Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Home › Magazyn › Nauka z przyczepą. Elektryczny ID.Buzz budzi zainteresowanie
  • „Wyprzedziliście epokę” – komentują zadowoleni kursanci
  • Fot. Artur Pluta

Elektryczna nauka jazdy

Nauka z przyczepą. Elektryczny ID.Buzz budzi zainteresowanie

Elektryczna nauka jazdy

Nauka z przyczepą. Elektryczny ID.Buzz budzi zainteresowanie

Fot. Artur Pluta
„Wyprzedziliście epokę” – komentują zadowoleni kursanci
  • 23/06/2023
Przeczytasz w 4 min
  • 23/06/2023
Przeczytasz w 4 min

Kielecka szkoła nauki jazdy Enigma jako pierwsza w Polsce daje możliwość nauki na kategorię B+E samochodem elektrycznym. To Volkswagen ID.Buzz. Kursanci są zaciekawieni, a auto sprawdza się doskonale.

Kielecka szkoła jazdy „Enigma” rozpoczęła przygodę z elektromobilnością już cztery lata temu. Jako pierwszy ośrodek w regionie pozwalała na zdawanie prawa jazdy kategorii B na samochody z automatyczną skrzynią biegów, używając jako auta szkoleniowego BMW i3.

– Coraz częściej zdarza się, że ktoś zaczyna kurs na samochodzie z ręczną skrzynią, ale po przejechaniu się „elektrykiem” dochodzi do wniosku, że chce kończyć go już tylko w takim aucie. Odpadają wtedy podstawowe problemy: auto nie gaśnie, nie stoczy się podczas ruszania pod górkę, no i nie trzeba myśleć nad wyborem odpowiedniego przełożenia – opowiada Artur Pluta, właściciel OSK Enigma w artykule poświęconym samochodom elektrycznym w szkołach nauki jazdy. Był zadowolony z tego, jak „elektryk” sprawdzał się w jego pracy. Kursanci lubili i lubią BMW, auto przyciąga uwagę i sprawia, że klienci chętniej decydują się na naukę jazdy w jego firmie.

Samochód elektryczny sprawdził się na tyle, że teraz flota wozów bezemisyjnych się powiększyła.
Do „Enigmy” trafił nieco większy pojazd. To efektowny Volkswagen ID.Buzz w kolorze złotym. Ma hak holowniczy i służy do nauki jazdy i zdawania egzaminu na kategorię B+E. „Posiadając prawo jazdy kategorii B+E możesz prowadzić:

-samochód osobowy o masie nieprzekraczającej 3,5 tony,

-pojazd wymieniony powyżej wraz z przyczepą lekką, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg,

-zespół pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7 t, składającego się z pojazdu samochodowego z wyjątkiem autobusu i motocykla i przyczepy innej niż lekka, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony

-motorower lub quad” – głosi opis na stronie OSK Enigma.

To 204-konny model

Takie auto, gdy oczywiście nie ciągnie przyczepy, osiąga 100 km/h w niewiele ponad 10 sekund. Ma napęd na tył, a długość nadwozia wynosi 471 centymetrów. Prędkość maksymalna ID.Buzza to 145 km/h, a akumulatory mają pojemność 77 kWh.

To, co w przypadku tego Volkswagena zwraca uwagę najmocniej, to jego stylistyka. Linie utrzymane w stylu retro i nawiązujące do lat 50. i 60. i legendarnych busików „Dzieci Kwiatów” sprawiają, że całość jest miła dla oka, a przechodnie odprowadzają ID.Buzza wzrokiem.

Jako że mówimy o samochodzie elektrycznym, nie ma tu oczywiście ani pedału sprzęgła, ani ręcznej skrzyni biegów. Czy to sprawia, że kierowca zdający prawo jazdy B+E w Volkswagenie na prąd może potem jeździć tylko „automatami”? Nie – warto pamiętać, że ograniczenie polegające na wpisie w prawie jazdy zezwalającym na prowadzenie wyłącznie auta z automatyczną skrzynią biegów dotyczy tylko kategorii B. Kto zdał kategorię B na aucie z ręczną skrzynią biegów, może potem ucząc się na B+E, C czy C+E jeździć już samochodem pozbawionym pedału sprzęgła.

Samochód został odpowiednio dostosowany do nauki jazdy. Oprócz dodatkowych lusterek ma także dodany pedał hamulca obsługiwany przez instruktora. Adaptacja odbyła się w Warszawie – tak jak w przypadku BMW i3, żaden z lokalnych specjalistów w Kielcach i okolicy nie podjął się przeróbki „elektryka”.

Volkswagen doskonale radzi sobie w swojej roli

Pierwsze pytanie, jakie nasuwa się na myśl o elektrycznym samochodzie służącym do codziennej pracy z ciężką przyczepą to naturalnie to dotyczące zasięgu. Według danych producenta, ważący 2415 kg Volkswagen ID.Buzz może przejechać na jednym ładowaniu ok. 360 kilometrów. Jak to wygląda w praktyce, z przyczepą? Pan Artur jest bardzo zadowolony.

