Nowy raport EY i Eurelectric, zatytułowany „Plugging into potential: unleashing the untapped flexibility of EVs”, analizuje, w jaki sposób inteligentne ładowanie jednokierunkowe oraz technologia vehicle-to-grid (V2G), mogą przyczynić się do obniżenia całkowitego kosztu posiadania (TCO) auta elektrycznego dla konsumentów, zapewnienia rozwiązań stabilizujących sieć i przyspieszenia adopcji odnawialnych źródeł energii (OZE).
Potencjał elastyczności
Serge Colle, Global Power & Utilities Leader w EY, podkreśla, że do 2030 roku zasoby tzw. elastyczności w całej Europie będą musiały zwiększyć się ponad dwukrotnie, aby nadążyć za coraz bardziej obciążonym systemem elektroenergetycznym. Pojazdy elektryczne, już teraz liczne i szybko zyskujące na popularności, stanowią łatwo dostępne, skalowalne i opłacalne aktywo, które może zapewnić tą elastyczność. Przesunięcie ładowania EV (Electric Vehicle) na optymalne ramy czasowe (dla elektrowni – przyp. red.) i wdrożenie technologii V2G może znacząco obniżyć koszty energii dla konsumentów, złagodzić obciążenie sieci i wesprzeć integrację OZE z systemem energetycznym – twierdzi Colle.
Wykorzystanie „elastyczności EV” otwiera także drogę do znaczących oszczędności dla konsumentów, obniżając całkowity koszt posiadania pojazdu w porównaniu z wersjami spalinowymi. EY szacuje, że samo przejście na pojazd elektryczny może przynieść roczne oszczędności na poziomie średnio 4 proc. w segmencie samochodów kompaktowych, 9 proc. w segmencie samochodów rodzinnych oraz 14 proc. w przypadku dużych samochodów typu SUV – na sześciu kluczowych rynkach w Europie.
Chociaż te oszczędności różnią się w zależności od kraju, to badanie EY wykazuje, że optymalne ładowanie i wynagrodzenie za odsprzedaż energii z powrotem do sieci (via EV) znacząco obniżają TCO pojazdu. Przykład? W Wielkiej Brytanii właściciel kompaktowego „elektryka” mógłby zaoszczędzić do 19 proc. (1 230 € rocznie). W Niemczech, Szwecji i Hiszpanii TCO można obniżyć nawet o 14 proc. We Francji i Niderlandach można spodziewać się oszczędności na poziomie odpowiednio 7 proc. i 9 proc. W segmencie samochodów rodzinnych kierowcy we Francji mogliby zaoszczędzić 15 proc. (1 200 € rocznie), a w Niemczech nawet 23 proc. (1 800 € rocznie). W segmencie popularnych SUV-ów, kierowcy w Wielkiej Brytanii mogliby osiągnąć roczne oszczędności do poziomie 26 proc., podczas gdy ich niemieccy odpowiednicy nawet 29 proc. (3 000 €).
V2G
Inteligentne ładowanie i V2G przynoszą korzyści nie tylko właścicielom EV – są one niezbędne do zarządzania procesem przeciążenia sieci i ograniczenia kosztów inwestycji w infrastrukturę sieciową. Raport EY przewiduje, że inwestując już teraz, czyli z wyprzedzeniem, w celu zaspokojenia przyszłego popytu, optymalizując sieć i wykorzystując elastyczność dostępnych aktywów, europejscy operatorzy sieci przesyłowych mogliby zaoszczędzić łącznie 4 miliardy euro rocznie. Wyliczenia wskazują także, że do 2030 roku EV mogłyby pokryć do 4 proc. rocznego zapotrzebowania Europy na energię elektryczną, co odpowiada 114 TWh – to ilość energii wystarczająca do zasilenia 30 milionów gospodarstw domowych. Co więcej, jeśli do 2040 roku wszystkie EV będą wyposażone w możliwość dwukierunkowego ładowania, to ponad 10 proc. zapotrzebowania Europy na energię mogłoby być magazynowane i oddawane do sieci w razie potrzeby.
Integracja OZE
W obliczu szybkiej transformacji europejskiego miksu energetycznego w kierunku OZE, zdolność do magazynowania i oddawania energii w razie potrzeby staje się kluczowa. Analiza EY zwraca uwagę na fakt, że przypadki tzw. ujemnych cen energii elektrycznej wzrosły o 160 proc. rok do roku. Rejestrowano je na niemal każdym europejskim rynku energii elektrycznej, co było spowodowane wzrostem dotowanego, nieelastycznego cenowo potencjału wytwórczego, takiego jak energia jądrowa i fotowoltaika na dachach, w połączeniu z niskim popytem. Zapotrzebowanie na elastyczność energetyczną w Europie podwoi się do 2030 roku. I tu ważną do odegrania rolę mają „elektryki”, którego mogą pomóc uniknąć ograniczenia produkcji energii pochodzącej z OZE i zapewnią dostępność energii w okresach szczytowego zapotrzebowania – przekonują analitycy EY.

Dlatego też ładowanie dwukierunkowe w EV staje się nie tyle opcją, ile koniecznością. Pojazdy elektryczne mają potencjał, aby stać się jednymi z najbardziej przystępnych cenowo, skalowalnych i elastycznych rozwiązań dla lokalnych potrzeb energetycznych, jednocześnie obniżając koszty inwestycji w sieci.
Kristian Ruby, Sekretarz Generalny Eurelectric, stwierdza, że masowa adopcja EV już się dokonuje, ale aby w pełni uwolnić ich wartość, konieczne jest zintegrowanie pojazdów z siecią jako „aktywów elastyczności”. – Inteligentne ładowanie i V2G będą kluczowymi czynnikami umożliwiającymi tę transformację – dodaje Ruby.
V2G w systemach energetycznych
Prognozy wskazują, że do 2050 roku zapotrzebowanie Europy na energię elektryczną przekroczy 4 500 TWh. Dlatego inteligentne ładowanie i systemy V2G muszą zostać włączone do planowania systemów energetycznych już teraz, zachęcając konsumentów do aktywnego uczestnictwa w tym procesie (elastyczności – przyp. red.).
Serge Colle podkreśla, że aby konsumenci mogli odgrywać aktywną rolę, cały ekosystem e-mobilności musi pomóc im postrzegać EV jako coś więcej niż tylko środek transportu z punktu A do punktu B. Łatwe w użyciu rozwiązania inteligentnego ładowania, oferujące jasne korzyści finansowe, są kluczowe dla zaangażowania i adopcji konsumentów. A jak zwraca uwagę Colle, czas ucieka, ponieważ zasoby elastyczności muszą się podwoić w ciągu najbliższych pięciu lat, aby dorównać tempu i skali elektryfikacji transportu.
OW