Cztery moduły
Corvus Pelican Fuel Cell System (FCS) wykorzystuje cztery moduły ogniw paliwowych Toyoty. To rozwiązanie ma zrewolucjonizować transport morski za sprawą bezpiecznej, czystej i wytwarzanej w wydajny sposób energii. Urządzenie waży około 3100 kg i ma 2300 mm wysokości, 1400 mm szerokości oraz 2100 mm długości. Łączna moc systemu wynosi 340 kW. Średnie zużycie sprężonego wodoru zależy od typu statku, w którym zostanie zastosowana.
Holistyczne podejście
– Wielotechnologiczna strategia Toyoty do osiągnięcia neutralności klimatycznej dotyczy nie tylko transportu drogowego, ale i morskiego. Ważne jest holistyczne podejście, które pozwoli połączyć podaż i popyt na wodór w ekonomicznie opłacalnych ekosystemach. Żegluga oraz porty to jego najważniejsze elementy – powiedział Thiebault Paquet, dyrektor Fuel Cell Business w Toyota Motor Europe.
W trakcie dwuletniego procesu rozwojowego inżynierowie pracowali nad obudową, która będzie odporna na ciśnienie, by zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas wykorzystania w żegludze. Norweska firma dostosowała technologię do wymagań transportu morskiego. Modułowa konstrukcja gwarantuje gazoszczelność w każdych warunkach. Oznacza to, że nie trzeba stosować dodatkowych systemów bezpieczeństwa i wentylacji, a integracja całego systemu ogniw paliwowych z kadłubem statku jest efektywna i bezproblemowa.
– Przez lata byliśmy pionierami wielu różnych typów statków. Baterie nie rozwiązują wszystkich problemów. Jeśli chcesz żeglować bezemisyjnie, potrzebujesz czystej energii w innym formacie. Jesteśmy głęboko przekonani, że wodór jest naturalnym i najbardziej energooszczędnym wyborem na krótsze i średnie odległości. Poziom bezpieczeństwa, elastyczność i modułowa konstrukcja zrewolucjonizują żeglugę w przyszłości – powiedział Geir Bjørkeli, prezes Corvus Energy, która jest liderem w bezemisyjnych rozwiązaniach dla sektora morskiego.
Wodorowa ekspansja
Po drogach porusza się ponad 20 tys. pojazdów wykorzystujących technologię wodorową japońskiego koncernu motoryzacyjnego. Wodorowe ogniwa paliwowe już odgrywają znaczącą rolę w dekarbonizacji sektora transportowego. Są już wykorzystywane m.in. w oferowanych w Europie autobusach CaetanoBus H2.City Gold, a jeszcze w tym roku trafi do ciężarówek VDL Groep. Z kolei w Hiszpanii trwają też testy pociągu FCH2Rail, w którym również zastosowano rozwiązanie Toyoty.