Burzliwe losy MG
Nazwa MG pochodzi od firmy założonej przez hrabiego Williama Morrisa – Morris Garages. Słynny brytyjski przemysłowiec produkował pojazdy już od 1912 roku, ale za początek istnienia marki MG uważa się datę 1 maja 1924 roku, kiedy to został zarejestrowany znak towarowy “MG Octagon”.
Historia zmian właścicielskich na przestrzeni 99 lat działalności MG to materiał na osobny artykuł o fuzjach na brytyjskim rynku motoryzacyjnym. Kluczowy transfer nastąpił w 2005 roku, kiedy to chińska grupa Nanjing Automobile Group zakupiła prawa do marki MG wraz z innymi aktywami MG Rover Group za jedyne 53 miliony funtów. Tak powstała spółka o nazwie NAC MG UK, którą zmieniono później na MG Motor po fuzji Nanjing Automobile z Shanghai Automobile Industry Corporation (SAIC).
Chiński okręt pod brytyjską flagą
Wbrew obiegowym i stereotypowym opiniom, samochody BEV z Chin są dobrze wykonane, mają wysoką jakość materiałów i nowoczesną technologię. Wyzwaniem chińskich koncernów, z którym muszą się mierzyć na większości rynków w momencie debiutu, jest zbudowanie zaufania do nowych, nieznanych marek. W przypadku brytyjskiej marki MG z niemal 100-letnią historią, ten kłopot niemal nie występuje.
Marka MG została przejęta przez chiński kapitał w 2005 roku a zagraniczna ekspansja pod nowymi rządami rozpoczęła się w 2007 roku od sprzedaży samochodów w Chile w Ameryce Południowej. Według oficjalnych danych roczna światowa sprzedaż MG przekroczyła 10 000 sztuk w 2009 roku, 50 000 sztuk w 2011 roku i 150 000 sztuk w 2017 roku. W 2019 r. światowa sprzedaż MG osiągnęła poziom 300 000 sztuk, co czyni ją najpopularniejszą chińską marką samochodów na rynkach zagranicznych pod względem wielkości sprzedaży. Całkowita sprzedaż pojazdów marki MG w 2022 r. przekroczyła 660 000 sztuk, co oznacza wzrost o 26 procent w porównaniu z rokiem poprzednim, a MG znalazło się wśród 10 największych i najważniejszych marek samochodów osobowych w prawie 20 krajach, w tym w Australii, Nowej Zelandii, Meksyku, Tajlandii i Chile. Całkowita sprzedaż zagraniczna MG osiągnęła 370 000 egzemplarzy w okresie styczeń-czerwiec 2023, co stanowi wzrost o 40 procent w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
– MG ma na celu demokratyzację inteligentnych rozwiązań mobilnych wśród klientów dzięki niedrogim, a jednocześnie dobrze wyposażonym samochodom doskonałej jakości, które zapewniają wspaniałe wrażenia z jazdy. W ciągu najbliższych 2 lat zrewolucjonizujemy całą ofertę produktową. W celu poszerzenia naszej marki wprowadzimy nowe, ekscytujące samochody. MG jest gotowe dostarczyć swoim klientom więcej modeli oferujących przyjemność z jazdy i najnowsze technologie – powiedział dyrektor generalny SAIC Motor Europe – Xinyu Liu podczas europejskiej premiery modelu MG4 Electric
Ekspansja w Europie
Na rynkach skandynawskich i w Europie zachodniej MG jest obecny już od kilku lat, jednak firma ma ambicje zdobycia również rynków Europy Środkowej. W pierwszej połowie bieżącego roku MG sprzedało 115 000 pojazdów na samym rynku europejskim, co stanowi wzrost o 143 procent rok do roku. Modele MG4 Electric, MG5 Electric i MG ZS EV są od czerwca bieżącego roku oferowane w Czechach, a według zapowiedzi medialnych marka miała do końca roku zadebiutować również w Polsce, co wydaje się mało prawdopodobne. Poprosiliśmy przedstawicieli MG Motor Europe o komentarz w tej sprawie, jednak do chwili publikacji, nie otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania.
