- EV2 wystartuje jako pierwsza, już 9 stycznia 2026 roku
- Neue Klasse objawi się w modelu i3
- Czy elektryczne Polo zawojuje rynek?
- Jak Ferrari poradzi sobie bez silnika spalinowego?
- Volvo na nowej platformie modułowej SPA3 na pewno z większym zasięgiem
Najbardziej oczekiwane premiery
Elektromobilność nie jest już egzotyką ani „alternatywą”. To równoległy rynek, który dojrzewa w kilku tempach naraz: w jednym rosną małe, sensownie wycenione auta miejskie, w drugim producenci szykują platformowe skoki technologiczne, a w trzecim – marki z najwyższej półki próbują udowodnić, że elektryfikacja może być czymś więcej niż obowiązkiem i że wcale nie musi oznaczać zamachu na tradycję i historię.
Oto subiektywny przegląd nowości, na które w 2026 r. czeka cały motoryzacyjny świat. Pochodzą z zupełnie innych biegunów: od aut „dla Kowalskiego” aż po najdroższe propozycje. Są jednak rynkowo istotne.
Kia EV2
EV2 ma być najtańszym i najmniejszym BEV-em Kii, a więc autem, które wprowadza markę do najbardziej zatłoczonego wkrótce segmentu. Kia od razu umieszcza EV2 w Europie – projekt, testy i produkcja mają być lokalne (produkcja: w słowackiej Żylinie). To zwykle przekłada się na dwie kwestie: szybszy czas dostaw i większą stabilność oferty (bo marka nie jest tak zależna od łańcucha dostaw po drugiej stronie globu).

Jeśli chodzi o sam samochód: jego wnętrze ma być elastyczne, praktyczne i nie sprawiać wrażenia ciasnoty. W segmencie aut o długości około 4 metrów to realna przewaga. EV2 ma wyglądać bardziej „dorosło” niż klasyczny miejski hatchback – sylwetka ma iść w stronę małego SUV-a/crossovera, co w tej klasie jest dziś niemal obowiązkowe.

Technika na razie jest w dużej mierze niewiadomą ale już podano, że 9 stycznia 2026 poznamy pełny pakiet: specyfikację, pozycjonowanie i prawdopodobnie kierunek cenowy. Pozostaje nam czekać: dla Kii taki model to bardzo ważna broń w walce z rywalami, także tymi z Chin, spod znaku Leapmotora czy BYD.
Kia EV2 – parametry (na dziś, część danych jeszcze nieujawniona)
| Wersja | Moc | Akumulator | Zasięg (WLTP) | Cena |
| EV2 (zapowiedź) | brak danych | brak danych (mówi się o wariantach z EV3) | brak danych | brak danych (cel segmentu: okolice 30 tys. euro, czyli ok. 125 tys. zł) |
BMW i3
BMW wykonuje ruch, który może wydawać się ryzykowny: bierze nazwę o mocnym bagażu skojarzeń (BMW i3 było pierwszym elektrykiem, z jakim wielu kierowców obcowało) i nadaje ją nowemu modelowi, który ma być kolejną wizytówką epoki Neue Klasse. To nie będzie „następny zwykły sedan na prąd”, tylko elektryczny odpowiednik Serii 3 – a więc samochód, od którego zależy, czy nowe BMW-owskie podejście do baterii, elektroniki i sterowania napędem rzeczywiście działa w klasie, która dla marki od dekad jest sercem oferty.

Ważne jest to, że Neue Klasse jest architekturą od podstaw projektowaną pod elektryki, a nie kompromisem „platforma spalinowa plus bateria”. To oznacza nie tylko lepsze proporcje, ale i mądrzejsze zarządzanie masą i energią, a także większą swobodę w projektowaniu kabiny. Produkcja ma ruszyć dopiero w drugiej połowie 2026 roku.

Jak na razie możemy oglądać zdjęcia zamaskowanych egzemplarzy i zgadywać, czy BMW znowu zaskoczy nas kontrowersyjną stylistyką. Wraz ze znanym już iX3, i3 będzie stanowić trzon nowej, elektrycznej oferty marki. To jedna z najważniejszych premier w jej historii.
BMW i3 (Neue Klasse) – parametry (na dziś, część danych jeszcze nieujawniona)
| Wersja | Moc | Akumulator | Zasięg (WLTP) | Cena |
| i3 (Neue Klasse, zapowiedź) | ok. 300-600 KM | prawdopodobnie 108,7 kWh netto, jak w iX3 | 800 km+ | brak danych |
Volkswagen ID.Polo
ID.Polo to wielki powrót dobrze znanej nazwy i model miejski, który ma być… normalny. Czyli: to elektryk dla osób, które wcześniej jeździły autami spalinowymi i trochę obawiają się rewolucji i przesiadki. ID.Polo ma ich nie przerazić. Volkswagen obiecuje cztery warianty mocy, dwie technologie chemiczne baterii i cenę startową celującą w ok. 25 tys. euro (ok. 105 000 zł).
Bazowe odmiany mają dostać akumulator LFP o użytecznej pojemności 37 kWh, co ma przełożyć się na zasięg do ok. 300 km WLTP. Moc ładowania DC ma wynosić 90 kW, a 10-80% ma zajmować ok. 27 minut. Droższe warianty mają korzystać z baterii NMC 52 kWh netto, z zasięgiem do 450 km WLTP i ładowaniem DC do 130 kW (10-80% około 23 minuty).

Do tego ID.Polo ma mieć bagażnik 435 litrów – bardzo duży, jak na segment B. Przedsprzedaż ma ruszyć w kwietniu 2026 roku. To może być nowe otwarcie dla elektrycznej gamy VW i model, którego europejscy klienci realnie potrzebują. Rozwój segmentu „budżetowego” to jedyna droga, by auta BEV zagościły na naszych parkingach.
Volkswagen ID.Polo – parametry (podawane przed debiutem rynkowym)
| Wersja | Moc | Akumulator (netto) | Zasięg (WLTP) | Cena |
| ID.Polo (baza) | 115-135 KM | 37 kWh (LFP) | do ok. 300 km | cel: ok. 25 tys. euro (start) |
| ID.Polo (większy zasięg) | 211 KM | 52 kWh (NMC) | do ok. 450 km | brak danych |
| ID.Polo GTI | 225 KM | 52 kWh (NMC) | brak danych | brak danych |
Ferrari Elettrica
Przeskakujemy na drugi, motoryzacyjny biegun. Pierwsze, elektryczne Ferrari nie stanie się hitem sprzedażowym, nie będzie gościć na każdym rogu, ale stanowi jedną z najważniejszych premier 2026 roku – bo stanowi milowy krok w dziejach firmy z Maranello i całego segmentu. To odważny ruch marki kojarzonej z wysokooktanową benzyną i „melodią” silnika, a także wskazówka dla reszty rywali. Jak na razie, supersportowe auta elektryczne (np. Rimac) rynku nie zawojowały. Być może Ferrari ze swoją tradycją i znaczkiem zmieni tę tendencję.
Musi tylko udowodnić, że potrafi zrobić samochód, który jest Ferrari także wtedy, gdy nie ma V8 ani V12. Dlatego Elettrica jest tak ciekawa: nie dlatego, że jest szybka (to akurat można dziś zrobić), tylko dlatego, jak inżynierowie podchodzą do całego pomysłu na „elektryka”.

W zapowiedziach przewija się nacisk na pełną kontrolę nad kluczowymi podzespołami i na architekturę wysokonapięciową. Mówi się o akumulatorze 122 kWh brutto i napięciu do 880 V, co ma umożliwić ładowanie DC do 350 kW. Parametry osiągów: 0-100 km/h w 2,5 s, prędkość maksymalna 310 km/h i moc „ponad 1100 KM” w trybie boost, przy zasięgu „ponad 530 km” (bez podania normy) i 8 tys. Nm na kołach po aktywacji trybu Launch Mode.
Liczby robią wrażenie, ale prawdziwym testem będzie prowadzenie i zarządzanie masą. Poza tym – ciekawe, czy Ferrari faktycznie poradzi sobie niemal bez zewnętrznych dostawców elementów architektury elektrycznej. Pozostaje jeszcze kwestia dźwięku: marka nie chce iść w banalne nagranie z głośników. Zamiast tego zapowiadane jest wzmacnianie realnych drgań i odgłosów układu napędowego.

Światowa premiera ma odbyć się wiosną 2026 roku, a wcześniej odbędzie się pokaz koncepcji wnętrza. To będzie jeden z najgłośniejszych debiutów roku, niezależnie od tego, czy ktoś w ogóle może kupić sobie Ferrari.
Ferrari Elettrica – parametry (zapowiadane)
| Wersja | Moc | Akumulator | Zasięg | Cena |
| Elettrica | >1000 KM (tryb boost) | 122 kWh brutto | >530 km (norma niepodana) | brak danych |
Volvo EX60
EX60 ma przed sobą trudne zadanie: przenieść popularność XC60 do świata elektrycznego. Dla polskiego rynku to może być jedna z najważniejszych premier 2026 roku, bo XC60 od lat jest u nas mocnym graczem w premium (mówiąc dokładniej: liderem segmentu od 16 lat bez przerwy). Globalnie, XC60 jest też najpopularniejszym Volvo w historii marki. Niektórzy klienci mogą być już gotowi na przesiadkę na elektromobilność. Pytanie, jak wielu ich będzie.

EX60 ma być pierwszym modelem marki opartym na zupełnie nowej platformie modułowej SPA3, a jego akumulatory i napęd mają zapewnić większy zasięg niż w modelach, które znamy obecnie. Volvo komunikuje też datę premiery: 21 stycznia 2026, a produkcja ma ruszyć w pierwszej połowie 2026 w Torslandzie pod Göteborgiem. Parametrów baterii czy mocy jeszcze nie podano. Należy spodziewać się groźnego rywala dla BMW iX3, Audi Q6 e-tron czy Tesli Model Y, a także Mercedesa GLC EQ. Walka z segmentu spalinowych SUV-ów przeniesie się na grunt elektryczny. Większe EX90 hitem się póki co nie stało. Lepiej radzi sobie korzystnie wycenione EX30. EX60 może je wszystkie pod względem popularności pokonać.
Volvo EX60 – parametry (na dziś, część danych jeszcze nieujawniona)
| Wersja | Moc | Akumulator | Zasięg (WLTP) | Cena |
| EX60 (zapowiedź) | brak danych | brak danych | brak danych | brak danych |
Z całą pewnością rok 2026 będzie interesujący. O wielu nadchodzących, rewolucyjnych premierach jeszcze nie wiemy – warto więc śledzić najświeższe doniesienia. Czy to będzie rok kolejnych rekordów sprzedażowych segmentu BEV? Wiele na to wskazuje – zobaczymy jednak, jak rynek zareaguje z jednej strony na koniec dopłat, a z drugiej – na zmiany podatkowe premiujące elektromobilność. Oby za rynkiem nadążał także rozwój infrastruktury do ładowania.
PMA
