Baterie na bazie bieli
Ogniwo sodowo-jonowe firmy Northvolt jest bezpieczniejsze, tańsze i bardziej „zielone” niż konwencjonalne baterie zawierające nikiel, mangan i kobalt (NMC) lub fosforan żelaza (LFP). Jest produkowane z minerałów takich jak żelazo i sód, które są łatwo dostępne na rynkach światowych. Opiera się na twardej anodzie węglowej i katodzie na bazie bieli pruskiej i nie zawiera litu, niklu, kobaltu i grafitu. Wykorzystując przełom w projektowaniu i produkcji baterii, Northvolt planuje jako pierwszy uprzemysłowić baterie na bazie bieli pruskiej oraz wprowadzić je na rynek na dużą skalę.
– ….opracowaliśmy technologię, której powszechne wdrożenie przyspieszy transformację energetyczną. To ważny kamień milowy dla Northvolt, ale ta technologia bateryjna jest kluczowa również dla osiągnięcia globalnych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju, poprzez uczynienie elektryfikacji bardziej opłacalną, zrównoważoną i dostępną na całym świecie – powiedział Peter Carlsson, dyrektor generalny i współzałożyciel firmy Northvolt.
Na celowniku rynki rozwijające się
Technologia sodowo-jonowa, opracowana wspólnie z partnerem badawczym Altris, ma stanowić podstawę dla rozwiązań magazynowania energii nowej generacji firmy Northvolt. Niski koszt i bezpieczeństwo w wysokich temperaturach sprawiają, że technologia ta jest szczególnie atrakcyjna dla rozwiązań magazynowania energii na rozwijających się rynkach, w tym w Indiach, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.
Ponadto baterie sodowo-jonowe można wytwarzać z lokalnie pozyskiwanych materiałów, co daje niezwykłą szansę rozwoju nowych regionalnych możliwości produkcyjnych, całkowicie niezależnych od dotychczasowych łańcuchów wartości baterii.
– Wprowadzenie technologii sodowo-jonowej jest przełomowe dla działalności naszej firmy i ma szczególne znaczenie dla fabryki Northvolt w Gdańsku, która specjalizuje się w produkcji bateryjnych systemów magazynowania energii – dodał Robert Chryc-Gawrychowski, prezes polskiej spółki Northvolt.
Kolejne generacje dla elektromobilności
Pierwsza generacja ogniw sodowo-jonowych firmy Northvolt została zaprojektowana przede wszystkim do systemów magazynowania energii, ale kolejne generacje zapewnią jeszcze większą gęstość energii, co umożliwi opłacalne wdrożenia na rynkach mobilności elektrycznej. Technologia sodowo-jonowa stanowi idealne uzupełnienie portfolio produktów Northvolt, składającego się z ogniw litowo-jonowych dostosowanych do potrzeb klientów z branży motoryzacyjnej oraz ogniw litowo-metalowych o dużej gęstości energii. Te ostatnie zostały opracowywane dla branży lotniczej i pojazdów o wysokich osiągach w należącej do Northvolt firmie Cuberg, z siedzibą w San Leandro w Stanach Zjednoczonych.
– Nasza technologia sodowo-jonowa zapewnia wydajność umożliwiającą magazynowanie energii przez dłuższy czas niż w przypadku alternatywnych baterii, przy niższych kosztach, otwierając w ten sposób nowe możliwości dla generacji energii odnawialnej. Już sam potencjał technologii sodowo-jonowej na tym rynku będzie miał ogromny wpływ na globalną elektryfikację – podsumował Peter Carlsson.