Poniżej modele oferowane przez MG Motor Europe.
MG4 Electric – przystępny kompakt
MG4 Electric to pięciodrzwiowy samochód klasy C (kompakt), który zadebiutował w czerwcu 2022 roku w Chinach jako MG Mulan (później zmieniono nazwę na MG4 EV). Samochód jest zbudowany na opracowanej przez SAIC modułowej platformie skalowalnej (MSP), która będzie podstawą nowych modeli pojazdów elektrycznych MG, w tym MG Cyberster (o którym więcej piszemy poniżej). W Chinach MG4 jest dostępny z akumulatorami o trzech różnych pojemnościach (51 kWh, 64 kWh lub 77 kWh) i czterema różnymi mocami wyjściowymi, od najtańszego SE z napędem na tylne koła i silnikiem o mocy 168 KM, po zorientowany na osiągi MG4 XPower z napędem na cztery koła i mocą 429 KM. Natomiast w Europie dostępne są dwie odmiany, różniące się napędem:
Emotion z tylnym napędem, silnikiem o mocy 170 KM i baterią 51 kWh. Zasięg w trybie mieszanym WLTP – 350 km.
Elegance również ma napęd na tył, ale wyższą moc i większą baterię, odpowiednio 204 KM i 64 kWh. Wyższy zasięg w cyklu mieszanym WLTP: 450 km.
Cena wersji Emotion w Czechach zaczyna się od 779 960 CZK. To równowartość 140 tys. zł (bez uwzględniania różnic stawek VAT i dopłat z programu Mój elektryk). Samochód jest więc jednym z najtańszych pojazdów elektrycznych na rynku.
MG5 Electric – elektryczne kombi
Zanim do niemieckich i skandynawskich salonów NIO trafił model ET5 kombi, MG5 Electric był jedynym oferowanym w Europie BEV-em z nadwoziem kombi. MG5 Electric to kompaktowe kombi, które w Europie zadebiutowało w 2022 roku zdobywając wysokie noty w testach. Samochód jest chwalony przede wszystkim za walory użytkowe, bo oferuje bagażnik o pojemności 578 litrów i 1367 litrów po złożeniu tylnych siedzeń. Koncepcja napędowa jest inna niż w przypadku modelu MG4, bo MG5 Electric ma napęd na przednią oś.
Wersja Emotion ma akumulator o pojemności 50,3 kWh, silnik 177 KM i zasięg 320 km w cyklu mieszanym WLTP. Czeski cennik zaczyna się 889 940 CZK, czyli ok. 160 tys. zł.
Z kolei wariant Excite ma słabszy silnik o mocy 156 KM, większy akumulator o pojemności 61,1 kWh i zasięg 400 km w cyklu mieszanym WLTP. Cena katalogowa wersji Excite w Czechach to 999 940 CZK, czyli ok. 180 000 zł.
MG ZS EV – Przystępny miejski Crossover
MG ZS EV zadebiutował w 2021 jako konwersja spalinowej odmiany. To miejski kompaktowy SUV (pozycjonowany jako C-SUV) o długości 4,32 m. Początkowo oferowano tylko jedną odmianę z baterią 44,5 kWh, która może nie rozpieszczała zasięgiem, ale za to samochód miał bardzo atrakcyjną cenę – w przeliczeniu na PLN poniżej 150 000 zł. Od zeszłego roku do wyboru są dwie baterie: 50,3 kWh i aż 70 kWh.
Odmiana Emotion z mniejszą baterią 50,3 kWh, napędem na przód i silnikiem o mocy 177 KM oferuje zasięg 320 km (tryb mieszany WLTP) w cenie 889 940 CZK, czyli około 160 tys. zł.
Wariant Excite z dużą 70-kilowatogodzinną baterią to już wydatek 999 940 CZK, czyli około 180 tys. zł, ale w zamian dostajemy zasięg 440 km w cyklu mieszanym WLTP.
