• Home
  • Rynek
  • Napędy alternatywne – dynamicznie tempo wzrostu
  • Home
  • Rynek
  • Napędy alternatywne – dynamicznie tempo wzrostu

Napędy alternatywne – dynamicznie tempo wzrostu

Napędy alternatywne – dynamicznie tempo wzrostu

Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Rejestracje nowych samochodów osobowych w Polsce wzrosły o 4,3% r/r do 446,6 tys. w 2021 r., wynika z raportu PZPM i KPMG w Polsce „Branża motoryzacyjna. Edycja Q1/2022”. Dynamiczne tempo wzrostu utrzymuje segment samochodów osobowych z napędami alternatywnymi. W 2021 roku w Polsce liczba rejestracji samochodów tego typu wyniosła 152 tys. i była wyższa o 82% niż w 2020 roku.

Alternatywne napędy urosły o 82 %

W 2021 roku w Polsce zarejestrowano 446,6 tys. nowych samochodów osobowych – o 4,3% więcej w porównaniu do 2020 roku. Wzrost rejestracji dotyczy również aut dostawczych (+23,9%), ciężarowych (+58,1%) oraz przyczep i naczep, których zarejestrowano o blisko 95% więcej r/r. Dynamiczne tempo wzrostu utrzymuje segment samochodów osobowych z napędami alternatywnymi. W 2021 roku w Polsce liczba rejestracji samochodów tego typu wyniosła 152 tys. i była wyższa o 82% niż w 2020 roku. Za niemal trzy czwarte rynku odpowiadały hybrydy (+84% r/r), natomiast wyższą dynamikę odnotowano wśród hybryd typu plug-in (+106% r/r) oraz samochodów elektrycznych (+95% r/r). Blisko 115 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi kupili klienci instytucjonalni, co przełożyło się na 80,3% wzrost r/r. Natomiast klienci indywidualni w całym 2021 roku kupili 37,2 tys. tego typu aut – 87,3% więcej w porównaniu do 2020 roku, zaznaczono.

Segment pojazdów z napędami alternatywnymi wciąż utrzymuje bardzo wysoką dynamikę wzrostu. Najsilniejszy wzrost sprzedaży zanotowano w grupie samochodów hybrydowych typu plug-in. W całym 2021 roku sprzedano blisko 9,3 tys. tego typu aut, o blisko 106% więcej niż w 2020 roku. Klienci coraz chętniej decydują się na zakup aut w pełni elektrycznych. W 2021 roku Polacy zarejestrowali 7,2 tys. pojazdów tego typu. Jest to wzrost o 94,5% w stosunku do analogicznego okresu 2020 roku. Potwierdza to umocnienie się trendu rozwojowego na rynku samochodów z napędem alternatywnym – powiedział Mirosław Michna partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

W całym 2021 roku w Polsce wyprodukowano ogółem 437,4 tys. pojazdów, co oznacza spadek o 3,1% r/r i przedłużenie trwającego od 4 lat z rzędu spadkowego trendu. Najbardziej zmniejszyła się produkcja samochodów osobowych – o 7,2%.

Podobne wyniki

Wynik rejestracji samochodów osobowych w 2021 roku, który dla branży był kolejnym rokiem kryzysowym, jest zbliżony do poziomu rejestracji w poprzednim – 2020 roku. To nie dziwi, bo w roku 2020 doświadczyliśmy skutków wybuchu pandemii i związanych z nią kilkumiesięcznych przerw w produkcji, natomiast w drugim półroczu 2021 roku mieliśmy do czynienia z poważnymi zastojami w dostawach półprzewodników, które także bardzo spowolniły dostawy samochodów na rynek. Optymizmem napawa świetny wynik rejestracji pojazdów ciężarowych oraz przyczep i naczep, a także bardzo dobry rezultat rejestracji samochodów dostawczych. Jest to optymistyczny prognostyk, który pokazuje, że niektóre firmy, pomimo licznych problemów, radzą sobie – powiedział Jakub Faryś prezes PZPM.

W 2021 roku zarejestrowano łącznie blisko 357 tys. nowych samochodów osobowych marek popularnych, co przekłada się na wzrost o 1,5% względem 2020 roku. Z kolei o 80% w porównaniu do 2020 roku zwiększyła się liczba rejestracji pojazdów o napędzie alternatywnym. Zakupy w zdecydowanej większości dokonywane były przez klientów instytucjonalnych, którzy odpowiadali za 70% (251 tys.) wszystkich nowych rejestracji tego typu aut, co przełożyło się na 3,2-proc. wzrost r/r, podano również.

Premium w natarciu

Liczba nowych rejestracji samochodów premium+ w 2021 roku była rekordowa – wyniosła 89,8 tys. i była większa o 17,2% niż w 2020 roku. Nowe rejestracje dotyczyły w większości samochodów premium+ z napędem alternatywnym, które odnotowały 87% wzrost względem 2020 roku. Pojazdów napędzanych benzyną i olejem napędowym przybyło mniej niż 2020 roku, odpowiednio o -2,6% oraz -33,9%. Blisko 90% (80,3 tys.) zakupów dokonywanych było przez klientów instytucjonalnych, co przełożyło się na wzrost o 17,9% r/r. Liczba rejestracji w segmencie klientów indywidualnych wzrosła o 11,6% względem 2020 roku, wynika z raportu.

Motorowery w trendzie spadkowym

Rok 2021 przyniósł dla rynku motorowerów kontynuację trendu spadkowego. W 2021 roku zarejestrowano 12,7 tys. nowych motorowerów, czyli o 30,7% mniej niż w roku 2020. Spadek liczby rejestracji odnotował także segment motocykli, ale był on tylko śladowy. W 2021 roku zarejestrowano 21,6 tys. nowych motocykli, czyli o 1,1% mniej w porównaniu z 2020 rokiem, czytamy dalej.

W 2021 roku w Polsce wyprodukowano 437,4 tys. pojazdów samochodowych. Oznacza to spadek dynamiki o 3,1% r/r i przedłużenie trendu spadkowego do 4 lat z rzędu. Niższy wynik produkcji dotyczy przede wszystkim samochodów osobowych (-7,2% r/r). Mniej o 13,8% (5,2 tys.) względem poprzedniego roku wyprodukowano także autobusów, podsumowano.

Źródło: na podstawie ISBnews, własne

Narzędzia
i kalkulatory