Stabilizacja na rynku nowych samochodów
Dane z października tego roku wskazują na niewielki wzrost rejestracji nowych pojazdów w Unii Europejskiej. Liczba salonowych samochodów zwiększyła się o 1,1% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Liderami wzrostu były Hiszpania (+7,2%) oraz Niemcy (+6%), które odnotowały pierwsze odbicie po trzech miesiącach spadków. Francja i Włochy znalazły się jednak po przeciwnej stronie wykresu, rejestrując spadki odpowiednio o: -11,1% i -9,1% – wylicza ACEA.
W ujęciu styczeń–październik tego roku, rynek nowych samochodów w UE pozostaje stabilny (+0,7%), osiągając wynik 8,9 mln sztuk. Kraje takie jak Hiszpania (+4,9%) i Włochy (+0,9%) notują wzrosty, podczas gdy Francja (-2,7%) i Niemcy (-0,4%) utrzymują trend spadkowy.
Elektryki tracą na popularności
Samochody elektryczne na baterie (BEV) nadal utrzymują stabilny udział w rynku, wynoszący 14,4% w październiku. Pomimo wzrostu rejestracji w samym październiku o 2,4% (do 124 907 sztuk), wolumen sprzedaży od początku roku jest niższy o 4,9% niż w 2023 roku. Spadki te są w dużej mierze spowodowane załamaniem na rynku niemieckim, gdzie rejestracje BEV zmniejszyły się aż o 26,6%.
Hybrydy typu plug-in (PHEV) odnotowały jeszcze większy spadek – o 7,2% w październiku, a ich udział w rynku zmniejszył się do 7,7% (z 8,4% rok wcześniej). Największe spadki odnotowano we Francji (-26,9%) i we Włoszech (-24,9%) – wynika z danych ACEA.
Hybrydy i paliwa konwencjonalne
Rejestracje klasycznych hybryd (HEV) wzrosły w październiku o 17,5%, co pozwoliło im osiągnąć 33,3% udziału w rynku – przewyższając sprzedaż samochodów benzynowych już drugi miesiąc z rzędu.
Tymczasem samochody benzynowe, choć wciąż dominujące, straciły na popularności, notując spadek rejestracji o 6,8%. Szczególnie silne tąpnięcie odnotowano we Francji (-32,7%) i we Włoszech (-10,1%), podczas gdy Niemcy, jako jedyny duży rynek, wykazały wzrost (+3,7%). Benzyniaki obecnie odpowiadają za 30,8% rynku, w porównaniu z 33,4% w październiku 2023 roku. Rejestracje samochodów z silnikami diesla również zanotowały spadek – o 7,6%, osiągając 10,9% udziału w rynku – pisze ACEA.
Trendy i wyzwania
Rynek samochodów w UE staje się coraz bardziej różnorodny pod względem technologii napędowych. Wzrost popularności hybryd i stabilizacja segmentu BEV wskazują, że konsumenci szukają zrównoważonych źródeł napędu pojazdów. Niemniej spadki w rejestracjach samochodów elektrycznych od początku roku pokazują, że istnieją bariery, takie jak choćby cena aut, ograniczona infrastruktura ładowania czy ceny energii elektrycznej. W nadchodzących miesiącach kluczowym wyzwaniem dla rynku będzie odbudowa popytu na pojazdy elektryczne i hybrydowe, szczególnie w kontekście zmian regulacyjnych oraz zachęt rządowych w poszczególnych krajach członkowskich UE.
OW