MG Marvel R
Model o nośnej nazwie Marvel R nie jest oferowany na rynkach Europy Centralnej, ale można go kupić w 14 krajach Starego Kontynentu. Samochód zadebiutował w 2021 roku jako średniej wielkości SUV (klasa D-SUV) konkurujący z Hyundaiem Ioniq 5, Skodą Enyaq iV czy Volkswagenem ID.4
Na rynku Brytyjskim samochód występuje w trzech liniach wyposażenia (Comfort, Luxury, Performance) i w dwóch wariantach napędu. Obie wersje mają tę samą baterię (70 kWh). Podstawowy napęd stanowi jeden silnik o mocy 179 KM, zapewniający sprint od 0 do 100 km/h w 7,9 s i zasięg 400 km. Odmiana Performance ma napęd na cztery koła, a trzy silniki o łącznej mocy 288 KM oferują przyspieszenie do “setki” w zaledwie 4,9 s i zasięg 370 km. Na rynku niderlandzkim cennik wariantu Comfort zaczyna się od 44.485 EUR czyli około 197 tys. zł.
MG Cyberster
Wisienką na torcie portfolio MG jest roadster z miękkim dachem i drzwiami nożycowymi zaprezentowany na Starym Kontynencie podczas tegorocznego Goodwood Festival of Speed. Samochód ma (dwa lub trzy) silniki o łącznej mocy 540 KM mocy i potężnym momencie obrotowym 725 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h według zapowiedzi to imponujące 3,2 s. Producent zapowiada montaż dużego akumulatora o pojemności 77 kWh, który ma pozwolić na pokonanie 570 km na jednym ładowaniu. Cena nie jest jeszcze znana bo samochód ma zadebiutować w Chinach na pod koniec tego roku, a w Europie w 2024 roku. Według nieoficjalnych informacji, samochód ma kosztować na rynku chińskim ok. 240 tys. juanów czyli równowartość około 140 tys. zł. Z pewnością cena w Europie będzie wyższa chociażby ze względu na cło, ale może się okazać, że cena w stosunku do oferowanej mocy i radości z jazdy będzie bardzo atrakcyjna.
MG Cyberster poza designem ma oferować doskonałe osiągi za przystępną cenę. Auto podczas pokazu na Goodwood Festival of Speed Fot. MG
Podsumowanie
Wydaje się, że produkty z logo MG mają wszystko czego potrzeba do osiągnięcia rynkowego sukcesu: sprawdzoną technikę opracowaną przez centra badawcze SAIC, nowoczesny, ale nie udziwniony design, odpowiedni poziom wyposażenia z zakresu komfortu, a do tego samochody czerpią z niemal 100-letniego dziedzictwa brytyjskiej marki MG. Z pewnością w rynkowym sukcesie nie przeszkodzi niskie pozycjonowanie cenowe w klasie (w szczególności praktycznego kombi MG5 Electric za 160 tys. zł czy MG4 za około 140 tys. zł). SAIC zapowiada sprzedaż miliona samochodów MG w przyszłym roku i zważywszy na wyniki z pierwszej połowy bieżącego roku (370 tys. szt.) i na coroczną dynamikę wzrostu sprzedaży (dwucyfrowe wzrosty r/r) – może się okazać, że zarówno w Oksfordzie, jak i Szanghaju będą strzelać korki szampana podczas celebracji sprzedaży milionowego egzemplarza.
O możliwości pojawienia się w Polsce MG mówiło się już od dawna. Medialne wróble ćwierkają, że pod koniec listopada, podczas konferencji MG Motor (spółka córka SAIC), plany zostaną skonkretyzowane. Potwierdziliśmy spekulacje u źródła. „30 listopada odbędzie się duże wydarzenie dla mediów i potwierdzamy rozpoczęcie sprzedaży w Polsce. Jednak wszelkie szczegóły co do terminów, dostępnych modeli i cen, będą sukcesywnie udostępniane nie wcześniej niż 30 listopada” – powiedział przedstawiciel
marki MG w rozmowie z elektromobilni.pl. Jednym z ważniejszych modeli w naszym kraju ma być MG4. Będzie się działo.
elektromobilni.pl