• Home
  • Prawo
  • Ministrowie opowiedzieli się za odejściem od napędów spalinowych w UE
  • Home
  • Prawo
  • Ministrowie opowiedzieli się za odejściem od napędów spalinowych w UE

Ministrowie opowiedzieli się za odejściem od napędów spalinowych w UE

Ministrowie opowiedzieli się za odejściem od napędów spalinowych w UE

Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Era silnika spalinowego w Europie dobiega końca. Rządy państw UE zgodziły się zakończyć sprzedaż zanieczyszczających samochodów osobowych i dostawczych do 2035 roku. Porozumienie osiągnięte właśnie przez ministrów środowiska sprawia, że przejście na pojazdy o zerowej emisji jest przesądzone po tym, jak Parlament Europejski zagłosował za nim na początku tego miesiąca. Decyzja ta przełamuje kontrolę przemysłu naftowego nad transportem i daje Europie szansę na walkę z dekarbonizacją do 2050 roku. Polska zagłosowała przeciwko transportowej dekarbonizacji.

Historyczna decyzja

– Europejskie rządy podjęły historyczną decyzję o zakończeniu sprzedaży zanieczyszczających samochodów. Transport jest największym źródłem emisji, a samochody stanowią największą część problemu. Dzisiejszy dzień jest ogromnym krokiem naprzód w walce z klimatem, ale także w zakresie zanieczyszczenia powietrza i uczynienia pojazdów elektrycznych bardziej przystępnymi cenowo – powiedziała Julia Poliscanova, starszy dyrektor ds. pojazdów i e-mobilności w T&E.

Paliwa syntetyczne passe

Ministrowie zgodzili się, że producenci nie powinni otrzymywać wsparcia na poczet swoich celów w zakresie emisji CO2 dla samochodów napędzanych e-paliwami. Jednocześnie powiedzieli, że Komisja powinna przedłożyć nowe wnioski, aby umożliwić ich stosowanie w przyszłości. Samochody napędzane e-paliwami emitują znacznie więcej CO2 niż pojazdy elektryczne z akumulatorami w całym cyklu życia i emitują tyle samo toksycznych emisji NOx , co pojazdy benzynowe. T&E wezwał posłów do PE do zlikwidowania wszelkich luk dotyczących paliw syntetycznych, które są droższe dla kierowców i znacznie mniej wydajnie wykorzystują odnawialną energię elektryczną niż bezpośrednia elektryfikacja.

Infrastruktura wymaga rozbudowy

Koniec silnika spalinowego to świetna wiadomość dla klimatu. Ale nowe propozycje dotyczące paliw są dywersją. Nie traćmy więcej czasu na e-paliwa, a zamiast tego skupmy się na wprowadzaniu ładowania, przekwalifikowaniu pracowników do przejścia na energię elektryczną i odpowiedzialnym pozyskiwaniu materiałów do akumulatorów – podsumowała Poliscanova.

Rządy państw UE rozpoczną teraz negocjacje z Parlamentem Europejskim w sprawie ostatecznej ustawy. T&E wezwała przyszłą czeską prezydencję w Radzie UE do priorytetowego osiągnięcia porozumienia.

Europejskie rządy podjęły historyczną decyzję o zaprzestaniu sprzedaży zanieczyszczających samochodów spalinowych. Transport jest największym źródłem emisji gazów cieplarnianych, a samochody osobowe są największą stanowią największą część emisji z tego obszaru. Dzisiejszy dzień jest ogromnym krokiem naprzód jest ogromny krok naprzód w walce z ociepleniem klimatu, ale także w kwestii zanieczyszczenia powietrza i uczynienia pojazdów elektrycznych bardziej przystępnymi cenowo – powiedział Rafał Bajczuk, Starszy analityk ds. polityki w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Polska hamulcowym

Polska w głosowaniu sprzeciwiła się zakończeniu sprzedaży nowych samochodów spalinowych do 2035 roku. Takie stanowisko jest niezgodne z naszym narodowym interesem i podtrzymuje nasz międzynarodowy wizerunek jako hamulcowego polityki klimatycznej. W dłuższej perspektywie dekarbonizacja transportu przyniesie korzyści zarówno dla polskiej gospodarki, jak i dla mieszkańców. W dłuższej perspektywie pojazdy elektryczne będą tańsze niż samochody spalinowe i będzie tańsza, również dla mniej zamożnej części społeczeństwa, którą rząd zjednoczonej prawicy chce ochronić przed wzrostem kosztów transportu – dodał Bajczuk.

Źródło: na podstawie T&E, fot. Pixabay

Narzędzia
i kalkulatory