Otwarcie roku przez Grupę ORLEN oznacza nowy start w wielu sektorach. Wśród jednych z głównych gałęzi, które firma chce rozwijać w znaczącym stopniu, jest zwiększenie wydobycia gazu ziemnego z 9,1 do 12 miliardów metrów sześciennych rocznie, budowa czterech morskich farm wiatrowych oraz co najmniej dwóch małych elektrowni jądrowych. Grupa ORLEN planuje również rozwój mocy wytwórczych w odnawialnych źródłach energii (OZE) do poziomu 12,8 GW, co przyczyni się do zwiększenia udziału zielonej energii w polskim miksie energetycznym. Dodatkowo przewidziano budowę wielkoskalowych magazynów energii o pojemności 1,4 GW, które zapewnią stabilność dostaw energii w okresach szczytowego zapotrzebowania.
– Przyczynimy się do budowy niezależności energetycznej polskiej i regionalnej gospodarki. Będziemy bezpieczni, konkurencyjni i nowocześni. Zainwestujemy w to nawet 380 mld zł. To największy program rozwojowy w historii polskiej energii. Wdrażamy strategię, która jest ambitna i odpowiedzialna. To nasze zobowiązanie wobec klientów, a więc również wszystkich Polaków. W naszej branży jest wiele do nadrobienia. To dekada ostatniej szansy dla obszaru energii, dlatego przyspieszamy – powiedział Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN podczas prezentacji strategii „Energia jutra zaczyna się dziś”.
– Równolegle intensyfikujemy integrację spółek z grupy. Wprowadzamy i utrwalamy reguły ładu korporacyjnego i nowoczesne, przejrzyste zasady zarządzania. Optymalizujemy projekty i procesy, aby sukcesywnie zwiększać wartość Grupy ORLEN dla naszych akcjonariuszy – podkreślił prezes ORLEN.
Dekarbonizacja i transformacja
Kolejnym filarem strategii koncernu jest dekarbonizacja i transformacja energetyczna. ORLEN zobowiązał się do ograniczenia emisji CO2 w segmentach Upstream & Supply oraz Downstream o 25 proc., redukując je do poziomu 12,5 mln ton CO2e. Jednocześnie w segmencie Energy planowana jest redukcja intensywności emisji dwutlenku węgla o 55 proc. Kluczowym celem jest całkowite odejście od produkcji energii z węgla do 2035 roku, co będzie możliwe dzięki inwestycjom w nowoczesne technologie, takie jak reaktory SMR (Small Modular Reactors).
Modernizacja infrastruktury jest równie istotnym elementem planu. Grupa ORLEN zamierza zainwestować ponad 60 miliardów złotych w rozwój sieci dystrybucji energii elektrycznej i gazu ziemnego. Planowane są także inwestycje w recykling, zwiększające zdolności przetwórcze z 35 tysięcy ton do 250 tysięcy ton rocznie. W obszarze paliw strategia zakłada, że do 2035 roku 25 proc. koszyka paliw stanowić będą źródła zeroemisyjne, co pozwoli na stopniowe ograniczanie wykorzystania paliw kopalnych.

Wodoryzacja
ORLEN zapowiedział także konsekwentne zwiększanie udziału energii odnawialnej w transporcie.
– Główne cele segmentu do 2035 roku to przede wszystkim wzrost udziału energii odnawialnej w koszyku paliw ORLEN, do poziomu ponad 25 proc. To także wykorzystywanie około 210 tysięcy ton rocznie wodoru odnawialnego w produkcji rafineryjnej. Planujemy zwiększenie o 9 p.p. udziału w sprzedaży produktów petrochemicznych opartych o surowce odnawialne i z obiegu zamkniętego oraz o 7 p.p. polimerów i innych pochodnych. Osiągniemy to między innymi poprzez zwiększone moce recyklingu – z 40 do 250 tys. ton rocznie – zaznaczono podczas prezentacji.

