IONIQ 6, to drugi w pełni elektryczny model submarki IONIQ. Auto zbudowane jest na platformie Electric-Global Modular Platform (E-GMP) oferującej podobnie jak w „piątce” bardzo przestronne wnętrze co czuć, zwłaszcza po wizycie na tylnej kanapie, gdzie pod względem dostępnego miejsca można poczuć się jak we flagowej limuzynie jednego z niemieckich producentów. Platforma E-GMP umożliwia również ultraszybkie ładowanie 800 V z maksymalną mocą 239 kW pozwalającą na „uzupełnienie” 351 km zasięgu w zaledwie 15 minut.
Hyundai Motor planuje wprowadzić 17 nowych modeli (BEV) do 2030 roku, w tym samochody luksusowej marki Genesis, i dąży do zwiększenia rocznej globalnej sprzedaży pojazdów elektrycznych do 1,87 miliona sztuk do 2030 roku.
Hyundai od początku tworzony był w filozofii uzyskania jak największej efektywności.
Koreański Streamliner może pochwalić się najniższym w klasie współczynnikiem oporu powietrza Cx wynoszącym zaledwie 0,21. Lepszy wynik spośród aut dostępnych na rynku zaoferować może jedynie kosztujący dwukrotnie więcej Mercedes EQS (0,20). Mocno schodzące aerodynamiczne kształty tworzą bardzo charakterystyczną bryłę, która w oczach niektórych przypominać może Porsche 911, a to niemały komplement.
Wybitne osiągi w zakresie oporów powietrza przekładają się na zoptymalizowane wartości zużycia energii co z kolei gwarantuje zasięg na poziomie 500 – 600 km bez konieczności wyposażania auta w ogromnych rozmiarów baterie. Przekłada się to również na przyzwoitą jak na auto elektryczne masę, która waha się od 1775 kg do 2 096 kg.
Wnętrze
Według marketingowych przekazów Hyundaia wnętrze zaprojektowane zostało w kształcie kokonu zbudowanego ze zrównoważonych, ekologicznych materiałów mających zapewnić jak najlepszą ergonomię użytkowania. Modułowa deska rozdzielcza z ekranem dotykowym łączy 12-calowy w pełni dotykowy wyświetlacz systemu multimedialnego i 12-calowy cyfrowy zestaw wskaźników. Podwieszana konsola środkowa zapewnia natomiast obszerne miejsce do przechowywania, które w wielu autach jest zabudowane i niedostępne dla użytkowników.
Dostępne wersje
Aktualnie w cenniku i konfiguratorze na stronie Hyundaia, IONIQ dostępny jest jedynie w dwóch wariantach odmiany Long Range wyposażonej w baterie o pojemności 77,4 kWh. Klienci mają możliwość wyboru wersji z napędem na tył (RWD) zapewniającej do 614 km zasięgu bądź AWD oferującym do 583 km.
Podsumowanie
IONIQ 6 to auto, które zwraca na siebie uwagę i stanowi kolejny etap w ewolucji koreańskiej marki i jej postrzegania przez europejskich klientów. Jest on swego rodzaju pokazem możliwości Hyundaia, autem, które nie będzie odpowiedzialne za budowanie volumenu sprzedaży natomiast za budowę wizerunku koreańskiego producenta. A jak IONIQ sprawdza się na drodze? O tym przekonamy się w najbliższych dniach, które spędzimy za kółkiem tego Streamlinera. Relacja wkrótce!
Autor: Piotr Ziółkowski, EV Klub Polska