Jak donosi Reuters potencjalne partnerstwa mają być efektem spowolnieniem światowego popytu na pojazdy z napędem BEV i podkreśla rosnącą presję ze strony konkurencji zza Wielkiego Muru. Mówiąc wprost chodzi o to, aby obniżyć ceny baterii do poziomów odpowiadających tańszym produktom „chińskich rywalów”.
Renault odbierze LFP
Na razie pewne jest, że jednym z odbiorców tanich baterii ma być francuskie Renault. Podwrocławska fabryka LG Energy Solution będzie dostarczać litowo-żelazofosforanowe (LFP) baterie typu pouch dla Ampere (Grupa Renault) – przez pięć lat, począwszy od 2025 roku. Łączna pojemność wyniesie około 39 GWh. Kontrakt obejmie dostarczenie akumulatorów do 590 tys. pojazdów.
Renault zamierza uwzględnić technologię akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) w swoich planach masowej produkcji pojazdów elektrycznych, wybierając m. in. LGES ale i jego chińskiego rywala CATL, jako partnerów w budowaniu łańcucha dostaw w Europie.
– Prowadzimy rozmowy z chińskimi firmami, które opracują z nami katodę LFP i będą produkować ją dla Europy. Rozważamy różne ścieżki współpracy, w tym tworzenie spółek joint venture i podpisywanie długoterminowych umów na dostawy – powiedział Reutersowi Wonjoon Suh, lider działu zaawansowanych akumulatorów samochodowych LGES, jednocześnie nie ujawnił o jakie konkretnie firmy chodzi.
Tańsze baterie, tańsze auta
LGES chciałby w ciągu trzech lat obniżyć koszty produkcji akumulatorów LFP do poziomu odpowiadającego chińskim konkurentom. Warto w tym miejscu przypomnieć, że katoda jest najdroższym elementem akumulatora do pojazdów elektrycznych i odpowiada za około jedną trzecią całkowitego kosztu ogniwa akumulatora.
Chiny dominują w światowych dostawach katod LFP, a ich największymi producentami są Hunan Yuneng New Energy Battery Material, Shenzhen Dynanonic czy Hubei Wanrun. Większość akumulatorów do pojazdów elektrycznych wykorzystuje obecnie jeden z dwóch rodzajów katod: na bazie niklu lub LFP.
Niklowe katody
Katody na bazie niklu, takie jak te stosowane w Tesli, są w stanie magazynować więcej energii, ale zużywają kosztowne materiały. Katody LFP, popularne wśród chińskich producentów pojazdów elektrycznych, takich jak BYD zazwyczaj nie magazynują tak dużo energii, ale są bezpieczniejsze i zwykle tańsze.
LGES rozważa trzy nowe lokalizacje – Maroko, Finlandię i Indonezję – do produkcji katod LFP. Firma jest obecnie na etapie wstępnych rozmów z producentami samochodów w Stanach Zjednoczonych, Europie i Azji. Jednak Europa mająca większy popyt na przystępne cenowo modele pojazdów elektrycznych ma priorytet (segment ten odpowiada za około połowę sprzedaży pojazdów elektrycznych w regionie, czyli więcej niż w USA).
Południowokoreańscy producenci baterii LGES, Samsung SDI oraz SK On mieli łącznie 50,5% udziału w rynku akumulatorów do pojazdów elektrycznych w Europie w pierwszych pięciu miesiącach tego roku, przy czym udział LGES wyniósł 31,2%, (według SNE Research – przyp. red.). Chińscy rywale w dziedzinie akumulatorów mieli 47,1% udziału w rynku europejskim, na czele z CATL (34,5%).
RaWa