

•             Nowy Model Y: 47°C (minimalna) – 59°C (maksymalna)

•             Starszy Model Y: 54°C (minimalna) – 55°C (maksymalna)

Oba pojazdy były wyposażone w 19-calowe felgi z oponami zimowymi, jednak starszy model posiadał dodatkowe kołpaki aero, które mogą poprawiać efektywność energetyczną.

Trasa testowa

Test odbył się na trasie Warszawa – Piotrków Trybunalski – Warszawa, o łącznej długości 287 km. Prędkość przelotowa wynosiła 120 km/h, a warunki atmosferyczne były nieciekawe: lekka mżawka, temperatura 3°C oraz wiatr z zachodu.

Wyniki testu

Odcinek Warszawa – Piotrków Trybunalski (144 km)

•             Starszy Model Y: 21,8 kWh/100 km, 48% zużytej baterii

•             Nowy Model Y: 21,9 kWh/100 km, 42% zużytej baterii

Obydwa modele uzyskały niemal identyczne wyniki zużycia energii. Różnica w poziomie zużytej baterii może wynikać z potencjalnej degradacji akumulatora w starszym modelu (przebieg 61 000 km) oraz lepszego współczynnika aerodynamicznego w nowym modelu.

Odcinek Piotrków Trybunalski – Warszawa (143 km)

•             Starszy Model Y: 19,7 kWh/100 km, 42% zużytej baterii

•             Nowy Model Y: 20,2 kWh/100 km, 39% zużytej baterii

Powrót do Warszawy był bardziej efektywny energetycznie, co wynikało z ukształtowania terenu (lekki spadek). Zaskakująco, starszy Model Y uzyskał lepszy wynik zużycia energii niż nowszy, co może sugerować, że nakładki aerodynamiczne faktycznie mają pozytywny wpływ na efektywność.

Podsumowanie

Na całej trasie (287 km):

•             Starszy Model Y zużył łącznie 90% baterii, średnie zużycie: 20,8 kWh/100 km

•             Nowy Model Y zużył łącznie 81% baterii, średnie zużycie: 21,1 kWh/100 km

Różnica 9 punktów procentowych na korzyść nowego Modelu Y sugeruje, że degradacja baterii w używanym Y-ku odgrywa tutaj kluczową rolę. Z kolei wynik o 0,3 kWh/100 km lepszy w poprzedniku podczas całego testu pokazuje jak duży wpływ na zużycie energii w samochodzie mają nakładki aerodynamiczne.

Wnioski

Realny zasięg – w warunkach ok. 3 stopni, przy prędkości 120 km/h, wynosi około 320 km w poprzedniku i 350 km w nowym Modelu Y.

Test pokazał, że zmiany wprowadzone w nowym Modelu Y są zauważalne, ale nie zawsze przekładają się na jednoznaczną przewagę nad starszym modelem. Dla osób użytkujących Model Y na długich trasach warto rozważyć stosowanie nakładek aero, które mogą poprawić efektywność energetyczną pojazdu i zwiększyć zasięg.

Łukasz Lewandowski

Narzędzia
i kalkulatory

Partnerzy kampanii Elektromobilni.pl

Partnerzy strategiczni
Partnerzy branżowi
Organizator