Ile na bateriach?

Letni test zasięgu NAF: Lucid i Tesla na czele

Dla osoby planującej zakup auta elektrycznego, test El Prix jest bardziej wartościowy niż dane z WLTP czy EPA
Źródło zdjęcia: ÖAMTC/MotorNAF

– Norweski automobilklub NAF od lat organizuje El Prix – coroczny test zasięgu EV w warunkach drogowych
– Wyniki najnowszej edycji, przeprowadzonej latem 2025 roku, przyniosły nie tylko nowego rekordzistę, ale też kilka zaskoczeń
– Amerykańskie marki znalazły się w czołówce, europejskie dały radę
– Chińscy rywale? Bez rewelacji

W świecie samochodów elektrycznych rzeczywisty zasięg to wciąż jeden z najgorętszych tematów. Teoretyczne dane z homologacji WLTP czy EPA wyglądają imponująco na papierze, ale dopiero testy w realnym ruchu drogowym pokazują, jak daleko faktycznie można dojechać na jednym ładowaniu. Zasięgi aut z „pokolenia na pokolenie” rosną i samochody mogą zajechać coraz dalej, ale właściciele i potencjalni klienci są nadal bardzo mocno zainteresowani tym, ile przejadą bez wizyty na ładowarce. Trudno się dziwić.

Test El Prix letnia edycja 2025 – wyniki

Największy zasięg w tegorocznym El Prix osiągnął Lucid Air Grand Touring, który przejechał 829 km. Choć to o 13,7% mniej niż oficjalna wartość WLTP (960 km), wynik i tak robi ogromne wrażenie. Auto pokonało dystans przy temperaturach sięgających nawet -6°C oraz częstych opadach deszczu – warunkach, które zdecydowanie nie sprzyjają oszczędnej jeździe.

Letni test zasięgu NAF: Lucid i Tesla na czele - lucid air grand Touring zasieg badanie
Air Grand Touring. Fot. Lucid

Warto zauważyć, że wynik Lucida z 2025 roku bije dotychczasowy rekord Tesli Model S z 2023 roku, która wtedy osiągnęła 672 km. Od tamtego czasu metodologia testu się jednak zmieniła: dziś NAF przerywa jazdę, gdy pojazd zaczyna tracić moc lub funkcjonalność, a nie dopiero po całkowitym wyczerpaniu baterii.

Tesla Model 3 i Model Y – zasięg ponad WTLP

Chociaż Lucid przejechał najwięcej kilometrów, Tesla Model Y Long Range okazała się rzeczywistym zwycięzcą rankingu – przynajmniej jeśli chodzi o relację rzeczywistość vs. WLTP.

Model Y przejechał o 66 km więcej niż deklaruje producent (co daje wzrost o 11,3%), a Model 3 Long Range pokonał 721 km, czyli o 19 km więcej niż według normy WLTP. W świecie, gdzie producenci często „naciągają” dane homologacyjne, taki rezultat jest godny odnotowania.

Równie dobrze wypadło BMW iX xDrive60 (na zdjęciu powyżej), którego wynik także przewyższył dane katalogowe.

Chińscy rywale i modele bez rewelacji

Jednym z największych zaskoczeń testu okazał się Zeekr 7X – elektryk koncernu Geely. Ta marka w Europie dopiero powoli się pojawia. Samochód przejechał 593 km, czyli ponad 9% więcej niż wskazywał jego zasięg WLTP. To znak, że rywale nie mogą czuć się spokojnie, bo chińskie marki szybko się rozwijają. W kolejnej edycji mogą wypaść jeszcze lepiej.

Na drugim końcu tabeli znalazły się modele, które z różnych względów nie imponują zasięgiem. Skoda Elroq 60 osiągnęła niemal idealnie wynik z pomiarów WLTP (422 km), ale w praktyce nie miała większego zapasu. Z kolei Mercedes G 580 EQ i sportowy MG Cyberster rozczarowały – oba auta zużywały zbyt dużo energii w stosunku do rozmiaru baterii i osiągów.

