Oddział Mercedesa odpowiedzialny za produkcję samochodów dostawczych do chwili obecnej wyprodukował ponad 25 000 w pełni elektrycznych (BEV) pojazdów tego typu. Najlepiej sprzedającym się autem BEV jest eVito, a następnie eSprinter i EQV. Firma w tym roku uzupełni swoją ofertę o elektryczne małe vany eCitan, EQT. Niemiecki koncern od 2025 roku chce produkować już tylko elektryki. Producent powalczy także o rynki USA i Kanady. Z myślą o amerykańskich klientach, nowa generacja eSprintera będzie miała ponad dwukrotnie większy zasięg niż obecna wersja.
Cel – numer jeden wśród eVanów
Firma do błyskawicznie rosnącego rynku e mobilności dostosowuje swoją strategię dalszego przejścia na produkcję aut z napędem elektrycznym. Obecnie z modelem eCitan, a w przyszłości EQT, Mercedes-Benz Vans uzupełni w tym roku gamę produktów, oferując eVans we wszystkich segmentach. – Mamy jasny cel, chcemy być w dłuższej perspektywie wiodącym producentem w dziedzinie elektrycznych samochodów dostawczych! Mamy doskonały punkt wyjścia: pod koniec 2021 roku ponownie byliśmy liderem rynku w obu segmentach średnich i dużych samochodów elektrycznych w Europie – powiedział Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans.
Już w 2010 roku Vito E-Cell był pierwszą małą serią pojazdów akumulatorowo-elektrycznych, która zjechała z linii produkcyjnej. Dzisiejsze portfolio elektryczne obejmuje zarówno pojazdy średniej wielkości (EQV, eVito i eVito Tourer), jak i duże vany (eSprinter).
Na horyzoncie eCitan i EQT
W 2022 roku portfolio zostanie uzupełnione o całkowicie elektryczne małe vany (eCitan, EQT). W ten sposób Mercedes-Benz Vans zaoferuje całkowicie elektryczny wariant modelu we wszystkich segmentach (zelektryfikuje całe swoje portfolio). Produkcja eSprintera nowej generacji rozpocznie się w Charleston (Karolina Południowa, USA) w drugiej połowie 2023 roku, a następnie ruszy w Düsseldorfie i Ludwigsfelde.
Mercedes-Benz zainwestował około 350 mln euro w następną generację eSprintera. Z tego około 150 mln euro zostanie zainwestowanych w dostosowanie produkcji w trzech zakładach. Zrównoważony rozwój jest główną zasadą Mercedes-Benz, dlatego produkcja we wszystkich fabrykach Mercedes-Benz Vans będzie neutralna pod względem emisji CO2 od 2022 roku, a tym samym również produkcja nowej generacji eSprintera.
Na jednej linii
Od 2010 roku Mercedes-Benz Vans zgromadził rozległe doświadczenie w produkcji eVans, zwłaszcza w zakresie elastycznej produkcji na jednej linii produkcyjnej. eVito, EQV i eSprinter działają na tej samej linii produkcyjnej, co ich odpowiedniki z silnikami spalinowymi. Daje to tę korzyść, że produkcję można bardzo precyzyjnie dostosować do rzeczywistych potrzeb rynku i nie trzeba było tworzyć dodatkowych linii produkcyjnych.
Całkowicie elektryczni
Producent zapowiedział, że pod koniec dekady marka z gwiazdą będzie gotowa, by stać się w pełni elektryczną – wszędzie tam, gdzie pozwolą na to warunki rynkowe. Oznacza to, że od 2025 roku wszystkie nowo opracowane samochody dostawcze będą wyłącznie elektryczne. Opierają się one na całkowicie nowej, modułowej i całkowicie elektrycznej architekturze pojazdu dostawczego VAN.EA.
Nowe elektryki prawie gotowe
Wraz z nadchodzącym modelem EQT, który wciąż jest w fazie rozwoju, Mercedes-Benz Vans będzie oferować elektryczny wariant modelu dla klientów komercyjnych i prywatnych w całym portfolio po eVito, eSprinter, EQV i nowym eCitan. Po udanych zimowych testach, które skupiały się na osiągach, funkcjach wstępnego przygotowania, na nadchodzące miesiące zaplanowano kolejne testy z całkowicie elektrycznym małym vanem klasy premium w południowej Europie. EQT uzupełnia w tym roku portfolio o 5-osobowy samochód, a w przyszłym roku o 7-miejscowy.
eSprinter nowej generacji testowany w Szwecji
Jeśli chodzi o wymagania dla następnej generacji eSprinterów zostały określone w ścisłej współpracy z klientami, m.in. z sektora CEP (usługi kurierskie, ekspresowe i paczkowe), a także producentami zabudów. Ponieważ klienci wymagają, by ich samochód dostawczy nie zawiódł ich nawet w warunkach ekstremalnej zimy, na początku roku Mercedes-Benz poddał następną generację eSprintera w pobliżu koła podbiegunowego testowi wytrzymałościowemu.
Na placu testowym w Arjeplog w Szwecji w pobliżu koła podbiegunowego pojazdy były intensywnie testowane, w tym pod kątem wpływu ekstremalnego zimna na prowadzenie, ergonomię, zarządzanie temperaturą i komfort wnętrza. W komorach chłodniczych pojazdy były dodatkowo chłodzone przed rozpoczęciem podróży w celu sprawdzenia zabezpieczenia przed zimnem elementów napędu, systemów grzewczych, oprogramowania i interfejsów. Zachowanie ładowania i zarządzanie ładowaniem zostały również szczegółowo zbadane i zoptymalizowane.
Większy zasięg dla amerykańskiego klienta
Firma pochwaliła się, że „już po dobrej połowie wielotygodniowego okresu testowego stało się jasne: eSprinter nowej generacji przeciwstawia się lodowi i śniegowi, ekstremalnemu mrozowi i radzi sobie nawet z najbardziej wymagającymi cyklami testowymi”.
Nowa generacja eSprinter ma nie tylko otwierać nowe segmenty klientów, ale także nowe rynki, w tym USA i Kanadę. Co istotne zasięg zwiększy się ponad dwukrotnie w porównaniu z obecnym eSprinterem, w zależności od konfiguracji. To ważne choćby w kontekście klienta amerykańskiego. Tamtejszy rynek jest szczególnie chłonny jeśli chodzi o segment elektrycznych półciężarówek. Na Mercedesa czeka zaś groźna konkurencja w postaci m. in. Forda.
Źródło: na podstawie mercedes-benz.com, własne