Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Home › Biznes › Transport i logistyka › Kiedy zobaczymy elektryczne ciężarówki na polskich drogach?
  • Jeśli Polska chce pozostać unijnym liderem sektora transportu ciężkiego, musi przyspieszyć tempo transformacji napędowej.
  • Fot. Volvo

Sektor eHDV

Kiedy zobaczymy elektryczne ciężarówki na polskich drogach?

Sektor eHDV

Kiedy zobaczymy elektryczne ciężarówki na polskich drogach?

Fot. Volvo
Jeśli Polska chce pozostać unijnym liderem sektora transportu ciężkiego, musi przyspieszyć tempo transformacji napędowej.
  • 17/11/2023
Przeczytasz w 3 min
  • 17/11/2023
Przeczytasz w 3 min

Elektromobilność jest kierunkiem, o którym najgłośniej mówi się głównie w kontekście pojazdów osobowych. Tymczasem nabiera ona coraz większego tempa również w segmencie aut ciężarowych. Coraz więcej producentów przedstawia nowe, w pełni elektryczne modele oraz ogłasza ambitne plany w zakresie elektryfikacji oferty produktowej. Z drugiej strony coraz więcej Państw wprowadza również systemy wsparcia zachęcające swoich przewoźników do inwestycji w zero emisyjne technologie. Jak Polska odnajduje się na tym rynku? Niestety nie tak, jak można by oczekiwać po państwie, które jest europejskim liderem sektora transportu ciężkiego.

Polska nie może zostać w tyle

Jako lider sektora transportu ciężkiego w Unii Europejskiej (co 5. pojazd o DMC powyżej 3,5 t w UE zarejestrowany jest w naszym kraju), Polska jest zobligowana, by pełnić aktywną rolę w procesie transformacji rynku HDV (Heavy Duty Vehicles). Tymczasem spośród 1656 zarejestrowanych w 2022 r. w UE elektrycznych pojazdów ciężarowych zaledwie… 6 trafiło do Polski.

Okres zmian w sektorze transportu ciężkiego jest niewątpliwie szansą na przetasowanie rynku, na którym Polska jako główny gracz ma najwięcej do stracenia. Branża TSL stanowi  niezwykle istotną gałąź polskiej gospodarki. W 2021 r. sektor wygenerował niemal 6% polskiego PKB i zatrudniał ok. miliona osób, stanowiąc trzecią najliczniej reprezentowaną grupę zawodową w sektorze usług (po handlu i edukacji).

Fot. Volvo

Rozwój rynku eHDV wciąż hamowany jest jednak przez szereg barier.

Po pierwsze, ograniczony wybór

Fakt, że elektromobilność w sektorze drogowego transportu ciężkiego znajduje się w początkowej fazie rozwoju sprawia, że oferta modelowa w segmencie eHDV nie jest tak szeroka jak w przypadku pojazdów spalinowych. Mimo to już dziś na polskim rynku wybierać możemy spośród niemal 30 różnych modeli elektrycznych pojazdów ciężarowych, których średni zasięg wynosi ponad 300 km. Wiodący producenci aktywnie starają się rozwijać swoje zeroemisyjne portfolio by wywiązać się z ambitnych planów, w zakresie udziału w sprzedaży pojazdów z alternatywnym źródłem zasilania.

Po drugie, wysokie ceny

Decyzje o zakupie pojazdów użytkowych oparte są przede wszystkim na czynnikach natury ekonomicznej. Wymiana floty poprzedzona jest dokładnymi analizami całkowitych kosztów użytkowania (TCO) od momentu zakupu samochodu, przez eksploatację, aż po zbycie. Mimo systematycznie spadających cen baterii litowo-jonowych stanowiących najdroższy element EV, elektryczne pojazdy ciężarowe na etapie nabycia wciąż pozostają znacznie droższe niż ich spalinowe odpowiedniki. Wyższe ceny eHDV rekompensowane są w znacznym stopniu niższymi kosztami eksploatacji, mniej skomplikowaną obsługą i wyższym poziomem niezawodności.

Na obecnym etapie rozwoju rynku, aby całkowite koszty użytkowania pojazdów elektrycznych mogły być konkurencyjne względem pojazdów spalinowych konieczne jest wdrożenie odpowiedniego programu wsparcia nabywców elektrycznych ciężarówek. Takie subsydia możliwe są do uzyskania we wszystkich wiodących w sektorze transportu ciężkiego państwach członkowskich UE, we wszystkich z wyjątkiem Polski…

Po trzecie, infrastruktura ładowania

Rozwój floty elektrycznych pojazdów ciężarowych wymaga optymalnego dostosowania profili ładowania poprzez uwzględnienie wymogów przewoźników oraz charakterystyki poszczególnych tras. Pokonywanie elektrycznymi pojazdami ciężarowymi krótko oraz średniodystansowych szlaków transportowych o długości do 250 km, będzie możliwe dzięki wykorzystaniu prywatnych stacji ładowania zlokalizowanych w centrach logistycznych oraz punktach docelowego rozładunku.

Fot. Mercedes

Elektryfikacja połączeń długodystansowych wymagać będzie, natomiast rozwoju ogólnodostępnej infrastruktury ładowania. Stanowi to olbrzymie wyzwanie zarówno dla sektora transportowego, jak i energetycznego z racji, iż według prognoz do 2030 r. pojazdy ciężarowe odpowiedzialne będą za konsumpcję 65% energii przeznaczonej na ładowanie prądem stałym, czyli tak zwane szybkie ładowanie. Rozwój infrastruktury regulowany jest przez uchwalone rozporządzenie AFIR określające to, jak gdzie i kiedy powinna być rozwijana infrastruktura ładowania zarówno dla pojazdów osobowych i ciężarowych. Rozporządzenie nakłada na państwa członkowskie ambitne cele na lata 2025 – 2027 i ostatecznie na 2030 r., w którym Polska powinna dysponować ponad 200 strefami ładowania eHDV o łącznej, minimalnej mocy niemal 600 MW. Aktualnie w Polsce nie funkcjonuje ani jedna publiczna stacja dedykowana pojazdom ciężarowym. Rozwój infrastruktury jest, natomiast wyzwaniem nie tylko dla Polski, ale dla wszystkich Państw Członkowskich, w których obecnie toczy się aktywna dyskusja w zakresie realizacji przedstawionych celów.

Piotr Ziółkowski, EV Klub Polska

  • Tagi: ehdv, rynek

Narzędzia
i kalkulatory

Katalog
samochodów
elektrycznych

Mapa stacji
ładowania

Kalkulator
kosztów
ładowania

(stacje)

Porównywarka
taryfowa

(ładowanie
domowe)

Profiler
ładowarki
domowej

Kalkulator
dopłat dla osób
fizycznych

Kalkulator
dopłat dla
przedsiębiorców

Kalkulator
CO₂

Mapa zasięgu
samochodu
elektrycznego

Kalkulator
całkowitych
kosztów
posiadania

Porównywarka
EV

Ranking
EV

Kalkulator czasu
ładowania

Kalkulator
oszczędności
użytkowych

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła