W świecie samochodów elektrycznych rzeczywisty zasięg to wciąż jeden z najgorętszych tematów. Teoretyczne dane z homologacji WLTP czy EPA wyglądają imponująco na papierze, ale dopiero testy w realnym ruchu drogowym pokazują, jak daleko faktycznie można dojechać na jednym ładowaniu. Zasięgi aut z „pokolenia na pokolenie” rosną i samochody mogą zajechać coraz dalej, ale właściciele i potencjalni klienci są nadal bardzo mocno zainteresowani tym, ile przejadą bez wizyty na ładowarce. Trudno się dziwić.
Test El Prix letnia edycja 2025 – wyniki
Największy zasięg w tegorocznym El Prix osiągnął Lucid Air Grand Touring, który przejechał 829 km. Choć to o 13,7% mniej niż oficjalna wartość WLTP (960 km), wynik i tak robi ogromne wrażenie. Auto pokonało dystans przy temperaturach sięgających nawet -6°C oraz częstych opadach deszczu – warunkach, które zdecydowanie nie sprzyjają oszczędnej jeździe.

Warto zauważyć, że wynik Lucida z 2025 roku bije dotychczasowy rekord Tesli Model S z 2023 roku, która wtedy osiągnęła 672 km. Od tamtego czasu metodologia testu się jednak zmieniła: dziś NAF przerywa jazdę, gdy pojazd zaczyna tracić moc lub funkcjonalność, a nie dopiero po całkowitym wyczerpaniu baterii.
Tesla Model 3 i Model Y – zasięg ponad WTLP
Chociaż Lucid przejechał najwięcej kilometrów, Tesla Model Y Long Range okazała się rzeczywistym zwycięzcą rankingu – przynajmniej jeśli chodzi o relację rzeczywistość vs. WLTP.

Model Y przejechał o 66 km więcej niż deklaruje producent (co daje wzrost o 11,3%), a Model 3 Long Range pokonał 721 km, czyli o 19 km więcej niż według normy WLTP. W świecie, gdzie producenci często „naciągają” dane homologacyjne, taki rezultat jest godny odnotowania.

Równie dobrze wypadło BMW iX xDrive60 (na zdjęciu powyżej), którego wynik także przewyższył dane katalogowe.
Chińscy rywale i modele bez rewelacji
Jednym z największych zaskoczeń testu okazał się Zeekr 7X – elektryk koncernu Geely. Ta marka w Europie dopiero powoli się pojawia. Samochód przejechał 593 km, czyli ponad 9% więcej niż wskazywał jego zasięg WLTP. To znak, że rywale nie mogą czuć się spokojnie, bo chińskie marki szybko się rozwijają. W kolejnej edycji mogą wypaść jeszcze lepiej.
Na drugim końcu tabeli znalazły się modele, które z różnych względów nie imponują zasięgiem. Skoda Elroq 60 osiągnęła niemal idealnie wynik z pomiarów WLTP (422 km), ale w praktyce nie miała większego zapasu. Z kolei Mercedes G 580 EQ i sportowy MG Cyberster rozczarowały – oba auta zużywały zbyt dużo energii w stosunku do rozmiaru baterii i osiągów.
| Model | WLTP zasięg (km) | Rzeczywisty zasięg (km) | Odchylenie procentowe |
| Audi A6 Avant e-tron | 663 | 656 | -1,1% |
| Audi Q6 e-tron | 582 | 563 | -3,3% |
| BMW iX xDrive 60 | 668 | 691 | 3,4% |
| BYD Sealion 7 | 502 | 523 | 4,2% |
| BYD Tang Long Range 4×4 | 530 | 572 | 7,9% |
| Ford Capri RWD Extended Range | 627 | 616 | -1,7% |
| Ford Explorer EV AWD Extended Range | 566 | 537 | -5,1% |
| Hongqi EHS7 4WD | 540 | 524 | -3,0% |
| Kia EV3 | 590 | 574 | -2,8% |
| Lotus Emeya R | 435 | 450 | 3,4% |
| Lucid Air Grand Touring | 960 | 829 | -13,7% |
| Mercedes-Benz G-Klasa | 455 | 467 | 2,6% |
| MG Cyberster GT | 443 | 429 | -3,2% |
| MG S5 | 465 | 492 | 5,8% |
| Opel Grandland Electric | 569 | 583 | 2,5% |
| Peugeot E-5008 GT 2WD | 488 | 516 | 5,7% |
| Polestar 3 LR Dual Motor | 695 | 670 | -3,6% |
| Polestar 4 LR Single Motor | 600 | 627 | 4,5% |
| Porsche Macan 4 | 543 | 548 | 0,9% |
| Skoda Elroq 60 | 424 | 422 | -0,5% |
| Tesla Model 3 LR RWD | 702 | 721 | 2,7% |
| Tesla Model Y LR AWD | 586 | 652 | 11,3% |
| Volkswagen ID.7 GTX Tourer | 568 | 595 | 4,8% |
| Volkswagen ID.Buzz GTX | 456 | 454 | -0,4% |
| Volvo EX90 AWD | 609 | 577 | -5,3% |
| Voyah Courage 4WD | 440 | 452 | 2,7% |
| Zeekr 7X AWD | 541 | 593 | 9,6% |
Ładowanie – szybciej, ale nie zawsze błyskawicznie
NAF sprawdził również możliwości szybkiego ładowania. Zasady testu były następujące: start ze stanem naładowania poniżej 10%, wstępne rozgrzanie baterii poprzez jazdę i pomiar tego, ile energii przybyło w ciągu 30 minut. Wynik? 13 z 27 testowanych modeli osiągnęło 80% pojemności w ciągu pół godziny. Warto dodać, że np. Lucid Air i Tesle korzystają z własnych strategii zarządzania temperaturą baterii i systemów szybkiego ładowania, co daje im wyraźną przewagę nad mniej zaawansowaną konkurencją.

