Szwedzki koncern Northvolt ogłosił budowę swojej trzeciej gigafabryki akumulatorów w Heide w Szlezwiku-Holsztynie w północnych Niemczech. Zakład ma mieć potencjalną zdolność produkcyjną 60 GWh. Northvolt Drei dostarczy na rynek europejski akumulatory litowo-jonowe produkowane w sposób zrównoważony. Mają one wystarczyć dla około miliona pojazdów elektrycznych. Fabryka swoje pierwsze akumulatory wypuści na rynek w 2025 roku.
Nowa gigafabryka zwiększy zdolność produkcyjną akumulatorów Northvolt do ponad 170 GWh. Zakład wpisuje się w misję firmy polegającą na dostarczaniu akumulatorów w sposób charakteryzujący się czystą energią i obiegiem zamkniętym, który zasadniczo różni się od podejścia dominującego obecnie w globalnym przemyśle. Niemiecki zakład zasilany będzie ze źródeł odnawialnych.
Niemiecki zielony klaster
– Cieszymy się, że możemy ogłosić Northvolt Drei – projekt, który dobrze pasuje do powstającego klastra przedsięwzięć z zakresu czystych technologii powstających w północnych Niemczech. Projekt, który wspiera szerszą europejską transformację w kierunku zrównoważonego społeczeństwa, w którym Niemcy odgrywają kluczową rolę – powiedział Peter Carlsson, współzałożyciel i dyrektor generalny Northvolt.
Przewiduje się, że fabryka swoje pierwsze akumulatory wypuści na rynek w 2025 roku. Zakład zapewni około 3000 nowych miejsc pracy. Jak przekonują szwedzcy właściciele głównym zamiarem Northvolt Drei będzie dostarczanie wysokowydajnych akumulatorów litowo-jonowych, produkowanych z najmniejszym śladem środowiskowym w Europie kontynentalnej.
Nadwyżka czystej energii
Kluczem do realizacji tego celu jest wybór lokalizacji, którym jest Schleswig-Holstein. W regionie znajduje się najczystsza sieć energetyczna w Niemczech, która charakteryzuje się nadwyżką energii elektrycznej wytwarzanej przez lądową i morską energetykę wiatrową oraz wzmocnioną czystą energią dostarczaną poprzez połączenia sieciowe z Danią i Norwegią.
– Ważne jest, jak produkujemy ogniwo baterii. Jeśli używasz węgla w swojej produkcji, emitujesz sporą ilość CO2 w swojej baterii, ale jeśli używamy czystej energii, możemy stworzyć bardzo zrównoważony produkt. Naszą filozofią jest to, że nowe energochłonne branże, takie jak produkcja baterii, powinny powstawać w rzeczywistej bliskości geograficznej miejsca, w którym wytwarzana jest czysta energia – zaznaczył Peter Carlsson.
Obniżenie ceny baterii
Nie tylko duża ilość czystej energii sprawia, że region Heide i szersza infrastruktura przemysłowa otaczająca Hamburg są idealnie przystosowane do zaabsorbowania wciąż rosnącego potencjału Northvolt w Europie. Oprócz centralnej pozycji w powstającym europejskim łańcuchu dostaw baterii łączącym Skandynawię i Europę kontynentalną, region zapewnia również przestrzeń wymaganą do założenia fabryki baterii o wystarczającej wielkości, aby wykorzystać ekonomię skali w produkcji, która jest kluczem do obniżenia kosztów baterii.
Northvolt Drei ma pozyskiwać znaczne ilości surowców z recyklingu metali akumulatorowych, w ramach zobowiązania Northvolt do pozyskiwania 50% potrzeb surowcowych z recyklingu do 2030 roku. Oprócz produkcji akumulatorów, Northvolt Drei skupi się tym samym na zakładzie recyklingu akumulatorów, który zapewni wydajne ponowne wykorzystanie produktów ubocznych z procesu produkcyjnego i zapewni zrównoważone rozwiązanie dla zużytych akumulatorów pojazdów elektrycznych odzyskiwanych z rynków europejskich.
Szwecja, Polska i Niemcy
– Z niecierpliwością czekamy na współpracę ze społecznościami i władzami Szlezwiku-Holsztynu. Chcemy zapewnić, że Northvolt Drei będzie rozwijany w sposób przejrzysty i oparty na współpracy, który w pełni wykorzysta wiele możliwości, jakie stwarza projekt – powiedział Christofer Haux, tymczasowy dyrektor generalny Northvolt Drei.
Firma obecnie rozbudowuje swój zakład w Szwecji. Pod koniec ubiegłego roku rozpoczęła ponadto kolejną ze swoich inwestycji w Gdańsku. Za 200 mln dolarów Northvolt chce wybudować w Polsce jedną z największych fabryk produkujących systemy magazynowania i baterie w Europie. W sumie Northvolt do tej pory zabezpieczył kontrakty o wartości ponad 50 miliardów dolarów od takich klientów jak BMW, Fluence, Scania, Volkswagen, Volvo Cars i Polestar.
Źródło: na podstawie northvolt.com