Marek posiada Teslę Model Y (produkcja: Szanghaj; Chiny) od lutego 2022 roku i jest to jego pierwszy pojazd elektryczny. Wybór padł na odmianę Long Range z akumulatorem trakcyjnym 82 kWh (zasięg teoretyczny: 514 km). Tesla ładowana jest głównie w warunkach domowych przy wykorzystaniu dedykowanej ładowarki jednofazowej, dostarczonej przez producenta oraz z Wallboxa 11 kW.
Po pokonaniu 10 tysięcy kilometrów, Marek stwierdza, że jego średnie zużycie energii przy mieszanym stylu jazdy wynosi 19 kWh/100 km. Ostrożnie posługując się pedałem przyspieszania możliwe jest obniżenie zużycia nawet do 16 kWh/100 km. Zasięg w warunkach autostradowych wynosi około 300 km (max do 130 km/h). W cyklu mieszanym jest on większy i wynosi ok. 400 km.
PLUSY
- Bardzo dobre osiągi
- Wystarczająca pojemność baterii będąca kompromisem pomiędzy masą auta a jego zasięgiem
- Zadawalająca prędkość ładowania na szybkich ładowarkach (DC)
- Sztywne zawieszenie
- Dobrze działający system rekuperacji
- Wygodne zarządzanie autem z aplikacji – wiele przydatnych funkcji
- Przestronne wnętrze
- Dobrze spasowane elementy wnętrza
- System audio oraz zestaw głośnomówiący działający na wysokim poziomie
MINUSY
- Brak uchwytów w bagażniku do mocowania bagaży
- Brak relingów
- Duże zużycie prądu wykorzystywane (jako opcja) do zabezpieczenia akumulatora oraz wnętrza przed przegrzaniem podczas postoju w gorące dni (nawet 10% – 7kWh)
- Maksymalna moc ładowania prądem zmienny ograniczona przez wewnętrzną ładowarkę do 11 kW
- Brak koła zapasowego i zestawu naprawczego w zestawie
- Mała ilość schowków w kabinie (brak szuflad pod siedzeniami, schowków pod kierownicą)
- Wbudowana nawigacja bez komunikatów w języku polski
- Sporadyczne wieszanie się systemu przy uruchamianiu auta wymagające odczekania kilkudziesięciu sekund przez rozpoczęciem jazdy
- Słupek A ogranicza widoczność
- Słaba widoczność przez tylną szybę