Honda Motor właśnie zapowiedziała, że Dongfeng Honda Automobile Co., Ltd., (spółka joint venture zajmująca się produkcją i sprzedażą samochodów Hondy w Chinach) zbuduje nowy dedykowany zakład produkcyjny pojazdów elektrycznych (EV). Rozpoczęcie produkcji planowane jest za dwa lata. Inwestycja jest częścią strategii koncernu, który chce rozszerzyć swoją ofertę pojazdów elektrycznych na największym i najbardziej chłonnym rynku świata.
Nowa fabryka zdaniem przedstawicieli Hondy zapewni zdolność produkcyjną oraz system montażowe i możliwości dzięki którym na przestrzeni kilku najbliższych lat Honda będzie mogła wyprodukować w Chinach kilka nowych modeli aut BEV. Planując rozpoczęcie produkcji w 2024 r., nowa dedykowana fabryka pojazdów elektrycznych zostanie zbudowana w strefie rozwoju gospodarczego Wuhan w prowincji Hubei w Chinach. Ma mieć powierzchnię 630 000 metrów kwadratowych i podstawową rocznej zdolność produkcyjną wynoszącą 120 000 sztuk.
Po 2030 roku tylko elektryki
Honda w październiku 2021 roku ogłosiła plan swojej „strategii elektryfikacji w Chinach”. Japoński gigant zaprezentował wtedy nowe auta BEV marki: dwa modele produkcyjne i trzy koncepcyjne. Ponadto koncern poinformował, że wszystkie nowe modele, które wprowadzi w Chinach po 2030 roku, będą zelektryfikowane.
10 nowych modeli EV w pięć lat
Honda zadeklarowała też, że w ciągu najbliższych pięciu lat wprowadzi do Chin 10 modeli EV marki Honda – „serię e:N”. Pierwsze z nich modele serii e:N, e:NS1 i e:NP1, trafią do sprzedaży wiosną 2022 r. Auta, które pojawią się od 2024 roku będą zaś produkowane już w nowej fabryce. Honda poza budową nowego zakładu rozpoczęła także wzmacnianie swojej sieci sprzedaży w Chinach. Koncern tworzy m. in. nowe punkty sprzedaży swoich aut elektrycznych we wszystkich większych miastach.
Kompletny proces produkcyjny
Wracając do fabryki, to obiekt który powstanie do 2024 roku będzie zaprojektowany jako wysoce wydajny i inteligentny. Zakład będzie zdolny do rozpoczęcia produkcji pojazdów elektrycznych od początku do końca. Fabryka będzie przeprowadzała kompletne procesy produkcji pojazdów elektrycznych, w tym tłoczenie, spawanie, malowanie, montaż oraz pełną kontrolę nowych pojazdów. Zakład będzie również dążyć do osiągnięcia wysokiego poziomu automatyzacji, głównie w obszarze montażu.
Odzyskiwanie surowców naturalnych
Koncern chce aby nowy zakład proaktywnie realizował inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju, które będą obejmować wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, takich jak energia słoneczna, w celu osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. W fabryce ma być m. in. wykorzystana woda z recyklingu oraz stosowane inne środki ochrony zasobów naturalnych.
Stopniowe zwiększanie udziału EV
Wiosną 2021 roku Honda ogłosiła swój cel elektryfikacji na wszystkich głównych rynkach. Koncern ma zwiększyć udział EV i FCV w ogólnej sprzedaży jednostkowej do 40% do 2030 roku, do 80% do 2035 roku, a następnie do 100% do 2040 r. Honda chce kontynuować przyspieszanie wysiłków na rzecz elektryfikacji w celu osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku.
Źródło: global.honda, własne