„Chińskie samochody” i „bezpieczeństwo” – takie połączenie jeszcze niedawno nie przychodziło do głowy europejskim czytelnikom artykułów na temat motoryzacji z Państwa Środka. Pamiętamy dramatyczne wyniki chińskich produktów, które około dwóch dekad temu próbowały zdobyć dla siebie choć kawałek europejskiego, rynkowego tortu – i jednym z powodów ówczesnej porażki były właśnie nieakceptowalne dla tutejszych klientów parametry w kwestii zachowania podczas wypadku.
Jak jednak wiadomo – i co przysparza bólu głowy europejskim i amerykańskim producentom – Chińczycy szybko się uczą. Wygląda na to, że ich najnowsze produkty nie tylko nie odstają od europejskich w kwestii bezpieczeństwa, ale nawet je przewyższają.
Bezpieczna klasa E
W podsumowaniu roku w testach zderzeniowych, organizacja wyłoniła zwycięzców. Jaki był najbezpieczniejszy ze wszystkich testowanych pojazdów model? Korona zwycięzcy należy do Mercedesa klasy E. Ten samochód klasy wyższej osiągnął najwyższą łączną ocenę, która jest średnią ważoną czterech kategorii ocenianych przez ekspertów Euro NCAP. Są to:
-ochrona dorosłych pasażerów,
-ochrona dzieci,
-ochrona niechronionych użytkowników dróg (np. pieszych i rowerzystów),
-technologie wspomagające bezpieczeństwo.
Mercedes uzyskał w nich rezultaty odpowiednio: 92%, 90%, 84% i 87%.

Chińskie zaskoczenie
Chiński SUV Zeekr X, produkowany przez koncern Geely, wygrał aż w dwóch kategoriach: najlepszy mały SUV i najlepszy samochód elektryczny. Bezpieczeństwo Zeekr X stawia go przed rywalami, takimi jak Deepal S07, Porsche Macan EV, Cupra Tavascan, MG HS, Toyota C-HR, Volvo EX30 i Xpeng G6.

Zeekr X uzyskał następujące rezultaty: 91% w ochronie dorosłych, 90% w ochronie dzieci, 84% przy niechronionych uczestnikach ruchu i 83% w kategorii systemów wspomagających bezpieczeństwo.
Pisząc o chińskich wynikach, warto przypomnieć także o pięciogwiazdkowej nocie samochodu Maxus eTERRON 9, który był pierwszym elektrycznym pickupem z Chin, jaki został sprawdzony przez EuroNCAP. Uzyskał wysokie wyniki w każdej z czterech kategorii.
Bezpieczny SUV? Mazda
EuroNCAP wybrało także najbezpieczniejszego, dużego SUV-a. Mazda CX-80 o włos wygrała w tej kategorii z elektrycznym Audi Q6 e-tron. W kategorii samochodów rodzinnych ogłoszono remis: Skoda Superb i Volkswagen Passat osiągnęły identyczne wyniki. Nic w tym dziwnego – to bardzo podobne modele, zbudowane na tej samej platformie.

Wynik chińskiego Zeekra X z pewnością może stanowić ważny krok na drodze marek z Państwa Środka do sukcesu na europejskim rynku. Produkt tamtejszego przemysłu, który wygrywa w testach zderzeniowych m.in. z elektrycznym Porsche – to brzmi dobrze, zwłaszcza w komunikacji marketingowej.
Na pięć i cztery gwiazdki
Przypomnijmy: w ostatnich testach przeprowadzonych przez EuroNCAP w roku 2024, pięć gwiazdek otrzymały takie modele, jak Leapmotor C10 (89% za bezpieczeństwo dorosłych, 85% za dzieci, 77% za pieszych, 76% za systemy) oraz Deepal S07 (aż 95% za bezpieczeństwo dorosłych, 87% za dzieci, 74% za pieszych, 77% za systemy). Kolejnym z modeli, który uzyskał maksymalną gwiazdkową notę, jest Volvo EX30. Ten model oceniono na 88% w kwestii ochrony dorosłych pasażerów, 85% w kwestii ochrony dzieci, 79% przy zderzeniu z pieszym, a systemy oceniono na 80%. Pięć gwiazdek „zarobiły” także Porsche Macan EV, Mini Countryman czy wspomniany Maxus. Renault 5 E-Tech (czyli model, który ostatnio został uhonorowany tytułem Car of the Year 2025) otrzymał cztery gwiazdki, podobnie jak jego sportowa odmiana, czyli Alpine A290. W przypadku tych aut, bezpieczeństwo dorosłych pasażerów oceniono na 80%, bezpieczeństwo dzieci na tyle samo, pieszych na 76%, a aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa zasłużyły na 68%.
MA