– Na potrzeby szóstej generacji naszych akumulatorów wysokonapięciowych budujemy pięć zakładów na trzech kontynentach – powiedział Milan Nedeljković, Członek Zarządu BMW AG odpowiedzialny za produkcję. BMW Group działa na całym świecie według zasady „Local for Local”. – Ścisła integracja produkcji akumulatorów z produkcją pojazdów to element naszej strategii – dodał Markus Fallbohmer, szef działu produkcji akumulatorów w BMW AG. W ten sposób BMW Group zabezpiecza stabilność swojej produkcji.
Większa gęstość robi różnicę
W modelach Neue Klasse stosowane będą po raz pierwszy nowo opracowane cylindryczne ogniwa akumulatorowe charakteryzujące się wyższą gęstością energii, krótszym czasem ładowania oraz większym zasięgiem. Akumulatory te montowane będą w nowych zakładach produkcyjnych, które koncern BMW zlokalizował możliwie jak najbliżej fabryk pojazdów. Najnowocześniejsze linie montażu akumulatorów wysokonapięciowych szóstej generacji powstają w lrlbach-Straßkirchen (Dolna Bawaria), Debreczynie (Węgry), Shenyang (Chiny), San Luis Potosf (Meksyk) i Woodruff koło Spartanburga (USA). Jak podkreśla producent, taka strategia zabezpiecza również produkcję na wypadek nieprzewidzianych wydarzeń politycznych czy gospodarczych.
Debreczyn ruszy w przyszłym roku
Pierwsze pojazdy Neue Klasse będą produkowane od 2025 roku w nowych zakładach BMW Group w Debreczynie. Produkcja akumulatorów wysokonapięciowych i pojazdów rozpocznie się równolegle. Jesienią 2023 roku w Debreczynie otwarto centrum szkolenia zawodowego, a od lutego 2024 r. działa centrum komunikacyjne. Firma w ten sposób zapewnia płynne rozpoczęcie produkcji przed seryjnej – a także udane rozpoczęcie produkcji seryjnej w drugiej połowie 2025 roku.
Neue Klasse w Chinach za dwa lata
Od 2026 roku BMW Brilliance Automotive (BBA) będzie produkować pojazdy Neue Klasse w Shenyang (Chiny). Potrzebne do tego akumulatory wysokonapięciowe szóstej generacji będą również produkowane lokalnie. W listopadzie 2023 roku ukończono budowę hali produkcyjnej, a od marca 2024 roku instalowana jest linia montażowa oraz maszyny. W ramach przygotowań do premiery Neue Klasse koncern BMW Group stworzył w Chinach największą poza Niemcami sieć badawczo-innowacyjną z lokalizacjami w Pekinie, Szanghaju, Shenyang i Nanjing.
..a w Meksyku za trzy
Od 2027 r. samochody Neue Klasse będą produkowane również w powstających zakładach w San Luis Potosi w Meksyku. Budowa nowych fabryk montażu akumulatorów wysokonapięciowych rozpoczęła się w maju tego roku. Po ukończeniu będą miały powierzchnię ponad 80 tys. metrów kwadratowych. Oprócz integracji montażu akumulatorów zakłady w San Luis Potosi przejdą kolejne zmiany: blacharnia powiększy się do łącznej powierzchni ponad 90 tys. metrów kwadratowych, a obszar montażu i logistyki zostanie powiększony o prawie 10 tys. metrów kwadratowych.
Woodruff dostarczy akumulatory do Spartanburgu
Zakłady BMW Woodruff będą zajmować powierzchnię około 93 hektarów i obejmą budynki techniczne z budynkami pomocniczymi, centrum energetyczne, zakładowe obiekty gastronomiczne oraz straż pożarną. Po zakończeniu budowy w 2026 roku (budowa ruszyła w roku ubiegłym – przyp. red.) składane tam będą akumulatory wysokiego napięcia, które montowane będą potem w samochodach elektrycznych w sąsiednich zakładach w Spartanburgu.
Akumulatory też z Niemiec
BMW Group będzie produkować akumulatory wysokonapięciowe do modeli Neue Klasse również w Niemczech – w zakładach w Irlbach-Straßkirchen w Dolnej Bawarii, które będą zaopatrywać niemieckie zakłady produkcji pojazdów w akumulatory wysokonapięciowe szóstej generacji. W kwietniu 2024 roku BMW Group otrzymała pozwolenie na budowę nowych zakładów.