Elektryczne Sportage – tak w skrócie można opisać miejsce na rynku, które ma zająć Kia EV5. Mówimy bowiem o SUV-ie mniej więcej tej samej wielkości, co Sportage, „grającym” w segmencie C. Być może część klientów, którzy obecnie jeżdżą tym modelem spalinowym/hybrydowym, dojdą do wniosku, że chcą przesiąść się na model elektryczny. Sportage jest hitem sprzedaży – czy tak samo będzie z EV5? Bardzo możliwe. Dane techniczne, które poznaliśmy, brzmią zachęcająco.

Kia: Kanciasta i nowoczesna stylistyka
EV5 stylistycznie mocno nawiązuje do większego EV9. Charakterystyczna, pudełkowata sylwetka z mocno zaznaczonym słupkiem D, nowoczesne światła typu „Star Map” (charakterystyczne dla nowych Kii) oraz relatywnie duże koła (18–20 cali w zależności od wersji) sprawiają, że auto wygląda masywnie. Długość EV5 to 4610 mm, a rozstaw osi wynosi 2750 mm, co zapewne przekłada się na przestronność we wnętrzu.
W środku EV5 będzie zbliżona do innych, nowych elektryków tej firmy, z EV3 na czele. Głównym elementem są dwa ekrany, o powierzchni 12,3 cala każdy, uzupełniane przez 5,3-calowy wyświetlacz klimatyzacji. Nie zabrakło fizycznych przycisków. Całość jest utrzymana w jasnej kolorystyce i minimalistyczna. W systemie multimedialnym mamy do czynienia z wbudowaną obsługą ChataGPT.

EV5 oferuje wsparcie dla aktualizacji OTA (over the air, czyli „z chmury”), cyfrowy klucz (Digital Key 2.0), rozpoznawanie odcisku palca, oraz opcjonalne audio firmy Harman Kardon.
Systemy wspomagania
Na liście systemów wspomagania kierowcy znajdziemy m.in. Highway Driving Assist 2 (HDA2) z czujnikiem trzymania kierownicy, aktywny tempomat SCC2 z funkcją awaryjnego zatrzymania, rozbudowane systemy zapobiegające kolizjom podczas parkowania (PCA-F/S/R) i asystenta zdalnego parkowania (RSPA 2.0).
Dodatkowo auto może ładować inne urządzenia dzięki funkcji V2L (moc do 3,6 kW), jest też gotowe do obsługi V2G – ładowania zwrotnego do sieci.
EV5 wyposażono w i-Pedal 3.0 – system, który pozwala prowadzić auto praktycznie bez wciskania hamulca, oraz Smart Regeneration Plus, który automatycznie dostosowuje poziom rekuperacji na podstawie danych z map. O komfort termiczny dba system grzania i chłodzenia akumulatora.
Duży akumulator
Auto oferowane jest z akumulatorem o pojemności 81,4 kWh. W zależności od wersji, zasięg wynosi od 505 km (GT-Line) do 530 km (wersja podstawowa). Obsługuje szybkie ładowanie – od 10 do 80% w około 30 minut (DC do 150 kW), ale nie korzysta z architektury 800V. EV5 jest napędzany na przednie koła (2WD), a silnik o mocy 218 KM generuje 295 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie 0–100 km/h wynosi 8,4 sekundy.

W planach jest także wdrożenie wersji AWD o mocy 320 KM, a także odmiany GT z jeszcze większą mocą.
Tabela danych technicznych Kia EV5
| Parametr | Wartość |
| Długość / szerokość / wysokość | 4610 / 1875 / 1675 mm |
| Rozstaw osi / prześwit | 2750 mm / 167 mm |
| Bagażnik (tył / po złożeniu) | 566 l / 1650 l |
| Bagażnik przedni | 44,4 l |
| Akumulator | 81,4 kWh |
| Zasięg WLTP | 530 km (18”) / 505 km (GT-Line, 19”) |
| Ładowanie DC 10–80% | 30 minut |
| Moc silnika / moment obrotowy | 160 kW / 295 Nm |
| 0–100 km/h | 8,4 s |
| Prędkość maksymalna | 165 km/h |
| Napęd | 2WD (przedni) |
| Koła | 18″ (podstawowy) / 19″ (GT-Line) |
| Masa przyczepy | 1200 kg |
Ile może kosztować Kia EV5? Cena EV3 z akumulatorem o tej samej pojemności startuje od 184 900 zł, a EV6 po liftingu kosztuje od 230 000 zł. EV5 będzie zapewne plasować się pomiędzy – być może z ceną na poziomie 199-205 tysięcy złotych.
Na liście rywali można wymienić np. nową Skodę Elroq, a także Toyotę bZ4X, VW ID.4 czy Teslą Model Y i Nissana Ariyę. Czekamy na ceny i wrażenia z pierwszych jazd.
PMA
Fot. Kia

