Audi Q4 i Q6 e-tron, Porsche Macan EV, Mercedes EQC, Tesla Model Y, Lexus RZ – oto tylko niektórzy z konkurentów BMW iX3. Klienci uwielbiają SUV-y tej wielkości, zwłaszcza jeśli mówimy o markach premium. Coraz chętniej skłaniają się też ku modelom elektrycznym, rywalizacja na rynku robi się więc interesująca.
Aktualna generacja iX3 została zaprezentowana podczas pekińskiego salonu w 2018 roku. Powoli nadchodzi już więc czas na następcę, jeśli BMW planuje grać jak równy z równym z wymienionymi wyżej rywalami. Nowy model – o nieustalonej jeszcze nazwie, bo nie jest pewne, czy „imię” iX3 przetrwa – powstanie na nowej platformie. Będzie należeć do „rodziny” Neue Klasse, czyli BMW nowego pokolenia.
Nowe iX3 o nazwie kodowej NA5 będzie produkowane w fabryce w Debreczynie na Węgrzech. Pierwsze egzemplarze zaczną powstawać na początku 2025 roku. Jak może wyglądać elektryczny SUV BMW? Prototyp Vision Neue Klasse X zapowiada tę stylistykę. Będzie nieco w stylu retro, a osoby, które nie lubią obecnej stylistyki z wielkimi przednimi „nerkami”, znanej np. z BMW i7, mogą odetchnąć z ulgą. Tutaj grill będzie narysowany znacznie skromniej. Co nie znaczy, że iX3 będzie nudny…
We wnętrzu pojawi się rozwiązanie o nazwie BMW Panoramic Vision. Niezbędne informacje wyświetlą się na całej szerokości przedniej szyby, a kierowca i pasażer będą mogli wydawać autu polecenia za pomocą gestów. Do tego pojawi się wyświetlacz 3D head-up, a nowe oprogramowanie będzie umożliwiało m.in. aktualizacje „z chmury”.
Jak będzie wyglądać gama silników? Klienci będą mogli decydować się na odmiany z jednym lub z dwoma motorami. Nowa platforma jest elastyczna i daje wiele możliwości konfiguracji. Podstawowe modele mogą nazywać się iX3 40, a topowe – iX3 M lub 60. Moc tych ostatnich sięgnie prawdopodobnie 600 KM.
Nowe iX3 ma charakteryzować się dużą gęstością energii – większą o 20% w porównaniu z poprzednikiem. To dzięki wykorzystaniu ogniw akumulatorowych o okrągłym kształcie. BMW ma także zwiększyć szybkość ładowania o 30%, m.in. dzięki architekturze 800V. Dodajemy do tego zoptymalizowaną wagę auta i dopracowane zarządzanie ciepłem. Efekt: zasięg ma przekraczać 800 km.
Co jeszcze wiemy o nowym BMW? Otrzyma dwukierunkowe ładowanie „Vehicle to Home”, „Vehicle to Grid” i „Vehicle to Load”. „Dzięki Neue Klasse wprowadzamy dwukierunkowe ładowanie, które już dokładnie przetestowaliśmy” – powiedział dyrektor generalny BMW Oliver Zipse. „Nasi klienci mogą przesyłać energię elektryczną zgromadzoną w pojeździe z powrotem do domu albo urządzeń elektrycznych, takich jak rower elektryczny lub publiczna sieć energetyczna. To obniża koszty energii elektrycznej i pomaga w utrzymaniu sieci”.
Auto otrzyma także konfigurowalną ścieżkę dźwiękową. Klienci będą mogli wybrać spośród kilku wersji odgłosów – Wolny, Spokojny, Ekspresyjny i Zwinny. Mają „zaspokajać indywidualne preferencje i poprawiać wrażenia z jazdy”.
Dodatkowo BMW planuje wprowadzić wersję iX3 z długim rozstawem osi (o nazwie kodowej NA6), specjalnie dostosowaną do rynku chińskiego. Czekamy na więcej informacji i oficjalne zdjęcia. BMW iX3 może namieszać na rynku. Porsche Macan EV może czuć się delikatnie zagrożone. Podobnie jak Tesla.
MA