Przewidywany umiarkowany wzrost
S&P Global przewiduje, że krajowa sprzedaż lekkich pojazdów w Chinach odnotuje niewielki wzrost o 0%–2% w latach 2023–2024. Jednak pierwsze osiem miesięcy tego roku przyniosło stosunkowo spłaszczoną krzywą sprzedaży, a niepewne nastroje konsumentów mogą zahamować wzrost w 2024 r. W raporcie prognozuje się również, że w ciągu najbliższych dwóch lat wzrost krajowej sprzedaży pojazdów elektrycznych (EV) w Chinach będzie mniej dynamiczny i wyniesie około 15–25%. Choć sprzedaż obecnie wzrosła o około 30% w pierwszych ośmiu miesiącach 2023 r., trudności makroekonomiczne mogą spowolnić wzrost w 2024 r.
Większa konkurencja i mniejszy eksport
Konkurencja na chińskim rynku motoryzacyjnym zaostrza się, a lokalne marki zyskują na popularności, szczególnie w segmencie pojazdów elektrycznych. Zagraniczne marki współpracują z chińskimi producentami samochodów elektrycznych, aby wykorzystać ich platformy produkcyjne i możliwości oprogramowania, co wskazuje na prawdopodobieństwo zacieśnienia współpracy w ciągu najbliższych 12–24 miesięcy.
Jednak prognozuje się, że wzrost chińskiego eksportu samochodów prawdopodobnie spadnie w 2024 r. ze względu na pojawiające się przeszkody w handlu. Jedną z nich jest dochodzenie antysubsydyjne prowadzone przez UE w sprawie pojazdów elektrycznych importowanych z Chin. To może utrudnić chiński eksport pojazdów elektrycznych po 2024 r.
Dynamika rynku akumulatorów
W raporcie zauważono, że tempo produkcji akumulatorów w Chinach spowalnia. Udział w rynku zyskują konkurencyjni producenci także z innych kontynentów. Jednak CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Ltd.) w dalszym ciągu pozostaje dominującym graczem na rynku akumulatorów. Raport zwraca też uwagę na ważną rolę kosztów materiałów, szczególnie cen węglanu litu.