GreenWay uruchomił w 2021 roku 150 nowych stacji ładowania: 117 w Polsce i 33 w Słowacji i dysponuje dziś w sumie 447 publicznymi stacjami ładowania, z których 323 znajduje się w Polsce, a 124 w Słowacji. Obecnie z infrastruktury ładowania ze znakiem GW w obu krajach korzysta łącznie już blisko 28 tysięcy klientów. To prawie trzy razy tyle, co pod koniec 2020 roku. W 2022 roku firma zamierza nadal intensywnie rozbudowywać publiczną sieć ładowania i dostarczać kompleksowe rozwiązania dla klientów B2B. W planach jest uruchomienie w 2022 roku około 150 nowych stacji ładowania. Spółka zrezygnowała z instalowania stacji ładowania o mocy 50 kW na rzecz urządzeń o mocy 100 i 150 kW.
– Po efektach minionego roku widzimy, że elektromobilność jest w fazie intensywnego wzrostu. Spodziewamy się, że również i na koniec bieżącego będziemy mogli pochwalić się podobnymi rekordami tym bardziej, że minie on pod znakiem programów wsparcia publicznego dla elektromobilności. Z drugiej strony, musimy także pamiętać o barierach prawno-administracyjnych, które ograniczają rozbudowę sieci ładowania na przykład w obszarze budowy przyłączy do stacji przez OSD. Przed nami wiele wyzwań i cały czas mam poczucie, że to dopiero początek boomu na rynku związanego z rozwoju elektromobilności – powiedział Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska
Rekordowy 2021
Liczba nowych, zarejestrowanych klientów GreenWaya w 2021 roku wyniosła w całej sieci: 17 587 w tym w Polsce 15 191, a na Słowacji 2 396. Pod koniec 2020 roku w sieci GreenWay zarejestrowanych było niewiele ponad 10 tysięcy użytkowników.
* energia skumulowana od początku istnienia firmy do końca danego roku
Liczba sesji ładowania w 2021 roku w całej sieci wyniosła 190 282, w tym w Polsce 154 771, a w Słowacji 35 511
E-taryfa i podniesienie mocy 40 stacjom
W kwietniu 2021 roku, równolegle z wejściem w życie e-taryfy dla elektromobilności, GreenWay Polska obniżył opłaty abonamentowe i zmienił ceny usług ładowania. E-taryfa pozwoliła bowiem na istotne obniżenie stałych stawek za dystrybucję energii na korzyść opłat powiązanych z rzeczywistym wykorzystaniem ładowarek. Umożliwiła także podniesienie ograniczonej do tej pory mocy 40 stacji DC do 50 kW.
Więcej zielonej energii
Jednym ze strategicznych celów GreenWay jest zwiększanie liczby stacji ładowania zasilanych zieloną energią. Kamieniem milowym w jego realizacji była, rozpoczęta w czerwcu ubiegłego roku współpraca z Polenergia Sprzedaż Sp z o.o., która w ramach swojej oferty GoGreen oferuje zieloną energię w standardzie Energia 2051 z własnych OZE. Długoterminowym celem GreenWay jest całkowita transformacja sieci ładowania na energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.
Wsparcie w transformacji
Elektromobilność to także elektromobilne firmy i instytucje. Świadcząc kompleksowe usługi w zakresie rozwoju infrastruktury ładowania, GreenWay wspiera transformację organizacji, które planują korzystać z elektrycznej floty lub same chcą świadczyć usługi ładowania.
W ubiegłym roku GreenWay wygrał największy jak dotąd przetarg branży elektromobilnej w Polsce przeprowadzony przez InPost. W jego wyniku dostarczy i zainstaluje w centrach logistycznych InPost stacje ładowania AC oraz DC i będzie się zajmować zarządzaniem ładowarkami i ich serwisem. W przyszłości stacje ładowania znajdą się także przy Paczkomatach InPost. We współpracy z urzędem Miasta GreenWay postawił także miejskie ładowarki w Katowicach, rozpoczął współpracę z siecią Żabka (przejął w zarządzanie ładowarkę w ekologicznej “Żabce” w Warszawie) oraz zainstalował i uruchomił 12 nowych stacji ładowania na parkingach sklepów sieci IKEA. Współpracując z międzynarodowym inwestorem i zarządcą parkingów Interparking, GreenWay zainstalował również 9 ładowarek na parkingu wrocławskiego Narodowego Forum Muzyki. Punkty ładowania zostały włączone do ogólnodostępnej sieci ładowania GreenWay.
Ładowanie w trasie
W 2021 roku GreenWay zwiększył obecność swojej infrastruktury ładowania na Miejscach Odpoczynku Podróżnych. Spółka uruchomiła 6 szybkich stacji ładowania przy MOP-ach na autostradzie A4. Wyniki kolejnego ubiegłorocznego przetargu GDDKiA umożliwiają jej także budowę kolejnych dziesięciu ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych przy autostradzie A4 i ekspresówkach S7 oraz S3.
Elektromobilność w 2022
GW stawia sobie za cel upowszechnienie pojazdów elektrycznych, by Europa Środkowa i Wschodnia stała się czystsza, zdrowsza oraz mniej uzależniona od ropy naftowej. W 2022 roku firma zamierza nadal intensywnie rozbudowywać publiczną sieć ładowania i dostarczać najwyższej jakości kompleksowe rozwiązania dla klientów B2B. W planach GreenWay jest uruchomienie w 2022 roku około 150 nowych stacji ładowania. Spółka zmienia także standardy technologiczne. Wraz z nadejściem 2022 roku spółka odeszła od instalowania stacji ładowania o mocy 50 kW na rzecz urządzeń o mocy 100 i 150 kW. Firma będzie też stopniowo rezygnować ze standardu CHAdeMO. Tam gdzie będzie taka możliwość, instalowane będą tylko urządzenia 2 CCS.
Źródło: na podstawie GreenWay