Producenci samochodów, którzy chcą prowadzić sprzedaż na rynku europejskim, muszą dostosować się do nowych przepisów CAFE. W ich ramach średnia emisja CO2 na całą gamę modelową nie może przekraczać 94 gramów CO2 na 1 km. Co to oznacza? W przypadku większości producentów mamy do czynienia z wielkim wyzwaniem, ponieważ rezultaty prezentują się mniej korzystnie – a to oznacza kary. Jak zbić średnią emisję w gamie? Należy sprzedawać jak najwięcej aut elektrycznych. Jak to osiągnąć? Prostą drogą jest obniżenie ich cen, chociażby za sprawą oferowania atrakcyjnych rabatów.
Przeceny obowiązują też w związku z wejściem w życie programu „Mój Elektryk 2.0”
Zaczyna obowiązywać 3 lutego, więc importerzy obecnie są na etapie dostosowywania cenników do jego warunków. Przypomnijmy: maksymalna kwota dopłat to 30 lub 40 tysięcy, zależnie od dochodu wnioskującego i formy finansowania. Z dofinansowań skorzystają osoby fizyczne i prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, nie obejmuje jednak większych firm. Maksymalna cena zakupionego samochodu ma wynieść 225 tys. zł netto (czyli 307 500 zł brutto). Auta, które są nieco droższe, mogą być więc objęte rabatami, by pasować pod dopłaty.
Rabaty w salonach
Sprawdźmy, na jakie obniżki mogą liczyć klienci w salonach poszczególnych, popularnych marek w przypadku modeli elektrycznych. Kolejni producenci stale dołączają do stawki – a gdy program dopłat ruszy, promocji z pewnością można się spodziewać jeszcze więcej.
Model | Pojemność akumulatora | Cena przed rabatami | Cena teraz | Cena po uwzględnieniu maksymalnych dotacji |
Ford Explorer | 52 kWh | 198 270 zł | 169 990 zł | 129 990 zł |
Ford Explorer | 77 kWh | 218 270 zł | 191 270 zł | 151 270 zł |
Ford Puma Gen-E | 43,2 kWh | 161 900 zł | 146 900 zł | 106 900 zł |

Model | Pojemność akumulatora | Cena przed rabatami | Cena teraz | Cena po uwzględnieniu maksymalnych dotacji |
Hyundai Kona 2025 | 49 kWh | 184 900 zł | 152 900 zł | 112 900 zł |
Hyundai Kona 2024 | 49 kWh | 184 900 zł | 139 900 zł | 99 900 zł |
Hyundai Kona 204 KM 2025 | 65 kWh | 201 900 zł | 169 900 zł | 129 900 zł |
Hyundai Kona 204 KM 2024 | 65 kWh | 201 900 zł | 156 990 zł | 116 990 zł |
Hyundai Ioniq 5 2025 | 63 kWh | 214 900 zł | 164 900 zł | 124 900 zł |
Hyndai Ioniq 5 2024 | 58 kWh | 234 900 zł | 149 900 zł | 109 900 zł |
Hyundai Ioniq 6 2025 | 53 kWh | 189 900 zł | 174 900 zł | 134 900 zł |
Hyundai Ioniq 6 2024 | 77 kWh | rabaty do 71 000 zł zależnie od wersji | 213 900 zł | 173 900 zł |

Model | Pojemność akumulatora | Cena przed rabatami | Cena teraz | Cena po uwzględnieniu maksymalnych dotacji |
Peugeot E-3008 | 73 kWh | 233 600 zł | 199 950 zł | 159 950 zł |
Peugeot E-3008 Long Range | 97 kWh | 253 100 zł | 219 450 zł | 179 450 zł |
Peugeot E-408 | 61 kWh | 208 700 zł | 196 700 zł | 156 700 zł |
Peugeot E-308 | 54 kWh | 181 150 zł | 171 150 zł | 131 150 zł |
Peugeot E-5008 | 73 kWh | 247 850 zł | 214 200 zł | 174 000 zł |

Model | Pojemność akumulatora | Cena przed rabatami | Cena teraz | Cena po uwzględnieniu maksymalnych dotacji |
Skoda Enyaq 85 | 82 kWh | 247 100 zł | 237 100 zł | 197 100 zł |
Skoda Enyaq 85x | 82 kWh | 257 550 zł | 247 550 zł | 207 550 zł |
Skoda Enyaq 85 Sportline | 82 kWh | 281 550 zł | 261 550 zł | 221 550 zł |
Skoda Enyaq 85x Sportline | 82 kWh | 292 000 zł | 272 000 zł | 232 000 zł |
Skoda Enyaq RS | 82 kWh | 293 850 zł | 273 850 zł | 233 850 zł |
Skoda Enyaq 85 L&K | 82 kWh | 296 850 zł | 270 850 zł | 230 850 zł |
Skoda Enyaq 85x L&K | 82 kWh | 307 300 zł | 281 300 zł | 241 300 zł |
Rabatami objęto także odmianę Coupe – wynoszą, zależnie od wersji, 10 lub 20 000 zł.

Model | Pojemność akumulatora | Cena przed rabatami | Cena teraz | Cena po uwzględnieniu maksymalnych dotacji |
Toyota bZ4X FWD | 71,4 kWh | 193 900 zł | 168 900 zł | 141 900 zł |
Toyota bZ4X AWD | 71,4 kWh | 224 900 zł | 199 900 zł | 159 900 zł |

W przypadku modelu bZ4X rabaty w wysokości 25 000 zł obowiązują przy wszystkich wersjach silnikowych i wyposażenia.
Model | Pojemność akumulatora | Cena przed rabatami | Cena teraz | Cena po uwzględnieniu maksymalnych dotacji |
VW ID.3 Pure | 52 kWh | 159 590 zł | 141 590 zł | 101 590 zł |
VW ID.3 Plus | 52 kWh | 166 190 zł | 148 190 zł | 108 190 zł |
VW ID.3 77 kWh | 77 kWh | 188 790 zł | 170 790 zł | 130 790 zł |
VW ID.4 Pure | 52 kWh | 182 190 zł | 157 190 zł | 117 190 zł |
VW ID.4 Pro | 77 kWh | 236 190 zł | 201 190 zł | 161 190 zł |
VW ID.5 Pure | 52 kWh | 197 890 zł | 162 890 zł | 122 890 zł |
VW ID.5 Pro | 77 kWh | 239 190 zł | 201 190 zł | 161 190 zł |
VW ID.7 Pro | 77 kWh | 267 690 zł | 227 690 zł | 187 690 zł |
VW ID.7 Pro Tourer | 77 kWh | 271 690 zł | 231 690 zł | 191 690 zł |

Jak widać, ceny potrafią być naprawdę korzystne. Na szczególną uwagę zasługują niskie kwoty po uwzględnieniu dopłat za modele Hyundaia – 112 900 zł przy maksymalnym dofinansowaniu za Konę z roku 2025 (czyli za samochód z aktualnego rocznika, który nie zostanie szybko wykupiony, czego o autach z 2024 powiedzieć nie można), to naprawdę atrakcyjna oferta. Niedrogi może być też Volkswagen ID.3. Czekamy na następne obniżki w salonach.
MA
Źródła: strony producentów, ceny brutto