Mercedes wchodzi w akumulatorowy recykling

Niemiecki koncern w ramach wdrażania globalnej strategii recyklingu samochodowych systemów akumulatorowych zbuduje w Kuppenheim własny dedykowany do tego zakład. Zastosuje w nim innowacyjną metodę hydrometalurgii, która zwiększa wskaźnik recyklingu do ponad 96 procent. Zakład ma rozpocząć pracę w 2023 r. Mercedes deklaruje, że na badania i pilotażową fabrykę przeznaczy od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów euro.

Neutralny pod względem emisji CO2 zakład recyklingu powstanie w Kuppenheim w południowych Niemczech. Koncern samochodowy zbuduje go wraz z partnerem technologicznym Primobiusem i renomowanymi instytutami badawczymi. Współpraca z partnerami high-tech w Chinach i USA zapewnia w przyszłości zamknięcie obiegu materiałów nadających się do recyklingu na całym świecie Zakład ma rozpocząć pracę w 2023 r.

Obieg zamknięty

Koncern postawił na zasadę zrównoważonego rozwoju jako integralną część swojej strategii korporacyjnej. Dlatego zmierza do produkcji neutralnej pod względem emisji CO2 i przejścia na portfolio pojazdów całkowicie elektrycznych. Teraz chce stworzyć zamknięty obieg materiałów nadających się do recyklingu, co ma być kluczowe znaczenie dla zmniejszenia zużycia zasobów.

Mercedes-Benz dąży do jasnego celu, aby chronić zasoby. Chcemy maksymalizować wdrażanie wszystkich używanych surowców do gospodarki o obiegu zamkniętym. Recykling jest tu kluczowym czynnikiem. Dzięki naszemu nowemu zakładowi recyklingu w Kuppenheim zwiększamy wskaźnik recyklingu do ponad 96 procent, jednocześnie poszerzając nasze własne doświadczenie w zakresie tworzenia łańcucha dostaw dla akumulatorów. Dzięki ukierunkowanym wspólnym przedsięwzięciom jako partnerzy technologiczni w Chinach i Stanach Zjednoczonych, globalizujemy naszą strategię recyklingu baterii i podejmujemy decydujący krok w kierunku zamknięcia obiegu recyklingu w e-mobilności – powiedział Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. zarządzania produkcją i łańcuchem dostaw.

Holistyczna gospodarka

Utworzenie własnego pilotażowego zakładu recyklingu systemów akumulatorów litowo-jonowych jest niejako kamieniem milowym w globalnej strategii recyklingu akumulatorów Mercedes-Benz. W tym celu koncern założył firmę Licular GmbH jako spółkę zależną będącą w całości jego własnością. W zakresie projektowania koncepcyjnego i budowy obiektów firma planuje współpracę z partnerem technologicznym Primobius. Wniesie on do projektu niezbędną wiedzę technologiczną, m.in. odpowiednie badania wstępne. Firmy podpisały protokół ustaleń. Wsparcie naukowe projektu zapewnią renomowane instytuty badawcze Instytutu Technologii w Karlsruhe oraz Politechniki w Clausthal i Berlinie.

Mercedes wchodzi w akumulatorowy recykling - merc02

Oczekuje się, że projekt procesu opatentowanej hydrometalurgii ze współczynnikiem odzysku wynoszącym ponad 96 procent pozwoli na holistyczną gospodarkę obiegu zamkniętego materiałów akumulatorowych. Mercedes zainwestuje od kilkunastu do kilkudziesięciu mln EUR w badania i rozwój, a także w budowę pilotażowego zakładu. Projekt otrzymał również perspektywę dofinansowania w ramach programu wsparcia innowacji baterii niemieckiego Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Ochrony Klimatu.

Gromadzone know-how

Fabryka pilotażowa w zakładzie Kuppenheim włączy markę Mercedes-Benz w ważny obszar recyklingu baterii. Dzięki niej nastąpi uniezależnienie firmy od dostaw surowców w przyszłości. Jednocześnie gromadzimy ważne know-how na temat gospodarki o obiegu zamkniętym i tworzymy nowe, zrównoważone miejsca pracy – powiedział Michael Brecht, przewodniczący rady zakładowej Mercedes-Benz w Gaggenau i Kuppenheim, a tym samym również Licular GmbH, wiceprzewodniczący rady nadzorczej Mercedes-Benz Group AG.

W przyszłości nowy zakład pilotażowy będzie planował cały łańcuch procesów recyklingu baterii: od opracowania koncepcji logistycznych i zrównoważonego recyklingu cennych surowców po reintegrację recyklatu w produkcji nowych baterii.  Budowa zakładu przebiega w dwóch etapach. Początkowo do 2023 r. ma powstać zakład demontażu mechanicznego. W drugim etapie mają zostać uruchomione urządzenia do hydrometalurgicznej obróbki materiałów akumulatorowych.

Tysiące modułów z odzysku

Zakład pilotażowy ma mieć roczną zdolność produkcyjną 2500 ton. Odzyskane materiały zostaną zawrócone do obiegu recyklingu, aby wyprodukować ponad 50 000 modułów akumulatorowych do nowych modeli Mercedes-EQ.

Powrót surowców z recyklingu do cyklu materiałowego systemów akumulatorowych jest ważną dźwignią dla ochrony zasobów zwłaszcza a dziedzinie syntezy materiałów oraz produkcji elektrod i ogniw do projektu. Walidacja skupi się nie tylko na ponownej syntezie obecnych materiałów katodowych, ale także obejmie produkcję przyszłych generacji materiałów – powiedział prof. dr Helmut Ehrenberg z Instytutu Materiałów Stosowanych i Magazynowania Energii przy Instytucie Technologii w Karlsruhe.

Mercedes wchodzi w akumulatorowy recykling - merc03

Zamknięcie obiegu materiałowego odgrywa istotną rolę w ocenie cyklu życia pojazdów elektrycznych. Wykorzystanie z recyklingu surowce mają potencjał, aby znacznie zmniejszyć ślad węglowy i w sposób zrównoważony chronić zasoby. Cieszymy się, że możemy uczestniczyć w tak przyszłościowym projekcie – podsumował Prof. dr Matthias Finkbeiner, kierownik ds. zrównoważonej inżynierii i dyrektor zarządzający Instytutu Technicznej Ochrony Środowiska na Politechnice Berlińskiej.

Źródło: na podstawie mercedes-benz

REKLAMA