– Baterie w autobusach elektrycznych w wyniku ich eksploatacji tracą część swojej pojemności i sprawności. Akumulatory o pojemności poniżej 80 procent, które nie są już użyteczne w autobusach, mogą stać się doskonałym elementem stacjonarnego magazynu energii elektrycznej. Drugie życie baterii jest więc wydłużeniem ich okresu użyteczności o co najmniej 8 lat. Podczas realizacji projektu, sprawdzaliśmy, jak magazyn współpracuje z ładowarką do pojazdów elektrycznych oraz jak wpływa na parametry lokalnej sieci elektroenergetycznej. Planujemy dalsze analizy pracy magazynu oraz weryfikację możliwości jego integracji na przykład ze źródłami wytwórczymi Grupy – powiedział Patryk Demski, wiceprezes Grupy Tauron ds. strategii i rozwoju.
Od kilku lat zarówno na rynku polskim jak i europejskim obserwujemy zwiększającą się liczbę użytkowanych autobusów elektrycznych. Jak wynika z danych przedstawionych przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych po polskich drogach jeździ obecnie ponad 1100 autobusów elektrycznych. A będzie ich tylko więcej. W listopadzie Parlament Europejski poparł nowe przepisy mające na celu zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza z samochodów ciężarowych i autobusów. Tym samym po 2030 roku nowe autobusy miejskie będą już tylko bezemisyjne. Tym bardziej projekt Taurona wydaje się rozwojowy.
Przypomnijmy, że ciężarówki, autobusy miejskie i autobusy dalekobieżne, są odpowiedzialne za ponad 25% emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu drogowego w UE. Standardowy okres użytkowania modułów bateryjnych w autobusie elektrycznym to od 8 do 10 lat. Biorąc pod uwagę rozwój elektromobilności w transporcie publicznym w najbliższych latach będziemy obserwować znaczący wzrost dostępnych pakietów bateryjnych drugiego życia. Dzięki zastosowaniu ich w magazynie stacjonarnym cykl życia baterii może zostać przedłużony o wiele lat. Dzięki temu zamiast do utylizacji, trafią one do ponownego obiegu.
Magazyn jest pierwszym w Polsce przemysłowym magazynem „Second life” wykorzystującym używane pakiety bateryjne. Magazyn jest bezpośrednio przyłączony do sieci elektroenergetycznej, zbudowany jest z czterech modułów bateryjnych, w których znajduje się po 78 pojedynczych ogniw bateryjnych, każdy z modułów waży około 500 kilogramów, pochodzą one z pierwszego autobusu elektrycznego kursującego w Jaworznie.
– Magazyny energii wykorzystujące ogniwa litowo-jonowe będą stanowić istotny element inteligentnej infrastruktury elektroenergetycznej. Niewielkie magazyny stanowią efektywne narzędzie stabilizujące pracę sieci elektroenergetycznych szczególnie w sieciach niskich napięć, w których udział energii z niestabilnych źródeł OZE dynamicznie rośnie, a także istotnym elementem układu mikrosieci czy spółdzielni energetycznych. Ogniwa litowo-jonowe z autobusów mogą tu odegrać znaczącą rolę ze względu na przewidywaną zwiększającą się podaż wyeksploatowanych baterii oraz na niższe koszty budowy w porównaniu do klasycznych magazynów przemysłowych – dodał Demski.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.