Niemcy, Niderlandy, Dania, Wielka Brytania, Norwegia – oto kraje, w których marka Changan właśnie rozpoczęła działalność. Co z Polską? Jak na razie, naszego kraju na liście nie ma, ale należy się spodziewać, że również i on znajdzie się w planie chińskiej ekspansji. Chińczycy uznają obecność w Europie za „strategiczną”. Materiały na temat Changana cytuje Polska Agencja Prasowa, powołując się na źródło niemieckie. „Changan to spółka zajmująca się technologiami z zakresu niskoemisyjnej inteligentnej mobilności, 21 marca w Niemczech wprowadziła swoje marki CHANG-AN, DEEPAL i AVATR na rynek europejski, co zbiegło się z 50. rocznicą nawiązania stosunków dyplomatycznych Chiny-UE, wyznaczając nowy „Vast Ocean Plan”. Dubhe Plan 2.0 i globalny system badawczo-rozwojowy spółki mają na celu zwiększenie konkurencyjności technologicznej przy jednoczesnym wzmocnieniu innowacji w zakresie inteligentnej mobilności, zwiększeniu zasięgu w Europie i przyspieszeniu strategii lokalizacji” – podano.

Changan: oferta w Europie
Pierwszy model, jaki pojawi się na Starym Kontynencie, to Deepal S07. To SUV o długości 4,75 m, rywalizujący np. z Teslą Model Y, Leapmotorem C10 czy Fordem Mustangiem Mach-E, a także ze Skodą Enyaq. Ma 258-konny silnik elektryczny i akumulatory 66,8 lub 80 kWh (zasięg 520-620 km).
Taki samochód jest spokrewniony technicznie z autem Deepal SL03, który stanowi bazę dla Mazdy 6e (znanej w Chinach jako EZ-6), czyli nowego, elektrycznego sedana japońskiej marki. Europejski debiut Deepala SL03 także nie jest wykluczony.

Poza tym, Changan zamierza sprzedawać także modele pod własną nazwą, jak również jako Avatr. Avatr to marka pozycjonowana przez Chińczyków jako premium i przekonująca klientów odważną, nowoczesną stylistyką. Nie mamy jeszcze dokładnych informacji dotyczących gamy tych marek – podobno podczas konferencji inaugurującej działanie koncernu w Europie przedstawiono wiele różnych aut, zaznaczono jednak, że firma nie zamierza się „spieszyć” z debiutami, by uniknąć losu rywali z Chin, którzy prezentowali zbyt wiele aut naraz i nie byli wystarczająco gotowi do rywalizacji z europejskimi producentami. Wiadomo, że oprócz aut elektrycznych, do gamy trafią także hybrydy. Przypomnijmy: w Polsce z gamy marki BYD najlepiej sprzedaje się właśnie hybrydowy Seal-U (jego wersja elektryczna rywalizuje z Deepalem S07).
Fabryka w 2030 roku
Jeśli chodzi o konkretne daty, jest ich sporo – w niektórych z wymienionych krajów sprzedaż aut koncernu wystartuje już w drugim kwartale tego roku, a w Niemczech stanie się to we wrześniu. W Niderlandach marka buduje magazyn części, a przed 2030 rokiem ma powstać europejska fabryka samochodów. Co ważne – do końca tego roku Changan zamierza rozpocząć testy baterii ze stałym elektrolitem (zasięg: nawet do… 1500 km na jednym ładowaniu), a w 2026 r. ruszą na dużą skalę. Masowa produkcja tego rozwiązania ma wystartować w roku 2027.
Firma Changan dołącza do licznych, innych chińskich firm obecnych w Europie. Jeśli rzeczywiście szybko zaproponuje baterie solid-state, zyska konkretną przewagę, która może przełożyć się na wyniki sprzedażowe. Czekamy także na cenniki.
PM