–Mogę jeździć samochodem z przyczepą przez dziesięć godzin i w akumulatorach jeszcze zostaje sporo energii” – opowiada. Poza tym, w ID.Buzzie bardzo docenia wygląd. Odpowiednio oklejony pojazd wraz z kolorową przyczepą to zestaw, który wzbudza duże zainteresowanie na ulicach Kielc. „Lubię w nim też wyposażenie. Jest bardzo nowoczesne, Volkswagen ma wszystkie topowe systemy wspomagające jazdę. Samochód jest przestronny, a jego elektronika bardzo dobrze działa – podkreśla.

Jeszcze ważniejsze od opinii właściciela auta są opinie kursantów. Jak opisują wrażenia z obcowania z Volkswagenem? „Niesamowite”, „super”, „świetna innowacja i niesamowita technika” to tylko niektóre z zanotowanych wypowiedzi. „Wyprzedziliście konkurencję i… epokę” – zauważył jeden ze szkolących się. Kursanci doceniają łatwość prowadzenia i obsługi auta, a także ciszę panującą w kabinie podczas jazdy. Podkreślają, że podoba im się duża moc auta i bardzo dobre przyspieszenie.

Czy użytkowania auta elektrycznego w szkole jazdy ma sens pod kątem biznesowym? Właściciel OSK Enigma podkreśla, że jak najbardziej. Retro bus rzuca się w oczy. Spora w tym zasługa koloru, choć nawet w „niepozornej” czerni VW i tak zwracałby na siebie uwagę. Kursanci zauważają samochód na ulicach, wieść o nowym aucie we flocie szkoły szybko się rozniosła. „Zwykle w ciągu miesiąca mamy 2-3 chętnych na kurs B+E. Odkąd mamy Volkswagena, liczba kursantów zwiększyła się do 10!” – opowiada pan Artur.

Funkcja reklamowa to nie wszystko

Samochód elektryczny ma swoje istotne plusy w tego typu „pracy”. Najważniejszą są niskie koszty eksploatacji. Szkoła jazdy raczej nie korzysta z publicznych ładowarek, bo samochody nie wybierają się w kilkusetkilometrowe trasy. Auto ładowane na terenie firmy kosztuje niewiele.

Plusem jest też mało skomplikowana konstrukcja. Nie ma tu skrzyni biegów ani sprzęgła, które mogliby „zmęczyć” niewprawni kierowcy. Nie trzeba pilnować terminów wymiany oleju czy rozrządu, nie ma wrażliwej na obciążenia turbosprężarki czy zapychającego się w mieście filtra DPF.

Kolejna zaleta to lepsze warunki pracy instruktora. Zwłaszcza w przypadku aut dostawczych, hałaśliwy silnik może naprawdę uprzykrzyć życie podczas 8-10 godzinnego dnia spędzonego na uczeniu. Tutaj jest cicho. Kursant też na tym korzysta – auto jest przy okazji dynamiczne i łatwe w prowadzeniu. Można sprawdzić… jak będzie wyglądać przyszłość motoryzacji i od razu się do niej przygotować.

Na Volkswagenie się nie skończy

BMW i3, Volkswagen ID.Buzz… kielecka szkoła rozbudowuje swoją flotę modeli na prąd, ale na tym jeszcze nie koniec. Pan Artur mówi, że teraz poważnie zastanawia się nad zakupem elektrycznej ciężarówki firmy MAN. Miałaby służyć do szkolenia chętnych na uzyskanie kategorii C+E, czyli na tak zwanego tira. To byłby kolejny raz, kiedy Enigma byłaby w czymś pierwsza. Nikt w Polsce nie oferuje szkoleń na ciężarówce EV, a osoby, które miały w ogóle do czynienia z tego typu sprzętem, można policzyć na palcach. To byłaby szansa na przyciągnięcie kolejnych klientów. Oprócz zdobycia potrzebnych kwalifikacji zaspokoiliby też swoją ciekawość. Prawdopodobnie za kilka, kilkanaście lat, gdy samochody elektryczne staną się standardem na ulicach, pojazd EV nie będzie nikogo dziwić również w szkole nauki jazdy. Póki co to ciekawy sposób na wyróżnienie się, który przy okazji ma realne zalety związane z eksploatacją i kosztami.  

Autor: Mikołaj Adamczuk

  • Tagi: nauka jazdy, volkswagen, volkswagen ID.Buzz, Volkswagen samochody dostawcze

Narzędzia
i kalkulatory

Katalog
samochodów
elektrycznych

Mapa stacji
ładowania

Kalkulator
kosztów
ładowania

(stacje)

Porównywarka
taryfowa

(ładowanie
domowe)

Profiler
ładowarki
domowej

Kalkulator
dopłat dla osób
fizycznych

Kalkulator
dopłat dla
przedsiębiorców

Kalkulator
CO₂

Mapa zasięgu
samochodu
elektrycznego

Kalkulator
całkowitych
kosztów
posiadania

Porównywarka
EV

Ranking
EV

Kalkulator czasu
ładowania

Kalkulator
oszczędności
użytkowych

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła