Model Y hitem sprzedażowym

W marcu cały rynek samochodowy w Europie wzrósł o 26%. Według danych Jato Dynamics z 27 rynków europejskich, Tesla Model Y była najczęściej rejestrowanym nowym samochodem osobowym w marcu i kwartale 2023 roku. Świetne wyniki osiągnął także Volkswagen, który goni amerykańskiego giganta. Zdaniem analityków niebawem niemiecki koncern ma szansę dorównać Tesli jednak z tym poczekamy przynajmniej do 2025 roku.

Modele – Top 25 europejskiej sprzedaży w 27 krajach (I kw. 2023 vs I kw. 2022, zmiana w %, w tys. szt.)
 MarkaW tys. w I kw. 2023Zmiana w % vs I kw. 2022
1Volkswagen 332,72325%
2Toyota 220,01919%
3Peugeot 178,5729%
4Audi  178,39319%
5Mercedes  176,04114%
6Skoda  166,87329%
7BMW  163,6395%
8Renault  158,45115%
9Ford  147,0684%
10Dacia 145,542%
11Kia  137,271-1%
12Hyundai  132,0838%
13Opel/Vauxhall  116,1115%
14Citroen  102,646%
15Fiat  101,97610%
16Tesla  93,55958%
17Nissan 81,73343%
18Volvo  69,5436%
19Seat  68,38614%
20Mazda  50 03937%
21Mini  44,7940%
22MG  44,586112%
23Suzuki  44,57924%
24Cupra 39,58264%
25Jeep 32,00615%

Źródło: Jato Dynamics

Wzrost produkcji wraz z mniejszą liczbą problemów z łańcuchem dostaw umożliwił Tesli w końcu dostarczanie pojazdów swoim klientom w odpowiednim tempie. Model Y prawdopodobnie znajdzie się wśród 5 najlepiej sprzedających się produktów w Europie pod koniec tego roku – powiedział Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics.

Sukces Modelu Y odbył się kosztem Modelu 3, który odnotował mniej rejestracji – spadek o 42% w marcu i 40% w pierwszym kwartale roku.

Biorąc pod uwagę popularność SUV-ów, nie jest zaskoczeniem to, że Model Y zyskał na popycie w porównaniu do swojego odpowiednika sedana – przyznał Munoz.

Modele – europejskie rejestracje BEV i PHEV w 27 krajach (I kw. 2023 vs I kw. 2022, zmiana %, w tys. sztuk)
 PHEV s Q1 22 BEVvsQ1-22
1Ford Kuga12 499+9%1Tesla Model Y71 683+173%
2Volvo XC609 459+22%2Tesla Model 319 621-40%
3Lynk & Co 018 251+186%3Volkswagen ID.317 316+105%
4Kia Sportage8 234+361%4Volkswagen ID.416 646+52%
5Volvo XC406 909-31%5Dacia Spring14 066+56%
6BMW Series 36 284-27%6Volvo XC4013 786+173%
7Hyundai Tucson5 851+7%7Fiat 50013 543-1%
8Mazda CX-605 463new8Peugeot 20813 266+48%
9Jeep Compass5 209-11%9MG 412 720new
10Kia Niro5 033+160%10Renault Megane10 876+
 Total PHEV233 3470% Total BEV430 700+33%

Źródło: Jato Dynamics

W marcu tego roku zarejestrowano w 27 krajach europejskich 1,41 mln nowych aut wobec 1,12 mln w marcu 2022 (26%). W I kwartale tego roku rejestracje nowych aut osiągnęły poziom 3,22 mln wobec 2,74 mln w analogicznym okresie roku ubiegłego (17%).


Model Y hitem sprzedażowym - foto1 tekst 1
Dacia Spring przyciąga ceną europejskiego klienta

Wzrost rejestracji jest w dużej mierze skutkiem skumulowanych zamówień z poprzednich miesięcy, które nie mogły zostać zrealizowane z powodu braku komponentów w tym czasie. Będziemy uważnie obserwować, jak na ten wzrost wpłynie dalsza presja inflacyjna w nadchodzących miesiącach – zauważył Munoz.

Samochody elektryczne (BEV) były silnym motorem wzrostu sprzedaży aut w Europie. Ponad połowa rejestracji w pierwszym kwartale to BEV. Więcej modeli, niższe ceny i atrakcyjne pakiety motywacyjne na wszystkich rynkach przyczyniły się do tego pozytywnego wzrostu popytu. Udział BEV w rynku wyniósł 13% w I kwartale – najwięcej w historii w pierwszym kwartale w Europie.

Wolumen lidera – Tesli wyniósł 28% wszystkich rejestracji BEV w marcu i 22% w I kw.

Tesla wykazuje lepsze wyniki w tym roku niż w 2022 r. i to pomimo rekordu ustanowionego w zeszłym roku. Jednak tempo wzrostu byłoby jeszcze szybsze, gdyby nie tak wielka dominacja Modelu Y i wynikający z tego brak rejestracji Modelu 3 – analizuje Munoz.

Top 25 Najlepiej sprzedające się marki w Europie (I kw. 2023 vs I kw. 2022, w tys. sztuk, zmiana w %)
   vs Q1-22
1Volkswagen332,72325%
2Toyota220,01919%
3Peugeot178,5729%
4Audi 178,39319%
5Mercedes 176,04114%
6Skoda166,87329%
7BMW163,6395%
8Renault158,45115%
9Ford 147,0684%
10Dacia 145,542%
11Kia137,271-1%
12Hyundai 132,0838%
13Opel/Vauxhall116,1115%
14Citroen 102,646%
15Fiat 101,97610%
16Tesla 93,55958%
17Nissan 81,73343%
18Volvo 69,5436%
19Seat 68,38614%
20Mazda 50 03937%
21Mini 44,7940%
22MG 44,586112%
23Suzuki 44,57924%
24Cupra 39,58264%
25Jeep 32,00615%

Źródło: Jato Dynamics

Grupa Volkswagen „straciła” tylko 2 400 sztuk do Tesli w rankingu I kw., a jej całkowity wolumen BEV wzrósł o 57%. Warto zauważyć, że nawet w okresie dominacji Tesli wzrost Volkswagena dorównał jej wzrostowi. W marcu Volkswagen osiągnął lepsze wyniki, a rejestracje wzrosły o 75% w porównaniu do 44% Tesli. Geely Group, SAIC Group i Toyota również osiągnęły dobre wyniki na rynku BEV w pierwszym kwartale.


Model Y hitem sprzedażowym - foto 2 ID.3 tekst 1
Volkswagen w I kw. sprzedał ponad 17 tys. ID.3 w Europie

Grupa SAIC (MG i Maxus) odnotowała pozytywne wyniki. Wraz z popularnością niedawno wprowadzonego MG 4, chiński producent nadal wspinał się w rankingach. W marcu 2023 roku marka MG znalazła się w pierwszej 10 rankingu BEV producentów OEM – wyprzedzając Nissana, Toyotę i Forda. MG 4 osiągnął 4 miejsce w TOP 10 rankingu BEV za marzec. MG jest doskonałym przykładem tego, jak chińscy producenci OEM mogą rozwijać się na rynku zachodnim, wykorzystując renomowaną zachodnią markę i sprzedając konkurencyjny produkt.

Toyota, wciąż marginalna pod względem wolumenu BEV, zarejestrowała ponad 3 700 sztuk bZ4X. W ten sposób jej całkowity wolumen BEV wzrósł o 437% w ciągu kwartału. Co ciekawe, Toyota w I kwartale wyprzedziła Forda.

Źródło: Jato Dynamics

REKLAMA