Panasonic Energy, będący częścią Panasonic Holdings, rozpoczął już wysyłkę próbek nowych akumulatorów 4680 do wybranych producentów samochodów, z którymi firma współpracuje. Masowa produkcja rozpocznie się po uzyskaniu zgody klientów – zapowiedział rzecznik prasowy firmy.
Nowe ogniwa, o średnicy 46 mm i wysokości 80 mm, pozwolą producentom samochodów na zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby potrzebnych ogniw, co znacznie wpłynie także na efektywność samej produkcji baterii.
Tesla potrzebuje więcej
Tesla, główny partner Panasonic w produkcji akumulatorów, rozpoczęła dostawy Cybertrucka w listopadzie 2023 roku, po długim opóźnieniu i trudnym rozruchu produkcji. Chociaż amerykańska firma już produkuje własne ogniwa 4680, to jednym z głównych wyzwań przed którym stoi firma, jest tempo ich produkcji, jak podano w doniesieniach medialnych z końca 2023 roku – pisze agencja Reuters.
Panasonic, jako długoletni dostawca baterii dla Tesli, buduje obecnie swoją drugą fabrykę akumulatorów w Stanach Zjednoczonych, tym razem w stanie Kansas. Produkcja w tamtejszych zakładach ma ruszyć dopiero w przyszłym roku, jako kontynuacja współpracy zakładu w ulokowanego w Nevadzie.
Gigawatogodziny w planach
Podczas ceremonii otwarcia, która odbyła się w zakładzie w Wakayama, Panasonic Energy zaprezentował linię inspekcyjną, gdzie widoczne były tace wypełnione srebrzystymi ogniwami gotowymi do testów. Prezes firmy, Kazuo Tadanobu, ogłosił, że produkcja akumulatorów osiągnie roczną zdolność kilku gigawatogodzin, dodając, że rynek pojazdów elektrycznych prawdopodobnie będzie się rozwijał w perspektywie średnio- i długoterminowej.
Zakład w Wakayama ma zatrudniać około 400 pracowników, którzy będą pracować nad rozwojem i produkcją nowych akumulatorów. Panasonic planuje również, aby zakład ten był miejscem testowania procesów produkcyjnych, które mogą zostać wdrożone w innych fabrykach producenta na całym świecie.
Oprócz tego Panasonic Energy już teraz produkuje cylindryczne akumulatory EV typu 2170 i 1860 w swoich zakładach w Suminoe i Kaizuka w Japonii. Firma ogłosiła również współpracę z marką Subaru, aby zbudować zakład produkcji akumulatorów samochodowych w prefekturze Gunma, na północ od Tokio, którego otwarcie planowane jest na rok obrotowy 2028.
OW