Wyniki testu ładowania NAF El Prix 2025
| Model | Średnia moc ładowania (kW) | Czas ładowania 10–80% (minuty) | Czas wg producenta (minuty) |
| Audi A6 Avant e-tron | 218 | 22 | 21 |
| Audi Q6 e-tron | 226 | 20 | 21 |
| BMW iX xDrive 60 | 145 | 36 | 35 |
| BYD Sealion 7 | 177 | 25 | 24 |
| BYD Tang Long Range 4×4 | 130 | 41 | 46 |
| Ford Capri RWD Extended Range | 119 | 29 | 28 |
| Ford Explorer EV AWD Extended Range | 148 | 25 | 26 |
| Hongqi EHS7 4WD | 194 | 24 | 25 |
| Kia EV3 | 107 | 31 | 31 |
| Lotus Emeya R | 314 | 14 | 15 |
| Lucid Air Grand Touring | 182 | 31 | brak danych |
| Mercedes-Benz G-Klasse | 160 | 32 | 32 |
| MG Cyberstar GT | 107 | 32 | 38 |
| MG S5 | 111 | 28 | 28 |
| Opel Grandland Electric | 105 | 36 | 29 |
| Peugeot E-5008 GT 2WD | 99 | 34 | 30 |
| Polestar 3 LR Dual Motor | 135 | 35 | 30 |
| Polestar 4 LR Single Motor | 153 | 30 | 30 |
| Porsche Macan 4 | 219 | 21 | 21 |
| Skoda Elroq 60 | 107 | 27 | 25 |
| Tesla Model 3 LR RWD | brak danych | – | – |
| Tesla Model Y LR AWD | 130 | 31 | 18 |
| Volkswagen ID.7 GTX Tourer | 155 | 26 | 26 |
| Volkswagen ID.Buzz GTX | 150 | 28 | 26 |
| Volvo EX90 AWD | 158 | 32 | 30 |
| Voyah Courage 4WD | brak danych | – | 30 |
| Zeekr 7X AWD | 318 | 15 | 16 |
Norweski test a Polska
Z punktu widzenia polskich kierowców wyniki norweskich testów mają szczególne znaczenie. Norwegia to kraj zbliżony klimatycznie do wielu części Polski (zmienna pogoda, chłodniejsze lato, wilgotność, a także chłodna zima).
Dla osoby planującej zakup auta elektrycznego, test El Prix jest więc bardziej wartościowy niż dane z WLTP czy EPA. Przykład Tesli Model Y, która nie tylko dojechała najdalej względem swojej normy, ale też zbliżyła się do magicznych 700 km zasięgu, może być ważną wskazówką zakupową. Z kolei Lucid Air, mimo że obecnie niedostępny oficjalnie w naszym kraju (trzeba korzystać z prywatnych importerów), pokazuje, co potrafią auta nowej generacji. Czekamy na kolejne edycje i… jeszcze lepsze zasięgi.
PMA

