Dostawy aut osobowych Mercedes-Benz z hybrydowym napędem plug-in oraz zasilaniem elektrycznym osiągnęły w ubiegłym roku rekordowy poziom 227 458 sztuk (+69,3%), z czego 48 936 stanowiły w 100% elektryczne (BEV) samochody osobowe Mercedes-EQ (+154,8%). Całkowita sprzedaż BEV-ów (łącznie z Mercedes-Benz Vans) w 2021 r. wzrosła do ponad 99 000 sztuk. W ubiegłym roku na potrzeby użytku komercyjnego niemiecki koncern sprzedał ponad 9000 elektrycznych vanów. Łącznie, producent siedzibą w Stuttgarcie dostarczył w roku ubiegłym do klientów 2,4 miliona pojazdów.
– W tym niełatwym roku samochody z rodzin Maybacha, AMG i Klasy G ustanowiły nowe rekordy. Poziom zamówień na EQS-a – samochód elektryczny o największym zasięgu dostępny obecnie na rynku – jest bardzo zachęcający. Co więcej, w grudniu ruszyła produkcja pierwszego całkowicie elektrycznego wariantu AMG, rozpoczynając nowy rozdział w historii naszego elektrycznego flagowca. Silny globalny popyt na wszystkie nasze marki zapewnia Mercedes-Benz dodatkową energię – możemy przyspieszyć nasze wejście w nową, elektryczną erę motoryzacji – powiedziała Britta Seeger, członek zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG odpowiedzialna za marketing i sprzedaż.
Klasa G i S z rekordami
W 2021 r. dostawy Klasy S wzrosły o 40%, do 87 064 sztuk, przy czym sprzedaż w Chinach stanowiła 35,5% światowego popytu. Klasa G osiągnęła nowy rekord – 41 174 dostarczonych samochodów. Mercedes-AMG przekazał klientom w ub.r. 145 979 aut (+16,7%). Sprzedaż submarki Mercedes-Maybach wzrosła do 15 730 egzemplarzy (+50,7%), do czego również przyczynili się nabywcy z Państwa Środka, gdzie Mercedesy-Maybachy sprzedają się w tempie ponad 900 miesięcznie.
Dostawy Mercedes-Benz w regionie Azji i Pacyfiku od stycznia do grudnia 2021 r. spadły do 1 009 763 egzemplarzy (-1,6%). W Chinach wyniosły 758 863 sztuk (-2%), a w Europie – 696 136 (-11,2%), z czego na Niemcy przypada 213 105 aut (-25,5%). W USA klienci odebrali 276 102 samochodów osobowych z gwiazdą (+0,4%), a sprzedaż w całym regionie Ameryki Północnej osiągnęła wynik 318 456 sztuk (+0,3%).
Wzrosła sprzedaż dostawczaków
Sprzedaż aut dostawczych Mercedes-Benz Vans w 2021 r. wzrosła o 2,6%, do 334 210 sztuk. To zasługa silnego popytu w pierwszej połowie roku, zwłaszcza w Chinach i Stanach Zjednoczonych, gdzie dostawy wzrosły, odpowiednio, o 11,3% i 4,8%. W Europie wyjątkowo wysoki wzrost liczby dostaw w ub.r. odnotowano w Hiszpanii – 23,2%. W Stanach Zjednoczonych sprzedano 53 472 egzemplarze modeli Sprinter i Metris, a ten pierwszy ponownie był jednym z motorów napędzających sprzedaż.
Opóźniona podaż
W czwartym kwartale „wąskie gardła” w dostawach półprzewodników spowodowały, że wysokie zapotrzebowanie klientów było zaspokajane z opóźnieniem. Dostawy aut dostawczych w porównaniu do wysokich wyników z tego samego okresu 2020 r., gdy rynek odbudowywał się po stratach z powodu pandemii, spadły o 12,9%. Łącznie w okresie październik-grudzień 2021 na całym świecie dostarczono 90 532 sztuk Sprintera, Vito i Citana, przy czym w Europie, a także w USA i Kanadzie zanotowano spadki sprzedaży. W Chinach dostawy wzrosły jednak o 10,1%.
Podwojona sprzedaż VAN-ów
W ubiegłym roku na potrzeby użytku komercyjnego sprzedano ponad 9000 elektrycznych vanów. To dwukrotnie więcej niż w 2020 r. Tym samym udział pojazdów elektrycznych we flocie samochodów dostawczych ponownie wzrósł. W 2022 r. kolejnych klientów do zakupu elektrycznego auta użytkowego ma szansę przekonać eVito Furgon wprowadzony na rynek w grudniu ub.r. – z pojemniejszym akumulatorem oraz standardową funkcją szybkiego ładowania.
– W 2021 r. byliśmy w stanie osiągnąć niezwykły wynik Mercedes-Benz Vans pomimo szeregu wyzwań związanych pandemią. Popyt ze strony klientów pozostaje niezmiennie wysoki, a zamówień na nasze w pełni elektryczne vany na użytek komercyjny i prywatny stale przybywa. Ponadto, w czwartym kwartale w Europie zadebiutował zupełnie nowy Citan – dostępny jako Furgon i Tourer, który już został wybrany Międzynarodowym Vanem Roku 2022 – powiedział Klaus Rehkugler, szef marketingu i sprzedaży w Mercedes-Benz Vans.
Wyniki sprzedaży Mercedes-Benz Cars & Vans
IV kw. 2021 | Zmiana w % | 2021 | Zmiana w % | |
Mercedes-Benz* | 464 130 | -24,6 | 2 054 962 | -5,0 |
11 838 | -27,8 | 38 514 | +0,3 | |
Mercedes-Benz Cars | 475 968 | -24,7 | 2 093 476 | -5,0 |
Mercedes-Benz Vans (modele dostawcze) | 90 532 | -12,9 | 334 210 | +2,6 |
Mercedes-Benz Cars & Vans | 566 500 | -23,0 | 2 427 686 | -4,0 |
– w tym: BEVy | 35 026 | +29,7 | 99 301 | +90,3 |
Sprzedaż aut osobowych Mercedes-Benz w poszczególnych regionach | ||||
167 956 | -29,0 | 696 136 | -11,2 | |
– w tym: Niemcy | 60 591 | -36,4 | 213 105 | -25,5 |
Azja-Pacyfik | 219 160 | -21,3 | 1 009 763 | -1,6 |
– w tym: Chiny | 166 660 | -18,6 | 758 863 | -2,0 |
Ameryka Północna | 70 370 | -21,1 | 318 456 | +0,3 |
– w tym: USA | 60 326 | -22,7 | 276 102 | +0,4 |
*w tym Klasa V i EQV
Źródło: na podstawie Mercedes-Benz