Współpraca Embraera z PSNM wpisuje się w globalne i europejskie cele klimatyczne, które zakładają osiągnięcie neutralności emisyjnej w transporcie do 2050 roku. Obejmuje to m.in. rozwój zrównoważonych paliw lotniczych (SAF – Sustainable Aviation Fuel), nową architekturę napędów w tym inwestycje w technologie lotów elektrycznych i hybrydowych oraz poprawę efektywności operacyjnej całego sektora.
Pilna dekarbonizacja
– To poważny partner, którego doświadczenie i zaawansowane technologie mają realny potencjał przyspieszenia transformacji sektora lotniczego. Lotnictwo regionalne może stać się pionierem w redukcji emisji dzięki mniejszym odległościom, elastyczności i otwartości na innowacje – powiedział Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSNM.
Sektor lotniczy odpowiada obecnie za ok. 2,5% globalnych emisji CO₂, a liczba pasażerów ma podwoić się do 2045 r., co czyni działania dekarbonizacyjne pilnymi.
– Wspólnie z Embraerem chcemy wspierać wdrożenie SAF, rozwój infrastruktury dla napędów alternatywnych i lepsze wykorzystanie ponad 450 lotnisk regionalnych w Europie. To realna szansa, by Polska stała się regionalnym liderem zrównoważonego lotnictwa – dodał Rajch.
Lider regionalny
Embraer jest jednym z największych producentów samolotów na świecie i liderem w kategorii samolotów regionalnych o pojemności do 150 miejsc. Firma angażuje się w rozwój technologii zrównoważonego lotnictwa, prowadząc liczne projekty badawczo-rozwojowe, w tym w ramach swojej spółki zależnej Eve Air Mobility, skupiającej się na elektrycznych pionowzlotach (eVTOL).
– Opierając się na ponad 25-letniej obecności Embraer w Polsce, wzmacniamy nasze zobowiązania i wkład w zrównoważony rozwój lotnictwa poprzez partnerstwo z PSNM. Jako wiodący producent samolotów, pracujemy nad rozwojem nowoczesnych technologii mających na celu redukcję śladu węglowego w przemyśle lotniczym – powiedział Marie-Louise Phillippe, Starzy Wiceprezes ds. Sprzedaży i Marketingu na Europę i Azję Centralną w Embraer.
– Dzięki partnerstwu z PSNM, ekspertem w zakresie zrównoważonego transportu o silnych możliwościach badawczo-rozwojowych, będziemy koncentrować się na dostarczaniu specjalistycznej wiedzy i wdrażaniu skutecznych działań w zakresie dekarbonizacji dla Polski i Europy – dodał.
IATA z optymizmem o redukcji
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) szacuje, że do 2050 roku sektor lotniczy może zredukować emisję CO₂ nawet o 65% dzięki SAF, 13% dzięki nowym technologiom napędowym, a pozostałą część dzięki poprawie operacyjnej efektywności i mechanizmom kompensacyjnym.
Kluczowym elementem będzie także integracja lotnictwa z ekosystemem nowej mobilności – w tym z transportem drogowym zeroemisyjnym i cyfrowymi rozwiązaniami w zakresie planowania podróży.

Członkostwo Embraera w PSNM otwiera nowe możliwości współpracy z polskimi instytucjami, firmami technologicznymi oraz operatorami lotnisk regionalnych. Celem jest wspólne opracowanie rozwiązań wspierających rozwój zrównoważonych połączeń lotniczych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Więcej informacji: www.psnm.org