Intensywnie realizowane są również plany w zakresie gospodarki wodorowej. Kluczowym projektem jest VETNI, w ramach którego uruchomiono elektrolizer stałotlenkowy w Jaśle. Ta innowacyjna technologia zużywa 42,5 kWh na wyprodukowanie 1 kg wodoru, podczas gdy komercyjne elektrolizery potrzebują 55–70 kWh/kg. Dzięki współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą i Instytutem Energetyki, opracowano nowoczesne materiały anodowe, co czyni technologię bardziej ekologiczną i opłacalną.
Ponadto, koncern planuje rozwój większych elektrolizerów o mocy 400 kW i 5 MW, co umożliwi masową produkcję wodoru na potrzeby przemysłu, transportu i energetyki. Do 2030 roku ORLEN planuje zwiększyć moc swoich elektrolizerów do 1 GW, tym samym produkując 130 tys. ton odnawialnego wodoru rocznie.
Efektem planów dotyczących „wodoryzacji” transportu jest także niedawne otwarcie, drugiej w Polsce, stacji tankowania tego paliwa. Obiekt w Katowicach jest w stanie obsłużyć do 20 autobusów i 5 samochodów osobowych dziennie. Ponadto, w efekcie działań koncernu, do 2030 roku ma powstać ponad 100 takich stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji.
Elektryfikacja
W parze z „wodoryzacją” idzie także elektryfikacja. Aktualnie, w Elmshorn w Niemczech ORLEN Deutschland GmbH buduje nowoczesny park ładowania z 16 punktami o dużej mocy. To część strategii firmy, inwestującej w elektromobilność zarówno w naszych zachodnich sąsiadów, jak i w Polsce. Za trzy lata w Polsce powstanie 50 hubów ładowania aut elektrycznych sygnowanych znakiem ORLEN.
Jak poinformował we wrześniu dyrektor biura rozwoju produktów i technologii elektromobilności w Orlenie Hubert Zdrojewski, firma planuje powiększyć sieć ładowania samochodów elektrycznych ORLEN Charge o kilkanaście hubów ładowania w 2025 r. Każdy z nich będzie wyposażony w co najmniej 8 punktów ładowania o mocy minimum 150 kW.
„Energia jutra zaczyna się dziś”
Strategia „Energia jutra zaczyna się dziś” ma również przynieść wymierne korzyści finansowe. Przewidywany skumulowany zysk operacyjny EBITDA LIFO w latach 2025-2035 wyniesie od 500 do 550 miliardów złotych. ORLEN zobowiązał się do kontynuacji progresywnej polityki dywidendowej, zakładającej wzrost dywidendy gwarantowanej o 0,15 zł na jedną akcję rocznie, co ma zapewnić stabilne zyski dla akcjonariuszy. Poziom zadłużenia netto/EBITDA ma zostać utrzymany na poziomie nieprzekraczającym 2,0 do 2030 roku, a do 2035 roku obniżony do 0,5, co świadczy o silnej pozycji finansowej grupy.

W realizacji tej strategii kluczowe będą dwa filary: dekarbonizacja aktywów i transformacja energetyczna oraz budowa zintegrowanej i cyfrowej organizacji. W pierwszym filarze szczególną rolę odegra rozwój OZE, wdrażanie technologii SMR oraz dekarbonizacja sektora energetycznego. Drugi filar obejmuje intensyfikację integracji spółek należących do Grupy ORLEN oraz wprowadzanie nowoczesnych zasad zarządzania, które umożliwią efektywniejsze wykorzystanie dostępnych zasobów i technologii.
VITAY
Dla klientów indywidualnych ORLEN przewiduje wprowadzenie szeregu nowoczesnych rozwiązań. Planowana jest rozbudowa programu lojalnościowego VITAY, który ma osiągnąć 10 milionów uczestników. Dodatkowo firma rozwija zintegrowany ekosystem usług energetycznych dla domu i transportu. W ramach transformacji mobilności powstanie sieć ultraszybkich stacji ładowania samochodów elektrycznych, licząca 5,8 tysiąca punktów w całej Polsce, co ułatwi kierowcom przejście na ekologiczne środki transportu.
Wnioski
Podsumowując, strategia „Energia jutra zaczyna się dziś” wyznacza nowy kierunek rozwoju Grupy ORLEN, który pozwoli na transformację polskiej energetyki, wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego oraz dostarczenie korzyści dla konsumentów i akcjonariuszy. Dzięki ambitnym planom inwestycyjnym, dekarbonizacji i wdrażaniu nowoczesnych technologii ORLEN ma szansę stać się liderem transformacji energetycznej w Europie. Nowe podejście do zarządzania, integracja spółek oraz rozwój innowacyjnych rozwiązań dla klientów to kroki, które przyczynią się do budowy nowoczesnej, zrównoważonej energetyki przyszłości.
OW