ModelWLTP zasięg (km)Rzeczywisty zasięg (km)Odchylenie procentowe
Audi A6 Avant e-tron663656-1,1%
Audi Q6 e-tron582563-3,3%
BMW iX xDrive 606686913,4%
BYD Sealion 75025234,2%
BYD Tang Long Range 4×45305727,9%
Ford Capri RWD Extended Range627616-1,7%
Ford Explorer EV AWD Extended Range566537-5,1%
Hongqi EHS7 4WD540524-3,0%
Kia EV3590574-2,8%
Lotus Emeya R4354503,4%
Lucid Air Grand Touring960829-13,7%
Mercedes-Benz G-Klasa4554672,6%
MG Cyberster GT443429-3,2%
MG S54654925,8%
Opel Grandland Electric5695832,5%
Peugeot E-5008 GT 2WD4885165,7%
Polestar 3 LR Dual Motor695670-3,6%
Polestar 4 LR Single Motor6006274,5%
Porsche Macan 45435480,9%
Skoda Elroq 60424422-0,5%
Tesla Model 3 LR RWD7027212,7%
Tesla Model Y LR AWD58665211,3%
Volkswagen ID.7 GTX Tourer5685954,8%
Volkswagen ID.Buzz GTX456454-0,4%
Volvo EX90 AWD609577-5,3%
Voyah Courage 4WD4404522,7%
Zeekr 7X AWD5415939,6%

Ładowanie – szybciej, ale nie zawsze błyskawicznie

NAF sprawdził również możliwości szybkiego ładowania. Zasady testu były następujące: start ze stanem naładowania poniżej 10%, wstępne rozgrzanie baterii poprzez jazdę i pomiar tego, ile energii przybyło w ciągu 30 minut. Wynik? 13 z 27 testowanych modeli osiągnęło 80% pojemności w ciągu pół godziny. Warto dodać, że np. Lucid Air i Tesle korzystają z własnych strategii zarządzania temperaturą baterii i systemów szybkiego ładowania, co daje im wyraźną przewagę nad mniej zaawansowaną konkurencją.

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 
 

Wyniki testu ładowania NAF El Prix 2025

ModelŚrednia moc ładowania (kW)Czas ładowania 10–80% (minuty)Czas wg producenta (minuty)
Audi A6 Avant e-tron2182221
Audi Q6 e-tron2262021
BMW iX xDrive 601453635
BYD Sealion 71772524
BYD Tang Long Range 4×41304146
Ford Capri RWD Extended Range1192928
Ford Explorer EV AWD Extended Range1482526
Hongqi EHS7 4WD1942425
Kia EV31073131
Lotus Emeya R3141415
Lucid Air Grand Touring18231brak danych
Mercedes-Benz G-Klasse1603232
MG Cyberstar GT1073238
MG S51112828
Opel Grandland Electric1053629
Peugeot E-5008 GT 2WD993430
Polestar 3 LR Dual Motor1353530
Polestar 4 LR Single Motor1533030
Porsche Macan 42192121
Skoda Elroq 601072725
Tesla Model 3 LR RWDbrak danych
Tesla Model Y LR AWD1303118
Volkswagen ID.7 GTX Tourer1552626
Volkswagen ID.Buzz GTX1502826
Volvo EX90 AWD1583230
Voyah Courage 4WDbrak danych30
Zeekr 7X AWD3181516

Norweski test a Polska

Z punktu widzenia polskich kierowców wyniki norweskich testów mają szczególne znaczenie. Norwegia to kraj zbliżony klimatycznie do wielu części Polski (zmienna pogoda, chłodniejsze lato, wilgotność, a także chłodna zima).

Dla osoby planującej zakup auta elektrycznego, test El Prix jest więc bardziej wartościowy niż dane z WLTP czy EPA. Przykład Tesli Model Y, która nie tylko dojechała najdalej względem swojej normy, ale też zbliżyła się do magicznych 700 km zasięgu, może być ważną wskazówką zakupową. Z kolei Lucid Air, mimo że obecnie niedostępny oficjalnie w naszym kraju (trzeba korzystać z prywatnych importerów), pokazuje, co potrafią auta nowej generacji. Czekamy na kolejne edycje i… jeszcze lepsze zasięgi.

PMA

REKLAMA