PSPA: „Polish EV Outlook 2023”
Prawie 170 tys. sztuk już za osiem lat – tyle wyniesie liczba nowo rejestrowanych osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce – wynika z najnowszej edycji komercyjnego raportu „Polish EV Outlook”, opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). To ponad 10 razy więcej niż w 2022 r. Ujęte w poprzednim wydaniu raportu PSPA prognozy rozwoju rynku BEV na rok 2022 były zbliżone do wyniku rzeczywistego w niemal 100%.
Paszport bateryjny

O paszporcie łatwo zapomnieć, gdy podróżujemy po krajach Unii Europejskiej ze zwykłym dowodem osobistym (niestety na honorowanie cyfrowych dokumentów w mObywatel trzeba będzie jeszcze poczekać). Okazuje się jednak, że idea paszportu po latach wraca w krajach Unii. Tym razem będzie to coś innego: cyfrowy paszport produktu. Innymi słowy, dokument, bez którego europejska gospodarka już nie może się obyć. A tym bardziej – elektromobilność. Każdy kij ma jednak dwa końce. Oprócz korzyści, pojawia się też szereg pytań i wątpliwości, na które zwracają uwagę specjaliści.

Strefy czystego transportu

Strefy Czystego Transportu (SCT) to proekologiczne obszary z powodzeniem funkcjonujące już w ponad 320 miastach Europy w jednym i tym samym celu – aby poprawiać stan zdrowia mieszkańców i kondycję środowiska. Niebawem pojawią się także w polskich miastach. Jak mają wyglądać? Jak je tworzyć? Na te i szereg innych pytań odpowiedź przyniosą wnioski z „Laboratorium Stref Czystego Transportu”, projektu realizowanego przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB), Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i norweskie stowarzyszenie pojazdów elektrycznych Norsk Elbilforening.

Wywiad: „Mamy szansę zaistnieć”

Zielona transformacja w transporcie oznacza jednocześnie duże przetasowania na rynku pracy. Zwyciężą rynki, które będą w stanie najszybciej zaabsorbować nowe inwestycje i rozwinąć swój elektromobilny potencjał. Stracić mogą te, które przegapią zmiany. O tym, jak wygląda polski rynek pracy w dobie transformacji napędowej, porozmawialiśmy z Dagmarą Żuromską, Strategic Business Development Managerem w Randstad Polska.

Audi Q4 e-tron

Najmniejszy elektryk Audi ma wiele do zaoferowania. Średniej wielkości SUV jest pakowny, przestronny i stylistycznie przyćmiewa swojego spalinowego odpowiednika Audi Q5. Q4 e-tron zbudowany na platformie MEB, podobnie jak cała rodzina ID., Enyaq i Born Seata, różni się jednak od swoich „braci” z Grupy. Wszak to segment premium. Szkoda tylko, że ładowanie w modelu ograniczono do 135 kW. Szukam dziury w całym? No, może.